پلاتوهنر

در تولید آثار رضوی باید نگاه فراملی داشته باشیم

به گزارش پلاتو هنر، نمایش خیابانی «بر چون شیطون لعنت» به کارگردانی شهاب راحله و نویسندگی احمد جولایی، از آثار منتخب سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی است. این نمایش از شهر تهران در این جشنواره شرکت کرده است شهاب

به گزارش پلاتو هنر، نمایش خیابانی «بر چون شیطون لعنت» به کارگردانی شهاب راحله و نویسندگی احمد جولایی، از آثار منتخب سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی است. این نمایش از شهر تهران در این جشنواره شرکت کرده است

شهاب راحله، کارگردان نمایش «بر چون شیطون لعنت» بیان کرد که این نمایش براساس طرحی از احمد جولایی و با استفاده از ظرفیت تئاتر خیابانی در ورطه غافلگیری تولید شده است.

راحله اظهارکرد: در این اثر برای رسیدن به متن قصه به گونه‌ای نامرئی از عنصر غافلگیری استفاده شده است.

راحله با بیان این‌که نمایش خیابانی سال‌های زیادی است که به فراموشی سپرده شده خاطرنشان‌کرد: ماهیت نوع خیابانی با صحنه‌ای متفاوت است و حتی میزانسن تئاتر خیابانی با حضور مخاطب دست‌خوش تغییر هم می‌شود و در روند اجرا مشارکت نیز دارد.

کارگردان نمایش منتخب «بر چون شیطون لعنت» به حضور و مسئولیتی که در جشنواره «صاحبدلان» داشته است اشاره و عنوان کرد:  این جشنواره چند سالی است که با محوریت موضوعات مهدویت، رضوی، حسینی، علوی، فاطمی و شخصیت‌های تاثیرگذار در اسلام و شخصیت های قرآنی اجرا می‌شود اما من به خاطر دارم که جشنواره رضوی سال‌های خیلی جلوتری از آن به صورت گسترده و خیلی عظیم برگزار می‌شد.

او ادامه داد: من ابتدا احساس می‌کردم که جشنواره رضوی را فقط از بابت خبری و رسانه‌ای، خیلی بزرگ نشان می‌دهند؛ اما امسال با کمیته پیگیری که در مشهد مستقر است بسیار منسجم و سیستماتیک و حرفه‌ای عملکرده است.

راحله با اظهار این‌که امام رضا (ع) شخصیتی محوری و جهانی است، بر لزوم توجه به دیدگاه کلان و ارتقای سطح جشنواره به سمت بین‌المللی شدن نیز صحه گذاشت و بر اهمیت تولید آثار رضوی در بعد فراملی نیز تاکید کرد.

این کارگردان و فعال عرصه تئاتر  متذکر شد: این‌که در جشنواره رضوی، تنهادر سطح ملی و کشوری باقی بمانیم، کافی نیست بلکه باید نگاه فراملی داشته باشیم چون این ظرفیت وجود دارد.

او با نظر به این‌که باید به گونه‌ای تولید اثر کنیم تا امام رضا(ع) را به عنوان یک ملجأ و پایگاهی معنوی به جهان معرفی کنیم، گفت: در راستای نیل به این هدف رسانه‌های جمعی به ویژه تلویزیون و فضای مجازی بسیار کمک کننده است.

راحله خاطرنشان کرد: خروجی جشنواره باید در پایان کارشناسی شده و قدرت و ضعف کارها محرز شود و رسانه‌های جمعی و خبری نیز در این زمینه به‌کار گرفته شوند تا سیره و فرهنگ رضوی به واسطه ابزار هنر بیش از پیش نشر داده شود.

سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی ۲۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت با اجرای عموم نمایش‌های منتخب در استان محل تولید برگزار خواهد شد و اختتامیه جشنواره در مشهد مقدس خواهد بود.

https://didhonar.ir/?p=50498