پلاتوهنر

سرگئی فئوفانوف:

نمی‌توانم از فرهنگ ایران و «شاهنامه» جدا شوم

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه «باد شرقی»، مجموعه آثار سرگئی فئوفانوف، نقاش و مجسمه‌ساز روس با محوریت شعرها اسطوره‌های «شاهنامه فردوسی» در سالن تئاتر مدرسه هنرهای دراماتیک مسکو با حضور رایزن فرهنگی سفارت ایران در مسکو و جمعی از هنرمندان

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه «باد شرقی»، مجموعه آثار سرگئی فئوفانوف، نقاش و مجسمه‌ساز روس با محوریت شعرها اسطوره‌های «شاهنامه فردوسی» در سالن تئاتر مدرسه هنرهای دراماتیک مسکو با حضور رایزن فرهنگی سفارت ایران در مسکو و جمعی از هنرمندان روس آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه مجموع ۳۰ تابلو نقاشی و ۴۰ مجسمه که با الهام از «شاهنامه» و اسطوره‌های این اثر فاخر زبان فارسی خلق شده است در معرض دید عموم قرار گرفت.

مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی ایران در مسکو در این مراسم گفت: آقای فئوفانوف سال‌ها پیش در سفر به ایران،‌ نمایشگاهی از آثار خود را در مشهد برگزار کرد و در آنجا به واسطه خدماتی که او برای آشنایی مردم جهان با فردوسی داشت، نشان فردوسی به ایشان اهدا شد.

او اظهار داشت: این استاد و هنرمند،‌ چهره‌ای شناخته شده برای علاقه‌مندان به فردوسی است و امروز آثار زیبای ایشان را چه در قالب مجسمه و چه تابلوهای نقاشی به نظاره می‌نشینیم.

رایزن فرهنگی سفارت ایران در مسکو یادآور شد: آنچه که در آثار وی قابل توجه است، آن است که مفاهیم والای «شاهنامه فردوسی» با تخیل امروزی درهم آمیخته و این آثار را خلق کرده‌اند.

احمدوند افزود: من از طرف سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و همچنین به نمایندگی از علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایران از آقای فئوفانوف سپاسگزارم. «شاهنامه فردوسی» اثر بزرگ این اسطوره‌سرای بزرگ ایرانی مثل بسیاری از افسانه‌ها و اسطوره‌های بزرگ دنیا، ترسیم‌کننده دو جهان نیکی و بدی، ظلمت و نور است. قهرمانان این اثر پهلوانانی مانند رستم هستند که در فرهنگ ایرانی، نام و یاد آنها جاودانه شده است.

رایزن فرهنگی ایران گفت:‌ این پهلوانان تنها با پشتوانه قدرت جسمی به جنگ پلیدی‌ها و تاریکی‌ها نمی‌روند بلکه با اتکا به اندوخته‌ای مبتنی بر دانش و خرد به مبارزه با بدی‌ها می‌پردازند. فردوسی از همان مصرع ابتدایی داستان حماسی خود در «شاهنامه» بر عقل و خرد تأکید می‌کند و این تأکید در همه بخش‌های «شاهنامه» جاری و ساری است.

فئوفانوف هنرمند روس نیز در سخنانی گفت: شیفته فرهنگ ایران،‌ شاعران فوق‌العاده ایرانی، مینیاتور، فردوسی و اثر او «شاهنامه» هستم و سالیان زیادی است که در این فضا سیر می‌کنم.

او ادامه داد: گاه به خودم می‌گویم که دیگر کار در این حوزه کافی است اما من نمی‌توانم از فرهنگ ایران و «شاهنامه» جدا شوم چون همواره من را به خود جذب می‌کنند. من به نوعی، عاشق شخصیت‌هایی هستم که آنها را در قالب نقاشی و مجسمه به تصویر کشیده‌ام.

در این آیین همچنین برخی هنرمندان پیشکسوت روس به بیان دیدگاه و ارزیابی خود از آثار این نمایشگاه پرداختند.

بهره‌گیری از مبنای اصیل برای کار هنری، به‌کارگیری روش جدید و استفاده از عناصر و مواد مختلف در این آثار از نکاتی بود که این هنرمندان در وصف آثار این هنرمند روس درباره شخصیت‌های شاهنامه اشاره کردند.

شاهنامه‌خوانی به زبان فارسی و روسی بخش دیگری از این مراسم بود.

این نمایشگاه تا ۲۷ ژوئن (هفتم تیر ۱۴۰۳) در سالن تئاتر مدرسه هنرهای دراماتیک مسکو پذیرای بازدیدکنندگان است.

منبع: ایرنا

https://didhonar.ir/?p=52809