پلاتوهنر

نمایشگاه «از زخم خود رویید» به هلند می‌رود

نمایشگاه انفرادی «از زخم خود رویید» شامل آثاری از بهاره نوری‌زاده پس از یک سال، این‌بار از 19 خرداد تا 31 تیر 1403 در گالری دوست/آمستردام مجدد میزبان مخاطبان خود خواهد بود.

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی «از زخم خود رویید» شامل آثاری از بهاره نوری‌زاده پس از یک سال، این‌بار از 19 خرداد تا 31 تیر 1403 در گالری دوست/آمستردام مجدد میزبان مخاطبان خود خواهد بود.

بهاره نوری‌زاده فارغ التحصیل کارشناسی رشته نقاشی و کارشناسی‌ارشد رشته طراحی انیمیشن است. این هنرمند که سال گذشته نمایشگاه «از زخم خود رویید» را در تهران به نمایش گذاشته بود، بار دیگر با همکاری مجدد گالری دوست آثار این نمایشگاه را در شهر آمستردام کشور هلند برگزار می‌‌کند.

نوری‌زاده در رابطه با آثار این نمایشگاه و سبک اجرایی خود می‌گوید: به طور کلی من نمی‌توانم در مورد این آثار از سبک بخصوصی نام ببرم، چرا که من حتی در دوره دانشجویی خودم بسیار به سبک اکسپرسیونیم و اکسپرسیونیم انتزاعی علاقه‌‎مند شده بودم و بیشتر نقاشی‌هایم با محوریت همین سبک شکل می‌‎گرفت. اما رفته رفته سعی کردم طرح‌هایم را به فرم نزدیک‌تر کنم و در این نمایشگاه و آثار به نمایش درآمده در آن نیز همین اتفاق افتاده است. کما اینکه از نظر خودم در حال حاضر فضاسازی و ترکیب‌بندی‌هایم یک مقدار هم به سورئال نزدیک‌تر شده است. ایده تولید این آثار هم تنها از نگاه و دید شخصی من به وضعیت و حال و هوای اجتماعی نشئت گرفته است.

او افزود: من در این نمایشگاه سعی کرده‌ام با استفاده از ابزارهایی مانند ماژیک و راپید و حتی بهره‌گیری از کلاژ برگ و خط بریل به یک ترکیب‌بندی از چشم‌ها و گیاهان برسم. در نقاشی فیگور انسانی معمولا نمایش جزئیات نسبت به کلیات برای من زیبایی و جذابیت بیشتری دارد. در نقاشی مدرن هم هنرمنمدان بسیاری با به تصویر کشیدن اعضای قطع شده و نمایش عضوی از بدن انسان استعاره از بیان یک واقعه تاریخی مثل جنگ و یا بلایای طبیعی داشتند. من هم در این آثار تلاش خود را کرده‌ام که با این ترکیب‌بندی به همین امر دست پیدا کنم. به گونه‌ای که انگار این چشم‌ها، انسان‌هایی هستند که خود را پشت این گیاهان پنهان کرده‌اند تا نظاره‌گر یک رویداد و واقعه باشند و هر چشم با دیگری حس متفاوتی دارد.

این هنرمند در پاسخ به برگزاری مجدد این نمایشگاه در آمستردام ادامه داد: این نمایشگاه اردیبهشت سال گذشته در گالری دوست برگزار شده بود. اما امسال گالری دوست طی برنامه‌های طولانی مدت خود برای برگزاری نمایشگاه‌ها و معرفی هنرمندان در اروپا و آمریکا به عنوان اولین نمایشگاه انفرادی از آثار «از زخم خود رویید» رونمایی کرده است. خوشبختانه در دور پیشین این نمایشگاه بازخوردهای مخاطبین و دریافت‌ آن‌ها از آثار خیلی به آن چیزی که خودم مد نظر داشتم نزدیک بود، اما در این دوره برداشت مخاطبی که زیست متفاوتی از لحاظ اجتماعی با مخاطب ایرانی دارد برایم ارزشمند است.

بهاره نوری‌زاده در بیانیه نمایشگاه «از زخم خود رویید» نوشته است: «دانه برای رویش زخم می شود. پوسته آن شکافته می شود و اولین زخم نخستین جوانه است. ریشه می‌گستراند و چنگ می زند بر خاک… و اولین برگ زخم می‌زند بر خاک… و رویش سرآغاز گیاه است. نطفه زخم است، پوست به دور زخم کشیده می‌شود و آنرا می‌‍پوشاند. و اینچنین کودک به دیگر تبدیل می شود و اگر نشود خون جاری می شود….»

 

https://didhonar.ir/?p=54277