پلاتوهنر

انتشار فراخوان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فارس

دبیرخانه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر فارس فراخوان این جشنواره را منتشر کرد.

به گزارش پلاتو هنر، بر اساس فراخوان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فارس، آثار بخش رقابتی تنها به نمایشنامه‌‍‌ها و طرح و ایده‌های ایرانی اختصاص دارد اما حضور گونه‌های نمایشی و رویکردهای متفاوت اجرایی در ۲ بخش تئاتر صحنه‌ای و خیابانی (محیطی، خیابانی، هنرهای اجرایی بین‌ رشته‌ای، خارج از صحنه، شورایی، کاربردی، میدانی، بیرونی و تئاتر در فضای باز ) بلامانع است.

طرح و ایده و متون اقتباسی آثار منوط به بیان دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده‌پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می‌تواند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشد و در غیر این صورت مسئولیت حقوقی آن بر عهده نویسنده نمایشنامه و یا ایده‌پرداز و کارگردان و سپس هیئت انتخاب و دبیرخانه جشنواره استان است و در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره منطقه‌ای و بین‌المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می‌تواند اثر را در هر مرحله‌ای حذف کند.

بر این اساس ارائه مجوز کتبی نویسنده، ایده‌پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال ۱۴۰۳ از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است.

آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی، تنها مختص آثار نمایشی تولید شده‌ هنرمندان فارس است که اجرای عمومی آن‌ها به انجام رسیده باشد، بنابراین گروه‌هایی می‌توانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی پایان جشنواره استانی ۱۴۰۲ تا ۲ هفته پیش از شروع جشنواره استانی ۱۴۰۳، آثار آن‌ها در بخش تئاتر صحنه‌ای، دست‌ کم پنج نوبت در شهرهای کوچک و ۱۰ نوبت در کلان‌شهرها و در بخش تئاتر خیابانی حداقل چهار نوبت در شهرهای کوچک و هشت نوبت در کلان‌شهرها به اجرای عمومی رسیده باشد.

برای معرفی آثار به جشنواره منطقه‌ای و بین‌المللی تئاتر فجر، ۲ بخش صحنه‌ای و خیابانی داوری می‌شود و اولویت پذیرش آثار از سوی هیأت انتخاب جشنواره، با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان (پرداختن به شخصیت‌ها و مفاخر استانی، استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی استان، آداب و رسوم و سنت‌ها در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان) و با چشم‌انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگردها و جریان‌های روز تئاتر جهان تولید شده باشند.

توجه به موضوعاتی همچون ضرورت افزایش جمعیت، خدمات خاص دولت، تقبیح سقط جنین، نقش مقاومت در مبارزه با استکبار بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی، امید اجتماعی، ارتقای نهاد خانواده، همگرایی و هویت ملی، ارزش‌های انسانی اسلامی، آرمان‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و توجه به شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) مورد تأکید است.

انتخاب آثار راه یافته به جشنواره از طریق دیدن فیلم آثار است؛ بنابراین ارسال سه نسخه لوح فشرده از اجرای عموم نمایش به دبیرخانه جشنواره الزامی است. گروه‌های نمایشی در حین اجراهای عمومی باید اثر خود را ضبط کنند و سپس فیلم نمایش را به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان تحویل دهند.

فرایند ثبت‌نام برای حضور در جشنواره، از طریق ثبت نام در سامانه جشنواره‌های تئاتر استانی و منطقه‌ای امکان‌پذیر است.

براساس فراخوان اعلام شده، مهلت ارسال فیلم آثار تا ۱۴ مهر ۱۴۰۳ است و بازبینی آثار از ۱۶ تا ۱۹ مهر انجام می‌شود.

بر این اساس اعلام نتایج اولیه ۲۹ مهر است و جشنواره تئاتر فارس، ۱۵ تا ۱۸ آبان برگزار می‌شود و برگزیدگان در آیین اختتامیه ۱۸ آبان معرفی می‌شوند.

https://didhonar.ir/?p=66700

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + هفده =