پلاتوهنر

نگاهی متفاوت به هنر ایران در نمایشگاه نقاشی «آستانه»

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه «آستانه» شامل مجموعه آثاری از اولین نمایشگاه انفرادی فاطمه استاد است که از تاریخ 4 تا 13 خرداد روی دیوار خواهد رفت. این آثار در برگیرنده تابلوهای اکرلیک با مضمونی از جهان برساخته نقاش است

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه «آستانه» شامل مجموعه آثاری از اولین نمایشگاه انفرادی فاطمه استاد است که از تاریخ 4 تا 13 خرداد روی دیوار خواهد رفت. این آثار در برگیرنده تابلوهای اکرلیک با مضمونی از جهان برساخته نقاش است که با رویکرد به مفاهیم مختلفی از گستره مطالعات فاطمه استاد در زمینه هنر و نگارگری ایران ترسیم گشته است.

فاطمه استاد متولد 1364 و فارغ‌التحصیل رشته‌های گرافیک و کارشناسی ارشد نقاشی و همچنین مدرس این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1395 تاکنون است. او که پیش از این آثار خود را در نمایشگاه‌های گروهی دیگری نیز به نمایش گذاشته بود، این بار چند اثر مجزا و مفهومی خود را در گالری شمیس با عنوان «آستانه» برگزار می‌کند.

این هنرمند در مورد آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه می‌گوید: «آستانه» با توجه به مفاهیم مختلف نگارگری ایران و همچنین ترکیب آن با هنر جهان شرق دور برای من شکل گرفت و یک فضا یا جهانی روی تابلو برای بیننده به وجود آمد که اتصال مشخصی به جهان ما ندارد ولی در عین حال آن‌چنان هم گسسته نیست.

او درمورد نمادهای استفاده شده در آثار خود گفت: یک ویژگی مشترکی در تمام این تابلوها قرار گرفته که آن شخصیت‌ اصلی نمایش این جهان است. یک موجود که تمام اتفاقات و رویدادهای این آثار را بر عهده دارد که به نحوی می‌توان گفت یک بیان کاملا بی‌شکل از انسان است و تمام ویژگی‌های شاخص انسانی را برای بیننده تداعی می‌کند، ولی هیچ شکل و نسبتی به لحاظ ظاهری به انسان ندارد و همانطور که در بیانیه این آثار گفته‌ام، این سرآغاز یگ لحظه آغازین است.

او با بیان اینکه انتخاب سه‌لت‌گونه تابلوها این نمایشگاه امکان بیشتری را برای ارائه مفهوم به نقاش می‌دهد ادامه می‌دهد: اجرای اثر در فضایی سه‌لت این امکان را به من می‌داد که به جای پرداخت روی یک پلان، من بتوانم مضمون کارم را در سه پلان رفت و برگشت اجرا کنم که این عملکرد در یک لت و یک تابلو امکان‌پذیر نبود. برخورد با آثار ‌سه‌لتی با اینکه فرد اثر خود را به صورت پازل‌گونه به تصویر بکشد و سپس آن‌ها را از هم تفکیک کند متفاوت است. در این نمایشگاه اگر هر کدام از این لت‌ها را کنار هم بزاریم و بخواهیم که آن‌ها را به یک اثر واحد تبدیل کنیم، کار از مفهوم خود خارج خواهد شد.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا تاریخ 13 خرداد بین ساعات 16 الی ۲۰ از گالری شمیس به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان دانیالی، پلاک ۸ مراجعه کنند.

گالری شمیس در روزهای شنبه تعطیل است.

https://didhonar.ir/?p=52548