سیدجوادهاشمی:

بچه‌های نسل جدید مرا به عنوان شهید سینمای ایران نمی‌شناسند

کارگردان فیلم شهر گربه‌ها 2 با بیان اینکه از اعتقاداتم فاصله نگرفتم گفت: امروز بچه‌های دهه 80 و 90 دیگر مرا به عنوان شهید سینمای ایران نمی‌شناسند و خوشحالم که سهمی کوچک از آثار ماندگار سینمای کودک و نوجوان دارم.

به گزارش پلاتو هنر به نقد از روابط‌عمومی پروژه، نقد و بررسی فیلم «شهر گربه‌ها 2» با حضور کارگردان این اثر به میزبانی روزبه رحیمی‌نژاد و احسان طهماسبی پخش شد.

سیدجواد هاشمی اظهار کرد: در ساخت «شهر گربه‌ها-2»، به مسئله مهاجرت فکر می‌کردم؛ چرا مهاجرت اتفاق می‌افتد؟ از امروز کودکان را برای مهاجرت آماده می‌کنند که این یک دغدغه بود. بسیاری از کودکانی که به مدرسه می‌روند، از سوی معلمان خود به رفتن از کشور ترغیب می‌شوند. در کشور مشکلات بسیاری وجود دارد و این را همه می‌دانیم. در فیلم «شهر گربه‌های-2»، «گربستان» را ایران دیدم اما اگر به جای دیگری بروند اسیر گربه ترامپ می‌شوند و او تخصص آن‌ها را می‌گیرد.

او ادامه داد: در «شهر گربه‌های-2» می‌خواستم به بچه‌های امروزی بگویم که بمانند و کشور خودت را بسازند. فیلم سال 98 تولید شد، «شهر گربه‌های-1»، سال 1400 اکران شد و این فیلم پنجمین فیلم پرفروش زمان خود بود. ما متاسفانه برای این فیلم تبلیغات نداریم و تلویزیون نیز دوست نداشت «شهر گربه‌های-2» اکران شود و منویات این رسانه با سید‌جواد هاشمی مشکل دارد.

این کارگردان سینما توضیح داد: من وقتی معلم بودم به جبهه می‌رفتم و دفاع مقدس یک اتفاق بزرگ تاریخی بود و در عرصه بازیگری در آثار دفاع مقدس ایفای نقش کردم. 30 سال پیش در کانون «حر» منبع رشد بسیاری از افراد را فراهم کردیم.

او با بیان اینکه این فیلم مسلح شده و تیغ سانسور به جان «شهر گربه‌های-2» افتاد اظهار کرد: شوراها انتظار دارند فیلم‌سازان یک قدم از مردم عقب‌تر باشند. سینمای کمدی و غیر‌منتظره‌ای که امروز میلیاردی می‌فروشد از مردم عقب‌تر است و وقتی سینمایی از مردم جلو می‌افتد مخاطب دیگر عادت ندارد به استقبال این آثار برود. سینما در ذهن کسانی است که دوست دارند همه رسانه دستشان باشد.

احسان طهماسبی منتقد و نویسنده نیز اظهار کرد: سیدجواد هاشمی خودش را با این فیلم وارد فضایی می‌کند که موافقت و مخالفت خودی‌ها را فراهم کند و خودش را در معرض این مسئله قرار می‌دهد که مخالفت هر دو گروه سیاسی و مذهبی را برای خود بخرد.

او ادامه داد: متزلزل کردن جایگاهی که برای سیدجواد هاشمی تصور کرده‌اند با فیلمی که اتفاقا خصوصی و با هزینه شخصی ساخته شده عجیب است و این استحاله از جنس خاصی است.

این فیلم مقدمه یک رویکرد جدید است زیرا سیدجواد هاشمی یک نماد برای سینمای دفاع مقدس است و مواجهه او با «شهر گربه‌ها» و سانسور فیلم، مخاطب را متعجب می‌کند.

