پلاتوهنر

در نشست خبری مطرح شد؛

جشنواره عکس تهران تمرینی برای فروش عکس

در نشست رسانه‌ای جشنواره عکس تهران فرهاد سلیمانی دبیر این با بیان اینکه این رویداد با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و پشتوانه‌ای برای دانش‌آموختگان برگزار می‌شود، بر تداوم برگزاری این جشنواره تاکید کرد.

به گزارش دید هنر، نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره عکس تهران که هم‌زمان با چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار می‌شود، صبح چهارشنبه ۲۴ مرداد برگزار شد.

محمد صابری روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران از اهمیت برگزاری این جشنواره سخن گفت و افزود: این رویداد به صورت مستقل برگزار می‌شود تا این جشنواره که برای اولین بار درحال برگزاری است، نسبتش با عکاسی بیشتر مشهود باشد.

سپس، سیدوحید سیدحسینی معاون استان‌ها و جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن سینمای جوانان ایران از بدو تاسیس هفته‌های فیلم و عکس را برگزار می‌کند که بخش عکاسی حائز اهمیت است. قصد داشتیم بخش عکاسی را در جشنواره‌های منطقه‌ای لحاظ کنیم چراکه خیلی از فارغ‌التحصیلان انجمن، بچه‌های عکاسی هستند و این نکته مهمی بود که در دفاتر ما بخش عکاسی کمرنگ است، به همین دلیل بنا داریم اولین جشنواره عکس تهران را برگزار کنیم.

فرهاد سلیمانی دبیر جشنواره عکس تهران نیز در این نشست عنوان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران سابقه‌ای بسیار خوب در آموزش فیلمسازی و عکاسی دارد و رشته عکاسی به خوبی در کنار فیلمسازی رشد کرده است. همچنین زمینه‌های رشد خیلی از فیلمسازان مشهور کشورمان با عکاسی در انجمن سینمای جوانان شروع شد. در هر حال، بخش عکس انجمن سینمای جوانان ایران بسیار خوب بروز و ظهور کرده است و می‌توان به جرات گفت که تنها جشنواره‌ای که به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، جشنواره عکس تهران خواهد بود.

او با مقایسه این جشنواره با دیگر جشنواره‌های عکس در کشور بیان کرد: جشنواره‌هایی که الان برگزار می‌شود با وجود زحمات زیادی که برایشان کشیده می‌شود، نتوانستند با تنش و مشکلات کنار بیایند و معمولاً به دوره‌های بیشتر کشیده نشدند اما انجمن سینمای جوانان ایران به دلیل پشتوانه سازمانی که دارد زمینه رشد و آموزش عکاسی را فراهم کرده است.

سلیمانی تصریح کرد: اولین جشنواره عکس تهران همزمان با آغاز چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار می‌شود، البته ناگفته نماند که هر ساله در جریان برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره عکس هم داشته‌ایم اما اولین دوره جشنواره عکس تهران، شکل جدیدی از این قضیه را نمود می‌دهد.

دبیر جشنواره عکس تهران همچنین توضیح داد: آژانس عکس تهران آیین‌نامه‌ای دارد که در قالب آرشیو و بنگاه، آرشیوی بسیار غنی محسوب می‌شود و بستری مناسب برای تولید عکس در کشور خواهد بود که با قدرت رقم می‌خورد. یکی از دستاوردهای آژانس عکس ایران، جشنواره عکس تهران است که سعی کردیم در قدم اول پرقدرت ظاهر شویم و از داوران برجسته‌ای همچون محمود کلاری، مجید دوخته‌چی زاده و سیدعباس میرهاشمی بهره گرفتیم.

او بیان کرد: فراخوان جشنواره عکس تهران همزمان با جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش آزاد و جنبی با عنوان «جوان ایرانی» منتشر شد. مهلت ارسال آثار تا ۳۰ مرداد اعلام شده است و ۲۷ مهر در افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزیدگان اعلام می‌شوند.

سلیمانی عنوان کرد: در نظر گرفتیم در جشنواره عکس تهران، بازار عکس را برگزار کنیم که انجمن متولی فروش آثار عکس خواهد شد و درصدی به انجمن تعلق می‌گیرد؛ در واقع این جشنواره تمرینی برای فروش عکس در آژانس عکس ایران خواهد بود.

او بیان کرد: دبیرخانه جشنواره در حال دریافت آثار است اما تاکنون ۸۷۴ نفر تا الان در جشنواره شرکت کردند اما این آمار تا روز سی‌ام قطعاً بیشتر خواهد شد.

سلیمانی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره ویژگی متمایز جشنواره عکس تهران با توجه به برگزاری جشنواره‌های عکس متعدد در کشور که به تبع آن تاثیرپذیری کمتری دارد، گفت: برگزاری جشنواره‌های متعدد عکاسی، آفتی است که در کشورمان داریم و خیلی‌ها بودند که حتی به دوره‌های دوم و سوم نرسیده‌اند. اما جشنواره عکس تهران که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، با توجه به سابقه‌ای که دارد می‌تواند پر توان ظاهر شود، البته هیچ تضمینی هم وجود ندارد که بتوانیم دوره‌های آینده جشنواره را برگزار کنیم.

او تصریح کرد: مخاطبان جشنواره عکس تهران، دانش‌آموختگان پرشمار انجمن سینمای جوانان ایران هستند که پتانسیل خوبی را رقم می‌زند. همچنین سال گذشته دوره جامع عکاسی طراحی کردیم که بتواند آموزش‌هایی در حد گرایش داشته باشد و هنرجویان در دوره کوتاهی بهترین دریافت را داشته باشند.

دبیر اولین جشنواره عکس تهران در ادامه با تاکید بر اینکه باید بستر سالم و درستی از جشنواره طراحی و تدوین شود، گفت: مجلاتی که از عکس حمایت می‌کنند و بحث رایت را در نظر می‌گیرند، تعداد کمی هستند بنابراین یکی از جاهایی که عکاسان مجبور هستند، شرکت کنند تا مبلغی دریافت کنند جشنواره‌ها است. بنابراین اگر بستر سالم و درستی تدوین شود، می‌تواند موثر باشد. حضور در این جشنواره و در مجموعه انجمن سینمای جوانان ایران را به دلیل فضای سالمی که دارد، پذیرفتم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره تضمین برای برگزاری جشنواره عکس تهران با تغییر مدیران در دولت جدید، اظهار کرد: بنیانی که اینجا گذاشته شده است، با تغییر مدیران تغییر نخواهد کرد، چراکه در آژانس عکس ایران ثبت شده است و آیین‌نامه دارد اما باز هم ممکن است تضمینی برای اجرای دوره‌های بعدی جشنواره نباشد! هرچند تداوم جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان، نشانه‌های خوبی برای حضور مداوم است.

سیدحسینی نیز در پایان درباره درخواست هنرمندان شهرستانی برای حضور در تهران در قالب برگزاری نمایشگاه‌های عکس سخن گفت.

در این نشست همچنین از پوستر اولین جشنواره عکس تهران رونمایی شد.

منبع: مهر

https://didhonar.ir/?p=61776