پلاتوهنر

اثر جعلی زنده‌یاد صادق تبریزی در حراج ایتالیا

به گزارش دید هنر، مهرداد فلاح، نقاش و نماینده خانواده زنده‌یاد صادق تبریزی درباره عرضه آثار تقلبی این هنرمند در یکی از حراج‌های دسته سوم خارج از کشور صحبت‌هایی را ارائه داد. فلاح گفت: اثری که شبیه آثار ناصر اویسی

به گزارش دید هنر، مهرداد فلاح، نقاش و نماینده خانواده زنده‌یاد صادق تبریزی درباره عرضه آثار تقلبی این هنرمند در یکی از حراج‌های دسته سوم خارج از کشور صحبت‌هایی را ارائه داد.

فلاح گفت: اثری که شبیه آثار ناصر اویسی است را با یک امضا به اثر صادق تبریزی تبدیل کرده‌‌است و در یک حراج دسته سوم به فروش رسانده‌اند.

او عنوان کرد: هر چند برای نخستین بار نیست که آثار تبریزی توسط مجرمان تجسمی جعل و کپی می‌شود؛ با این حال این بار ماجرا از این نظر متفاوت است که جاعلان حراج‌های دسته سوم و چهارم را به عنوان بازار هدف خود انتخاب کرده‌اند. از سویی با شیوه‌هایی خام‌دستانه آثاری را تولید کرده‌اند که کارشناسان و متخصصان با کمی دقت می‌توانند پی به تقلبی بودن آن‌ها ببرند.

نماینده خانواده زنده‌یاد تبریزی، درباره این پدیده ضد فرهنگی بیان کرد: بیاض آرت، یک موسسه حراج دسته سوم در شهر برشا (Brescia) واقع در شمال کشور ایتالیا است که در تاریخ 6 تير ۱۴۰۳ در جدیدترین حراج خود، یک اثر بدون عنوان از صادق تبریزی در ابعاد ۵۷ × ۸۴ سانتی‌متر را که با تکنیک رنگ روغن روی بوم جعل شده‌است، با برآورد ۳ تا ۵ هزار یورو، به مبلغ ۶۱۹۲ یورو فروخته است. متاسفانه این حراجی مدعی است که طیف گسترده‌ای از خدمات هنری از مشاوره و مطالعه تا ارزیابی، فروش و مدیریت مجموعه‌های هنری را ارائه می‌دهد، با این حال یک اثر تقلبی از یک هنرمند بنام ایرانی را به فروش رسانده است.

فلاح توضیح داد: پس از درگذشت استاد تبریزی و بالا رفتن قیمت آثار پیشگام مکتب سقاخانه، عده‌ای فرصت‌طلب اقدام به ساخت آثاری جعلی با امضای این هنرمند کردند. همان زمان خانواده این هنرمند این مسئله را پیگیری حقوقی و قضایی کردند و همکاری تنگاتنگ گالری‌دارها با آنان سبب شد به میزان زیادی جلوی کپی و جعل آثار این هنرمند فقید گرفته شود. با این حال اخیراً جاعلان و هم‌دستان آن‌ها، شگرد تازه‌ای را در پیش گرفته‌اند و اثر جعلی را ابتدا در حراج‌های دسته سه و چهار خارج از کشور عرضه می‌کنند و به فروش می‌رسانند و سپس با استناد به فروش آن اثر در یک حراج خارجی، در داخل کشور اقدام به تهیه برگه اصالت اثر (سرتیفیکیت) برای آن می‌کنند.

او تاکید کرد: خانواده تبریزی، تنها سه حراج کریستیز، ساتبیز و بونامز را در خارج از کشور و حراج تهران در داخل به رسمیت می‌شناسد و عرضه و فروش آثار این هنرمند در دیگر حراج‌ها خصوصاً حراج‌های دسته سه و چهار به هیچ وجه مورد تأیید این خانواده نیست.

فلاح در توضیح اثر جعلی ارائه شده از تبریزی در حراج «بیاض آرت» افزود: اثر تقلبی که اخیراً در حراج ایتالیایی عرضه شده بود، بیشتر شبیه آثار ناصر اویسی است و جاعل با یک امضا به خیال خود آن را به اثر تبریزی مبدل کرده است!

این هنرمند درباره لزوم اصالت‌سنجی آثار زنده‌یاد تبریزی خطاب به خريداران و مجموعه‌داران اظهار کرد: این بار دوم است که ما در زمینه شیوع این آثار جعلی اخطار می‌دهیم. از خریداران محترم خواهشمندیم مراقب این کلاهبرداری باشند و چنانچه قصد دارند اثری را خریداری کنند، پیش از خرید با ما هماهنگی کنند و از اصالت اثر مطمئن شوند. فقط آثاری مورد تأیید خانواده تبریزی است که از نزدیک رویت گردد. ما به حراج‌های دسته سه و چهار خارج از ایران برای بررسی آثار دسترسی نداریم و مورد تأیید ما نیستند.

https://didhonar.ir/?p=56871