پلاتوهنر

سعید رحمانی در نشست تخصصی «تنوع الگوها در فیلم کوتاه داستانی» مطرح کرد؛

فیلم کوتاه هنری خلاق و درجه یک است

سعید رحمانی استاد نشست تخصصی «تنوع الگوها در فیلم کوتاه داستانی» که در روز دوم جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد، بیان کرد که فیلم کوتاه یک هنر خلاق و درجه یک است و مخاطبانش عمدتا نخبگان هستند.

به گزارش پلاتو هنر به نقل از ستاد خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در روز دوم «درباره نوشتن» با موضوع «تنوع الگوها در فیلم کوتاه داستانی» به دبیری مسعود مددی و با حضور سعید رحمانی، شنبه ۲۸ مهر ساعت ۱۰:۳۰ در روز دوم جشنواره و در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدا، مسعود مددی به عنوان دبیر نشست ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: بسیار ذوق زده و خوشحالم که قرار است امروز کنار شما عزیزان باشم، قبل از هر چیز لازم می‌دانم درباره اینکه چه شد به این نتیجه رسیدیم که نشست های تخصصی «درباره نوشتن» داشته باشیم صحبت کنم. پس از بررسی هایی که در مواجهه با خیلی از فیلم‌سازان و هنرجویان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در عرصه نوشتن با یک سری کمبودها مواجه هستیم و متوجه شدیم باید در این نشست‌ها یک دسته‌بندی ساده درباره نوشتن داشته باشیم و روی آن‌ها کار کنیم.

سعید رحمانی، فیلمنامه نویس و مدرس سینما درباره فیلم کوتاه و الگوهایی که در این فضا نیاز است توضیح داد: همیشه برای من واژه الگو واژه‌ دارای ریسک و نگران کننده است چراکه از تعبیر الگو حس خوبی نمی‌گیرم‌. به نظرم پیشنهادات ساختاری می‌تواند جایگزین الگو شود. پیشنهادات ساختاری و الگوها می‌توانند کمک کنند مرز و مسیری مشخص کنیم که خلاقیت در مسیر درستی قراربگیرد تا ظرفیت از درون به بیرون را تقویت کند.

او به فیلم کوتاه نیز اشاره کرد و گفت: فیلم کوتاه یک هنر خلاق و درجه یک است و به قول یکی از بزرگان، مخاطبان فیلم کوتاه مخاطبانی نخبه هستند. من فکر می‌کنم هنر برای اینکه قابل آموزش دادن باشد باید به علم تبدیل شود و زمانی که به علم تبدیل می‌شود مولفه هایش قابل انگیزه گیری است.

او افزود: در نتیجه آموزش فیلم کوتاه علمی است و هنر هم باید برای آموزش تبدیل به علم شود.

دبیر این نشست گفت: ما هرچه بیشتر نحوه انجام یک کار را بدانیم و بخواهیم به شیوه دیگری انجامش دهیم، به مراتب کارمان سخت‌تر خواهد بود؛ برای مثال درس ریاضی را به روشی در دوران مدرسه آموزش دیده‌ایم و اکنون وقتی با روش‌های جدید رو به رو می‌شویم، پذیرش آن برایمان سخت و عجیب است.

مشروح این نشست تخصصی در آینده توسط انجمن سینمای جوانان ایران منتشر می‌شود.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

فیلم کوتاه
فیلم کوتاه
https://didhonar.ir/?p=70532

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 3 =