پلاتوهنر

«9اثر از هنر مدرن ایران» به لندن رسید

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه «9 اثر از هنر مدرن ایران» شامل مجموع 9 اثر از آثار نقاشان مطرح ایرانی به همت و گردآوری تکین آغداشلو در گالری کرام‌ول پلیس لندن از تاریخ 9 تا 13 خرداد به نماش گذاشته

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه «9 اثر از هنر مدرن ایران» شامل مجموع 9 اثر از آثار نقاشان مطرح ایرانی به همت و گردآوری تکین آغداشلو در گالری کرام‌ول پلیس لندن از تاریخ 9 تا 13 خرداد به نماش گذاشته می‌شود.

در این نمایشگاه آثاری از هنرمندانی همچون محمد احصایی، آیدین آغداشلو، پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، علی‌اکبر صادقی، زنده‌یاد مسعود عربشاهی، زنده‌‌یاد منیر فرمانفرمائیان، سیراک ملکنیان و زنده‌یاد منوچهر یکتایی روی دیوار خواهد رفت.

تکین آغداشلو در متن بیانیه این نمایشگاه نوشته است: «ظهور هنر مدرن ایران در اواخر دهه 1940، لحظه‌ای مهم در چشم‌انداز فرهنگی کشور بود. پس از بازگشت هنرمندان ایرانی از مدارس هنری اروپا، موج تازه‌ای از تجلی هنری در سراسر کشور به وجود آمد که الهام گرفته از تلفیقی از جنبش‌های هنری غرب و میراث غنی فرهنگی ایران بود. این نمایشگاه به بررسی آثار دوازده هنرمند برجسته مدرن ایرانی می‌پردازد که روایت‌های معاصر و تاریخی فرهنگ ایران را شکل داده‌اند.

در خط مقدم مدرنیسم ایران دو جنبش مهم قرار دارند که در نیمه دوم قرن بیستم ظهور کردند. نهضت سقاخانه که عمیقاً ریشه در فرهنگ عامیانه سنتی ایران و سنت‌های اسلام شیعه دارد گواهی بر توانایی هنرمندان در آمیختن تکنیک‌های هنری غربی با نقوش محلی است. این آمیختگی منجر به شکلی پویا از تجلی شد که نه تنها میراث فرهنگی ایران را به رسمیت شناخت، بلکه چیزی را که عمدتاً به عنوان اولین جنبش هنری مدرنیستی خاص فرهنگی شناخته می‌شود ایجاد کرد.

به موازات نهضت سقاخانه احیای خوشنویسی سنتی فارسی به وجود آمد. خوشنویسی فارسی با قدمتی بیش از 1400 سال، جایگاهی محوری در هنر و فرهنگ ایران دارد. هنرمندان نهضت سقاخانه به پتانسیل هنری خوشنویسی در بستری مدرن پی بردند که منجر به تأسیس مکتبی پر جنب و جوش شد که تا به امروز بر هنر معاصر ایران تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این جنبش‌ها، گروه سومی از مدرنیست‌های ایرانی ظهور کردند که جریان‌های مفهومی و سبک وسیع تری از مدرنیسم غربی را بررسی کردند. در حالی که این هنرمندان کمتر به اشکال هنری سنتی ایران وابسته بودند، سهم قابل توجهی در تکامل هنر مدرن ایران داشتند و چشم انداز فرهنگی را با دیدگاه‌ها و رویکردهای منحصر به فرد خود غنی کردند.

در «9 اثر از هنر مدرن ایران» به بررسی آثار 9 تن از برجسته‌ترین هنرمندان هنر مدرن ایران می‌پردازیم که آثارشان برای درک معاصر و تاریخی از غنای فرهنگ ایرانی ضروری است.»

 

https://didhonar.ir/?p=52766