پلاتوهنر

گفت‌وگو با وحید منتظری:

برای تماشاگر نسخه نمی‌پیچم

به گزارش پلاتو هنر، نمایش «لاتاری» نوشته فلاویا کاسته و ترجمه رکسانا مردانه، به کارگردانی وحید منتظری و تهیه‌کنندگی علی رشوند از 20 خرداد در تماشاخانه هامون روی صحنه می‌رود. وحید منتظری، کارگردان و بازیگر تئاتر که پیش از این

به گزارش پلاتو هنر، نمایش «لاتاری» نوشته فلاویا کاسته و ترجمه رکسانا مردانه، به کارگردانی وحید منتظری و تهیه‌کنندگی علی رشوند از 20 خرداد در تماشاخانه هامون روی صحنه می‌رود.

وحید منتظری، کارگردان و بازیگر تئاتر که پیش از این نمایش‌های «حرفه‌ای»، «بی‌نوایان»، «هر آنچه که دوست داری از دست خواهی داد» و «راندوو» را کارگردانی کرده بود درباره اجرای جدید خود گفت: نمایشنامه «لاتاری» یا به تلفظ درستش «لوتو»، یک متن فرانسوی است که من آن را بازخوانی و بازنویسی کردم. داستان نمایشنامه درباره فردی است که به مدت 6 سال هر هفته بلیط بخت‌آزمایی خریداری می‌کرده است تا بالاخره 162 میلیون یورو در این قرعه‌کشی برنده می‌شود و ما در نمایش برخورد خانواده او را با این موضوع خواهیم دید.

او افزود: سعی کردم در این بازنویسی که داشتم متن را کوتاه‌تر کنم، قسمتهای طنز نمایشنامه را به فضای جامعه خودمان نزدیک کردم و کمی قصه را تغییر دادم.

وحید منتظری که تا پیش از این نمایش نمایشنامه‌های تالیفی خود را اجرا برده بود درباره دلیل انتخاب متنی غیر از متن خودش برای کارگردانی توضیح داد: در دوران دانشجویی اجراهایی از نمایشنامه‌های نویسندگان دیگر داشته‌ام اما در اجرای عموم این برای اولین بار است که متن شخصی دیگر غیر از خودم را روی صحنه می‌برم. صادقانه بخواهم بگویم به شدت با این متن ارتباط برقرار کردم. آن‌قدر با این متن همذات پنداری کردم که انگار خود من این متن را نوشته‌ام. دغدغه‌ای که نویسنده بیان می‌کند کاملا دغدغه شخصی من هم است. همین‌طور نوع نگاهی که به کاراکترها و فضاسازی که دارد به فضای نوشتاری من بسیار نزدیک است. در حدی که اگر کسی اجراهای قبلی من را دیده باشد و نداند که این نمایشنامه را چه کسی نوشته است، وقتی اجرا را ببیند تصور خواهد کرد که نمایشنامه نوشته من است.

این هنرمند دغدغه‌های ذهنی خود را این‌گونه بیان کرد: من همیشه به همه مسائل دنیا یک نگاه گروتسک و متضاد دارم. برای مثال در نمایش «هر آنچه که دوست داری از دست خواهی داد» موضوعی که مطرح کردم این است که هم جبر ممکن است وجود داشته باشد و هم اختیار، در نمایش «حرفه‌ای» درباره قدرت و جایگاه ظالم و مظلوم صحبت کردم که جابه‌جایی این جایگاه‌ها چه اثراتی را همراه دارد. در این نمایش هم مانند نمایش «بی‌نوایان» دغدغه اصلی پول است و گویی در راستای همان نمایش قرار دارد. این‌که چقدر پول می‌تواند به ما کمک کند یا به ما آسیب وارد کند.

منتظری ادامه داد: تضادی که در تفکراتم وجود دارد جایی خودش را نشان می‌دهد که من در مواردی که اشاره کردم نظرم به هر دو روی سکه نزدیک است. یعنی نمی‌توانم بگویم در جهان جبر وجود دارد یا اختیار، یا در مورد موضوع این نمایشنامه نمی‌توانم بگویم که آیا پول خوشبختی می‌آورد یا بدبختی؟ دقیقا دلیل همان نزدیکی تفکرات نویسنده نمایشنامه «لاتاری» با من هم در این است که نویسنده نتیجه‌گیری نمی‌کند که کدام قضیه درست است.

او اضافه کرد: معمولا در پایان نمایش‌هایم نتیجه‌گیری انجام نمی‌دهم چون من خودم قدرت نتیجه‌گیری ندارم. من دوست ندارم که برای تماشاگر نسخه‌ای بپیچم و به او بگویم که چه چیز درست و چه چیز غلط است. اگر تماشاگر با تمام مشکلاتی که درحال‌حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند بیاید و از یک ساعت اجرای نمایش من لذت ببرد، من وظیفه اصلی خودم را انجام داده‌ام.

در این نمایش کسری پرتوی، سارا لاهوت، ساناز مصباح و وحید منتظری به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «لاتاری» از 20 خرداد تا 8 تیر ساعت 19 در تماشاخانه هامون روی صحنه می‌رود.

عکس از میلاد میرزاعلی

https://didhonar.ir/?p=52945