هاشمی نیز با اشاره به فیلم های تولید شده اش در حوزه کودک و نوجوان یادآور شد: تولید این فیلم ها عین دفاع مقدس است همان ایدئولوژی با شکل تازه تر. متاسفانه خیلی ها این مهم را نفهمیدند یا نخواستند بفهمند و من از اعتقاداتم فاصله نگرفتم.

طهماسبی با بیان اینکه مشخص است که «شهر گربه‌ها-2» دچار سانسور شده یادآور شد: در «شهر گربه‌ها-2» مسائل از جنس دغدغه سیدجواد هاشمی نیست. از یک سو در فیلم درباره موسیقی حرف زده می‌شود و از طرفی تصویر ترامپ را می‌بینیم و به عبارتی فیلم به اصطلاح نه اینجا و نه آنجاست.

هاشمی گفت: «شهر گربه‌ها-2» فیلمی دموکراتیک است؛ کار من موسیقی بوده و قبل از وارد شدن به عرصه نمایش، موسیقی کار می‌کردم. موسیقی را در «شهر گربه‌ها-2» دستاویز قرار دادم و حرفم را زدم. می‌گویند سیدجواد هاشمی نباید «شهر گربه‌ها-2» بسازد. بچه‌های دهه 80 و 90 من را به عنوان شهید سینمای ایران نمی‌شناسند بلکه مرا با فیلم‌های کودک و نوجوانی که کارگردانی کردم می‌شناسند و در «شهر گربه‌های-2»، من ضد امپریالیسم حرف می‌زنم.

افراد تغییر می‌کنند، اما من رویکرد سیاسی ندارم گاه که به جناحی نزدیک می‌شوم می‌گویند چپ است و گاه برعکس این اتفاق رخ می‌دهد و معتقدم هیچ چیز بهتر از میانه روی نیست.

طهماسبی یادآور شد: «شهر گربه‌ها-1» را بیبشتر دوست داشتم. وقتی به سراغ «شهر گربه‌ه-2» می‌رویم باید چیزی بیش از فیلم قبلی باشد که دلیل فراری بودن از گربستان و جغرافیا داشته باشد. نگاه ایدئولوژی سیدجواد هاشمی در فیلم‌های او جاری است و معتقدم فیلم‌های ایدئولوژیک عمر طولانی‌ای ندارد.

هاشمی نیز افزود: جغرافیای فیلم مشخص است؛ در سینمای کودک از حدود 400 اثر، چند فیلم ماندگار شده؟ یکی از این فیلم‌ها «آهوی پیشونی سفید» است و خوشحالم از 15 اثر ماندگار سینمای کودک، یک فیلم متعلق به من است.

هاشمی با انتقاد صریح از بنیاد سینمایی فارابی گفت: در دو دهه اخیر هیچ کدام از فیلم‌های فارابی مورد پسند بچه‌ها نبوده است. من بچه‌ها را به سینما کشاندم شاید بلد نبودم حرف بزنم شاید نویسنده خوبی نباشم. چند سال منتظر بودم کسی فیلمنامه خوب فانتزی بنویسد اما کسی ننوشت و خودم نوشتم. چرا برخی آثار دهه 60 هنوز کار می‌کند؟ زیرا این آثار به مثابه لنگه کفش در بیابان محسوب می‌شود. خجالت‌آور است که از 400 فیلم فقط 15 فیلم قابل اعتنا است. بودجه فارابی را به فیلم‌هایی می‌دهند که از معنویات این مدیران است و تفکر برخی افراد خاص که در دوره‌های مدیریت‌های خاص آنجا ماندگار هستند غالب است.

او در ادامه گفت: فیلم منطقه ممنوع 1400 تیزر دارد اما من 30 تیزر دارم و این در حالی است که ما هردو از ارشاد مجوز گرفتیم. تیزر مرا از تلویزیون پخش نمی‌کنند و می‌گویند این رسانه، ملی است. نمی‌دانم کی قرار است این تبعیض تمام شود.

در بخش دیگری از این برنامه انیمیشن «درون و بیرون ۲» به بهانه پخش از اکران مدیا بررسی شد.

https://didhonar.ir/?p=70550