پلاتوهنر

نمایشگاه نقاشی «تیره‌روز» روایتی از احوالات این روزهای ما

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی «تیره‌روز» شامل آثاری از علی گنجوی با درونمایه‌ای از نگاه شخصی به حال و احوال جامعه امروز، از 28 اردیبهشت تا تاریخ 11 خرداد به نمایش گذاشته می‌شود. علی گنجوی، متولد 1359 و فارغ‌التحصیل

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی «تیره‌روز» شامل آثاری از علی گنجوی با درونمایه‌ای از نگاه شخصی به حال و احوال جامعه امروز، از 28 اردیبهشت تا تاریخ 11 خرداد به نمایش گذاشته می‌شود.

علی گنجوی، متولد 1359 و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک و کارشناسی ارتباط تصویری از دانشکده هنر و معماری است. او تا به امروز آثارش را در برخی نمایشگاه‌های گروهی نظیر «ماندن»، «حراج ماه»، «پرتره» و همچنین چند نمایشگاه انفرادی دیگر مانند «ناپیدا» و «گیج است سرم» را به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه شامل تعدای آثار اکرلیک روی بوم در ابعاد نسبتا بزرگ است. کنتراست نوری زیاد و استفاده محدود از رنگ‌های مختلف و تاکید روی تنالیته‌ی آبی از نخستین مشخصه‌هایی است که چشم بیننده را به خود جذب می‌کند. با دقت بیشتر در عناصر هر تصویر با رویکرد خاصِ نقاش به شیوه بازنمایی فیگورها و شخصیت‌هایش آشنا می‌شویم. این فیگورها در نمایی عمدا تاریک که لکه‌هایی از آن با نورهای نقطه‌ای روشن شده کنار هم قرار گرفته‌اند.

شخصیت‌های صحنه‌های «تیره‌روز» مجسمه‌هایی هستند اغلب انسان یا حیوان که در فضایی مانند صحنه‌ی نمایش، استودیو یا حتی گوشه‌ای از اتاق در میزانسنی فکر شده و در تعامل با هم چیدمان، نورپردازی و ثبت شده‌اند. آرایش عناصر هر اثر در کنار کیفیات تصویری دیگر یعنی کنتراست، نور و رنگ، پیش از هر دریافتی سلسله مراتب قدرت را تداعی می‌کند و بیش از هر تعبیری رعب و وحشتی را نشان می‌دهد که برای شخصیت‌هایش و همچنین شاید برای بیننده‌اش آنچنان ناآشنا نیست.

این هنرمند در مورد آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه می‌گوید: «تیره‌روز» برای من در دو تفسیر مختلف خلاصه شده است، اول بازنمایی حال و احوال این روزهای مردم ما و بخش اندکی از آن نمایانگر تجربه زیست من و حالات درونی‌‌ام از دوران کودکی تا به امروزم است. استفاده از کنتراست نوری و رنگ‌های محدود نیز از نظر من عاملی برای فعال کردن جنبه‌های حسی آثار من بوده و جدای از آن، یک کسوف را برای برای تماشاگر معنا می‌کند. گویی که شخصیت‌های نقاشی‌های من در ته‌مایه‌ای از روزنه‌های امید قرار گرفته‌اند و این تیرگی و روشنی آنها را از تاریکی اطراف خود جدا می‌سازد.

او با بیان اینکه هر شخصی می‌تواند تعریف مجزایی از هنر داشته باشد، ادامه می‌دهد: من عمدتا در آثارم بیشتر از جنبه‌های محتوایی، سعی کردم روی جنبه‌های حسی آن‎ها بپردازم، چراکه هرکسی می‌تواند هنر را به گونه‌های مختلفی تفسیر کند. ولی هنر از نظر من، همان چیزی‎ است که باید تاثیرات شدید عاطفی و احساسی روی انسان بگذارد و من در «تیره‌روز» تمام سعی خود را کردم که این امر را در نقاشی‌های خودم القا کنم.

گنجوی در پایان می‌گوید: در عرصه هنرهای تجسمی چون هنرمند دسترسی درستی به کلمه ندارد، ممکن است اثر شخصی او برای همه قابل تفسیر نباشد و در نهایت کمی مبهم باقی بماند. شاید من در آثارم آن‌طور که باید و شاید به محتوا توجه نکرده باشم اما با بازخورد مخاطبان همانقدر که بدانم نقاشی‌های من به لحاظ احساسی روی آنها اثر گذاشته برای من کفایت می‌کند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا تاریخ 11 خرداد بین ساعات 12 الی 20 از گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول مراجعه کنند.

گالری اُ در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

https://didhonar.ir/?p=52274