پلاتوهنر

گفت‌‎وگو با بازیگر «مافیای قجری»:

تهیه‌کنندگان هنر و هنرمند را برای منافع شخصی به ابتذال نکشند

به گزارش پلاتو هنر، نمایش «مافیای قجری» به نویسندگی نیکو جودکی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی فاطیما جودکی از تاریخ 1 خرداد روی صحنه رفته و تا 30 خرداد 1403 در عمارت ارغوان به اجرای خود در این سالن ادامه می‌دهد.

به گزارش پلاتو هنر، نمایش «مافیای قجری» به نویسندگی نیکو جودکی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی فاطیما جودکی از تاریخ 1 خرداد روی صحنه رفته و تا 30 خرداد 1403 در عمارت ارغوان به اجرای خود در این سالن ادامه می‌دهد.

علی کاظم‌پور، از بازیگران این اثر نمایشی درباره این اجرا می‌گوید: «مافیای قجری» یک اثر نمایشی سورئال و از نگاهی دیگر رئال است که با ترکیب بازی مافیا با برخی وقایع در زمان قاجار می‌خواهد درد مردم یک جامعه زیر سلطنت یک تیم فاسد را به تصویر بکشد که از نظر من به خوبی توانسته این کار را انجام دهد و متن به رسالت خودش عمل کند.

او ادامه می‌دهد: متن از طرفی سعی دارد به این موضوع بپردازد که فساد در دسته سیاسیون و گروهی که وظیفه اداره یک مملکت را به دوش می‌کشند به چه صورت می‌تواند شعبه پیدا کند و در آن بازه زمانی  باز هم مردانی مثل امیر نظام وجود داشتند و دارند که با اینکه خودشان هم دارای مقام هستند در مقابل فساد دستگاهی می‌ایستند و سعی بر ریشه‌کن کردن این فساد دارند. مانند بازی مافیا که بازیکنان در دو دسته شهروند و مافیا سعی بر حذف هم در دل تاریکی شب دارند.

او با بیان اینکه هرکس نسبت به دغدغه‌های شخصی خودش می‌تواند برداشت آزادی از این متن داشته باشد می‌افزاید: چیزی که من را تشویق کرد در این نمایش حضور داشته باشم این بود که متن به زیبایی توانسته فساد در یک سیستم را با بازی مافیا در دوره قاجار ترکیب کند و چون در حال حاضر بازی مافیا جزو بازی‌های ترند و مورد استقبال جوانان قرار دارد از نظر من رسالت این متن این است که به جوانان امروزی نشان بدهد که فساد در دوره قاجار به چه صورت سازماندهی می‌شده و چگونه افرادی مثل امیر نظام‌ یا اتابک سعی بر ریشه‌کن کردنش داشتند.

این بازیگر در پایان می‌گوید: ما در این اثر نمایشی سعی کردیم به جامعه هنری تلنگری بزنیم تا بهشان یادآوری کنیم که تئاتر کشورمان برای نفس کشیدن و ادامه دادن نیاز به آثاری فاخر دارد و با با کارهای به اصطلاح کمدی آزاد یا خالتوری و تهیه‌کنندگانی که دنبال فروش کار و جنبه بیزینسی کارشان هستند هنر و هنرمند را برای منافع شخصی به ابتذال نکشند. به نظرم «مافیای قجری» بعد از مدت ها با متن قوی و پر بار خودش توانسته به این نیت جامه عمل بپوشاند.

علاقه‌مندان برای  تهیه بلیت این نمایش می‌توان به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

https://didhonar.ir/?p=54288