پلاتوهنر

نمایشگاه انفرادی «دو گیان»، از جان مادر تا زیست گیاه

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی «دو گیان» شامل آثاری از سیما باقرزاده با ترسیم نقوش گیاهان و برگ‌ها، از 18 خرداد تا 1 تیر 1403 در گالری عصر میزبان مخاطبان خود خواهد بود. سیما باقرزاده فارغ‌التحصیل کارشناسی نقاشی و

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی «دو گیان» شامل آثاری از سیما باقرزاده با ترسیم نقوش گیاهان و برگ‌ها، از 18 خرداد تا 1 تیر 1403 در گالری عصر میزبان مخاطبان خود خواهد بود.

سیما باقرزاده فارغ‌التحصیل کارشناسی نقاشی و کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر است. این هنرمند نقاش که تا به حال آثار خود را در چند نمایشگاه گروهی دیگر نظیر نمایشگاه گروهی «بی‌کران»، «اولین بار من» و «خاطرات سبز» و همچنین نمایشگاه انفرادی «فصل تاریک» برای بازدید مخاطبین هنر اجرا کرده بود، این‌بار در نمایشگاه انفرادی «دو گیان» با به تصویر کشیدن نقوش و خطوط گیاهان بر بستر چاپ بار دیگر آثار خود را به نمایش می‌گذارد.

این هنرمند درباره آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه می‌‌گوید: نمایشگاه «دو گیان» برای من از سال گذشته شروع به شکل‌گیری کرد. در آن زمان من مجموعه‌ای از طراحی‌های چاپی از گل‌ها و برگ‌های گیاهان داشتم و با بهره‌گیری از تجربیاتم در زمینه تکنیک‌های مختلف چاپ از جمله چاپ مونوپرینت و مونوتایپ و … شروع به تکمیل کردن این مجموعه با استفاده از ابزارهای متفاوت نظیر ماژیک و روان‌نویس کردم. در بعضی از موارد در ثبت این آثار برگ خود گیاه عنصر اصلی قرار گرفته و در برخی دیگر طراحی‌هایی من از گیاهان باعث خلق این طرح‌ها شده است.

باقرزاده در رابطه با انتخاب عنوان این نمایشگاه ادامه داد: دو گیان در واقع در لغت به معنای دو جان است و این اصطلاح را برای تشبیه مادر بارداری که وظیفه حمل دو جان را بر عهده دارد به کار می‌برند. این کلمه از لحاظ زنده بودن و جان داشتن به نظرم وجه تشابه مناسبی به این مجموعه آثار داشت. کمااینکه تلفظ آوایی گیان و شباهت آن به کلمه گیاه برای من بسیار حائز اهمیت بود.

همچین آوین فرهادی در یادداشتی به عنوان بیانیه توصیفی این نمایشگاه نوشته است: «سیما باقرزاده مسیرش را از دیدن و بازنمایی آغاز کرد و در مجموعه پیشین‌اش گیاهان آپارتمانی را با جزییات لطیفی به تصویر کشید، گیاهانی که گاه در نور و تاریکی دراماتیکی نهان و آشکار می‌شدند.
او گرچه در مجموعه اخیرش با نام «دوگیان» همچنان فرم‌های گیاهی پیشین را استفاده کرده اما این بار بیش از هر چیز روایتگر گذر زمان و فرسایش است. در برخی آثار لایه‌های نازک کاغذ روی هم قرارگرفته و هر طراحی چون روحی شفاف لایه زیرین را هم نمایش می‌دهد. فرایندی که از یک‌سو تاکیدی است برگذر زمان و از سوی دیگر مخاطب را با نوعی عدم قطعیت مواجه می کند.
مجموعه «دوگیان» نامش را از کلمهای کردی به معنای دو روح و دوجان وام گرفته، کلمه‌ای که با زایش و رشد گیاهان در ارتباط است اما گیاهان اینجا بهانه‌اند تا موقعیت انسانی ما در مواجه با سوال بودن یا نبودن را روایت کنند. مرکب از کاغذ نشت می‌کند و جابه جا پیدا و پنهان می‌شود و هر اثر نمایانگر لحظه‌ای است درست روی مرز وجود و عدم.»

علاقه‌مندان برای بازدید از این مجموعه می‌توانند همه روزه به جز روزهای شنبه بین ساعات 16 تا 20 به گالری عصر واقع در میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ مراجعه کنند.

https://didhonar.ir/?p=53907