پلاتوهنر

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی مطرح کرد؛

«تهران»؛ جشنواره‌ای که به خود و مخاطب احترام می‌گذارد

محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در حاشیه حضور در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اشاره به اهمیت رشد و قوام جشنواره فیلم کوتاه تهران، اقدام این رویداد در بلیت‌فروشی را هرچه بیشتر

به گزارش پلاتو هنر، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در گفتگو با ستاد خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره این رویداد گفت: فضای عمومی جشنواره پرشور، جذاب و عالی بود. دیدن این همه سینماگر جوان برای ما حال خیلی خوبی داشت.

او در پاسخ به پرسشی درباره برداشته شدن شرط نمایش اول فیلم‌های کوتاه در جشنواره سینماحقیقت بیان کرد: بله، در تعامل با انجمن سینمای جوانان، این شرط فقط برای فیلم‌های انجمن سینمای جوانان ایران برداشته شد.

حمیدی‌مقدم با اشاره به تفاوت رویکرد انجمن و مرکز گسترش درباره مستندهای کوتاه بیان کرد: با توجه به نوع مأموریت مرکز، توجه ما بیشتر به فیلم‌های بلند و نیمه‌بلند معطوف است، اما در این سال‌ها فیلم‌های کوتاه بسیار خوبی هم در مرکز تولید شده است.

او افزود: با توجه به این که می‌دانیم انجمن سینمای جوان و مراکز دیگر فیلم‌های کوتاه بیشتری می‌سازند، ما تقریبا انرژی‌مان را در آن دو بخش دیگر گذاشتیم و به نظرم این چرخه، خوراک مورد نیاز در حوزه‌ مستندهای بلند، نیمه‌بلند و کوتاه را به صورت متوازن ایجاد می‌کند. این حاصل همکاری خوب مرکز گسترش، انجمن سینمای جوانان و مراکز دیگر تولید فیلم در کشور است.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: نکته مهم امروز سینمای کوتاه، بالندگی انجمن سینمای جوان و جشنواره فیلم کوتاه تهران در دوره چهل و یکم است. وقتی با یک رویداد 41 دوره‌ای یا 41 ساله مواجه می‌شوید، باید به عقبه‌ای از تجربه و فکر‌هایی برسید که به بار نشسته‌ و قوام پیدا کرده‌اند و رویداد دیگر نباید در حوزه‌هایی نوپا باشد. الحمدلله ما این نکته را در انجمن سینمای جوانان ایران می‌بینیم و جای تبریک به برگزارکنندگان جشنواره از جمله آقای آذرپندار، تیم همراه و ستاد جشنواره دارد.

او ادامه داد: حالا جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران و مستند سینماحقیقت، به عنوان جشنواره‌هایی در تراز خاورمیانه و منطقه مطرح‌اند. آن نقطه تمایزی که دیدم، میزان توجه تماشاگران بود. چندین سالن را که رفتیم، دیدیم پر از تماشاگر شده و خیلی جالب است که در کشور ما این همه جوان علاقه‌مند وجود دارند که فیلم‌های کوتاه را برای تماشا انتخاب می‌کنند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی عنوان کرد: به نظرم جشنواره مسیر تعالی خودش را طی می‌کند. باید بتوانیم در حوزه‌های بین‌الملل هم بیش از پیش قوی عمل کنیم و فیلمسازان خارجی خصوصا از کشورهای منطقه و همسو، در فضای جذابی که داریم، سهیم باشند.
حمیدی‌مقدم در پاسخ به پرسشی درباره پر شدن سانس‌های جشنواره با وجود بلیت‌فروشی گفت: جا افتادن این فرهنگ، نتیجه تمرین، تبلیغ، تفکر و تبیین است. جشنواره فیلم کوتاه 4-5 سال است که با این رویه جلو آمده و امسال به این نقطه رسیده که کارش را جدی‌تر بگیرد و سهل و آسان فیلم‌ها را به نمایش نمی‌گذارد. این استاندارد هم البته در همه‌جای دنیا وجود دارد.

دبیر جشنواره سینماحقیقت تصریح کرد: در همه‌جای دنیا، شرکت‌کنندگان جشنواره به جز افراد حرفه‌ای در حوزه فیلمسازی و رسانه، باید برایش پول بدهند. در بسیاری از معمولی‌ترین جشنواره‌های کشورهای خاورمیانه یا اروپایی هم این‌طور است و به جز دانشجوها و دیگر کسانی که یارانه می‌گیرند، بقیه باید بلیت بخرند.

او افزود: جشنواره سینماحقیقت هم از سال 98 این کار را شروع کرد و حالا به ثباتی در این امر رسیده است. حالا در جشنواره تهران هم نتیجه این عملکرد باثبات را داریم. وقتی جشنواره برای خودش متدی را تبیین می‌کند و به آن احترام می‌گذارد، مخاطب با آن همراه می‌شود.

حمیدی مقدم عنوان کرد: آیا تماشاگران برای هر اثری پول می‌دهند؟ نه، بلکه باید برای آن‌ها جذاب باشد. پس جشنواره کوتاه در این چند سال به استانداردی در حوزه ژانر رسیده که می‌تواند این کار را انجام دهد. وقتی شما فقط مستند اجتماعی و درام رئالیستی داستانی نمایش می‌دهید، دایره مشخصی از مخاطبان را دارید، ولی وقتی ژانرها متنوع می‌شود و کمدی، فانتزی، وحشت و… دارید، به تنوع سلیقه پاسخ می‌دهید.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عصر امروز برگزیدگان خود را در برج میلاد تهران معرفی می‌کند.

https://didhonar.ir/?p=71399

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =