پلاتوهنر

بابک خواجه پاشا مطرح کرد:

تمام قد به احترام خانه دوست کجاست می‌ایستم

برنامه «اکران» به میزبانی روزبه رحیمی‌نژاد و به حضور بابک خواجه پاشا کارگردان فیلم «در آغوش درخت» از اکران میدیا پخش شد.

به گزارش پلاتو هنر به نقل از روابط عمومی، برنامه «اکران» به میزبانی روزبه رحیمی‌نژاد و به حضور بابک خواجه پاشا کارگردان فیلم «در آغوش درخت»، فرید حاجی فیلمساز «گوشت تلخ» و احسان طهماسبی منتقد سینما از اکران میدیا پخش شد.

بابک خواجه پاشا اظهار کرد: زمانی که وارد فیلمسازی می‌شوی، ایده‌های صادق‌تر، به فیلمنامه شریف منجر می‌شود و «در آغوش درخت» از این جنس است. این فیلمنامه یک وظیفه بود و دغدغه‌ام این بود. برخی فیلمنامه می‌نویسند که ساخته شود برای همین اینقدر فیلمنامه دروغ داریم.

او ادامه داد: مشکل از فیلمسازان نیست شاید صداقتی نسبت به محتوی نیست و ماسک روی برخی فیلم‌ها وجود دارد. فیلمنامه‌نویس باید نسبت به مضمون صادق باشد. مهمانی برای ما آمده بود، پسر بچه آن‌ها گفت کاری کن پدر و مادرم از هم جدا نشوند و احساس کردم او یک وظیفه بر دوش من گذاشت.

خواجه پاشا توضیح داد: هرکسی دغدغه داشته باشد، فیلمش به اصطلاح فیلم می‌شود. سریال های دهه ۸۰ چرا خوب بود؟ زیرا دغدغه‌مند و شفاف و زلال بود. آثار عطاران و مدیری در این سال‌ها از این جنس هستند. این جنس نگرش در آثار تلویزیونی و سینمایی به مرور کمرنگ شد و دلیل این مهم نگرانی سرمایه گذاران است.

او تصریح کرد: فیلم به حوزه هنری فروخته شد و از ابتدا سرمایه‌گذار نبودند. در تولید فیلم دنبال چهره نبودم و دوست داشتم فیلم دیده شود.

کارگردان «در آغوش درخت» تاکید کرد: انتظار فروش عجیب از چنین آثاری نباید داشته باشیم. اولویت سینماداران کسب درآمد است و قطعا ما اندازه تگزاس نمی‌فروشیم و زورمان نمی‌رسد و دولت باید به فکر این اتفاق باشد. من نگران سرانجام سینما هستم و باید بدانیم مضمون را چگونه کنار گیشه بگذاریم.

احسان طهماسبی منتقد سینما نیز اظهار کرد: «درآغوش درخت» به اصطلاح فیلم حال خوب کنی است و به واسطه رویکرد و تاثیرگذاری بچه ها فیلم خوبی است و به مخاطبان این فیلم را توصیه می‌کنم.

طهماسبی ادامه داد: تصور می کنم فروش این فیلم حدود ۱۰ میلیارد تومان برسد. خواجه پاشا نیز با بیان اینکه سینما در زمان جریان دارد توضیح داد: خیلی آثار مجید مجیدی را در ادامه در تلویزیون یا جاهای دیگر دیدیم.

او افزود: فیلم باید اجتماع را نقد کند اما حق نداریم حال مخاطب را بد کنیم. مخاطب اتمسفر تاریکی از آدم‌های بد را می‌بیند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد و برخی فیلم‌های سینمایی ترسناک است؛ چرا یک آدم خوب در خیلی از فیلم ها وجود ندارد و این بین فیلمسازان اپیدمی می‌شود. فیلم‌های کوتاهی که می بینم جز ناامیدی و فلاکت و یاس هیچ نیست. در دوره‌ای اولویت فیلمسازان حضور در جشنواره‌ها بود و امروز در نگاهمان همه چیزمان مثل خفاش شب است.

طهماسبی نیز اظهار کرد: نگاه فیلمساز به سینما شخصی است و مخاطب مختار است فیلمساز را انتخاب کند. نمایش ندادن تلخی‌ها حاوی تفکر سانتیمانتالیسم نسبت به رخداد است. اگر بخواهیم ابد و یک روز بسازیم نمی‌توانیم نقطه روشن بسازیم و قصه تلخ و زننده است و برای همین برخورد متفاوتی از سوی مخاطبان با این فیلم در سینمای بالا و پایین شهر شد.

خواجه پاشا در ادامه توضیح داد: همه بی‌شرف نیستند و خانواده ایرانی همه گانگستر خرید و فروش مواد مخدر نیستند. من با جریان فکری که می خواهد بگوید ما بدبختیم مخالفم.

طهماسبی گفت: نمی‌توانیم به سینمای اجتماعی به واسطه نشان دادن فلاکت روبرو شویم، به بهانه اینکه سینما را فانتزی ببینیم. جشنواره‌ها و مراسم‌های خارجی مطالبه فیلم با مضمون های خاص دارند و اسکار نمونه بارز آن است. جشنواره های داخلی ما هم از خواجه پاشا می خواهند آبی روشن بسازد که فیلم بدی است و رد پای سفارش در آن دیده می‌شود. فیلمساز درآغوش درخت هم به سمتی می‌رود که آبی روشن می سازد.

خواجه پاشا نیز افزود: آبی روشن سفارش نبود و طرح من را اغنا کرد اما روند پرداخت فیلمنامه به دغدغه‌های من نرسید.

او گفت: تمام قد به احترام خانه دوست کجاست می‌ایستم زیرا این سینما ایرانی و انسانی است. باید شاخص سینمای ملی داشته باشیم و آن را بهتر کنیم و سینمای بالنده داشته باشیم‌. سینمای ما تکراری است.

فرید حاجی نیز درباره فیلم «گوشت تلخ» اظهار کرد: جنون دزدی یک اختلال روانی است که نمک سینمایی هم دارد. از طرفی من موقعیت های پلیسی را نیز دوست داشتم و خواستم یک فیلم پلیسی بامزه بسازم.

او در پایان گفت: این فیلم اکران هنر و تجربه بود و استقبال خوبی داشتیم. این فیلم را ۹۸ ساختیم و اثر را با ۱۸ میلیون ساختم. معتقدم مرام تولید فیلم کوتاه دد تولید سینمای بلند به فیلم طراوت می‌دهد.

برنامه «اکران» پنجشنبه‌ها ساعت ۲۰ از اکران مدیا پخش می‌شود.

https://didhonar.ir/?p=66071

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − دو =