مراحل جشنواره ملی سرود فجر تشریح شد

به گزارش پلاتو هنر به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، نشست خبری نخستین جشنواره ملی سرود فجر، روز گذشته سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن جلسات ساختمان دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست

به گزارش پلاتو هنر به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، نشست خبری نخستین جشنواره ملی سرود فجر، روز گذشته سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن جلسات ساختمان دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این نشست امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و حسین صیامی مدیر اجرایی جشنواره ملی سرود، در جمع اصحاب رسانه حاضر شدند تا توضیحاتی درباره مرحله پایانی جشنواره و آنچه تاکنون انجام شده‌است، ارائه کنند.
گروه‌های سرود در مرحله تنظیم آثار هستند
در ابتدای این نشست حامد جلیلی در تشریح مراحلی که انجام شده‌است، در جشنواره ملی سرود فجر گفت: جشنواره ملی سرود فجر از مهرماه سال ۱۴۰۲ آغاز و فراخوان منتشر شد. حدود ۸۰۰ گروه ثبت‌نام کردند که از این میان ۸۱ گروه وارد مرحله داوری و در نهایت سی گروه به مرحله پایانی رسیدند.
جلیلی ادامه داد: مناطقی که در آن‌ها داوری انجام شد؛ خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران بودند. پس از پایان مرحله دوم جشنواره مرحله منتورینگ یا راهبری‌ آغاز شد.
قرار است گروه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی با ارکستر زنده به اجرا و رقابت بپردازند. هم‌اکنون گروه‌ها در مرحله تنظیم آثار برای حضور در مرحله نهایی هستند.
جلیلی تاکید کرد: مرحله پایانیِ جشنواره ۱۰، ۱۱ و ۱۲ تیر و مراسم اختتامیه ۱۴ تیر سال جاری برگزار می‌شود.
حمایت از گروه‌های کُر و آکاپلا برای تقویت سرود
در ادامه این نشست خبری، امیرحسین سمیعی رئیس جشنواره سرود فجر گفت: تقویت سرود هدف اصلی ما است. برای تقویت فنی گروه‌های سرود به شیوه آکادمیک به سمت حمایت از گروه‌های کر و آکاپلا می‌رویم.
تلاش ما این است که در حوزه آموزش و اجرا شاهد بالا رفتن کیفیت اجراها باشیم.
سمیعی درباره استعدادهای شهرستان‌های مختلف در حوزه سرود تاکید کرد: ما سفرهای استانی را از هفته گذشته آغاز کرده‌ایم و مدیر دفتر سرود هم در این سفرها همراه ما بود که یکی از اهداف‌مان کشف استعدادهای سرودی است.
می‌خواهیم شرایط را برای ارائه آثار گروه‌های سرود، سراسر کشور در قاب رسانه و اجراها فراهم کنیم.
او ادامه داد: در سفر شیراز و بوشهر با بزگوارانی از این گروه‌های حرفه‌ای نشست داشتیم. در برخی استان‌ها مربیان تکنیکی و ورزیده‌ای داریم. مثل شیراز که گروه‌های کُر حرفه‌ای تشکیل داده‌اند.
سمیعی گفت: مسیری جاری در شناسایی گروه‌های سرود داریم.
در حال حاضر ممکن است به یک دوران زودبازدهی برسیم اما ارتقاع سطح کیفی شاید بارقه‌هایش را یک سال بعد ببینیم.
مدیرکل دفتر موسیقی گفت: مقوله سرود مقوله هم‌افزایی این ظرفیت‌های مردمی لست. سرودها معمولا از جوشش‌های مردمی سرچشمه گرفته‌اند.
ارتقای کیفیت موسیقی و شعریِ سرود
سمیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فعالیت‌های موازی ارگان‌های مختلف در حوزه سرود گفت: مبنای سرود تحت نظر نهادهایی انجام می‌شود که اشتراک‌های نظارتی دارند. محورهای سرود معمولا مشخص است. بحث ما در کیفیت ارتقای موسیقی و شعری سرود است. برخی از سرودها خودجوش است که بحث دیگری دارد. سنجش این سرودها در جشنواره‌های ما انجام می‌شود. اگر کمیت بیشتر شود، وزارت ارشاد ورود می‌کند.
او تاکید کرد: وقتی صحبت از آکادمیک‌تر شدن گروه‌های سرود می‌کنیم، بخش مهمی از آن در همکاری با دانشگاه است. برای مربیان سرود و استعدادهای سرود کلاس‌های آموزش در مراحل و سطوح مختلف برگزار کنیم. دانشگاه می‌تواند استعدادها را به ما معرفی کند تا در ترتیب و آموزش گروه‌ها چه کلاس‌های درسی می‌تواند در نظر گرفته شود.
مربیان پرورشی را برای ارتقای سرود آموزش می‌دهیم
در بخش دیگری از این نشست حامد جلیلی درباره تفاهم با آموزش و پرورش برای ارتقای سرود در مدارس گفت: تفاهمی با وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم که براساس آن آموزش مربیان پرورشی برعهده دفتر سرود باشد و این اتفاق امسال رخ می‌دهد.
جلیلی تاکید کرد: سرود بحثی جهادی است. گروه‌های سرود هزینه‌هایشان آنقدر زیاد نیست. بیشتر اجراها شکل جهادی دارند.
هدف اصلی ما حمایت از گروه‌هایی است که ظرفیت دارند ولی امکانات لازم را ندارند.
مدیر دفتر سرود گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ۶ هزار گروه سرود در ظرفیت‌شان دارند. ما برای فراخوان از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم و بسیاری از گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره از طریق همین کانون مساجد بودند.
جشنواره سرود مَرکب حرکت است نه مقصد حرکت
در بخش دیگری از این نشست امیرحسین سمیعی گفت: باور دارم که سرود اتفاقی موثر است. می‌تواند در قالب‌های محتوایی مختلف ایفای نقش کند.

او ادامه داد: جشنواره مَرکب حرکت است نه مقصد حرکت. ما صحبت از مبنای آکادمیک می‌کنیم، چرا که خلاء آن را احساس می‌کنیم.

در دوره‌ای بهترین گروه‌های سرود را در آموزش و پرورش می‌دیدیم. اما اکنون این‌گونه نیست. ما دنبال علت این ماجرا هستیم.

به همین علت است که به سمت آکادمیک کردن سرود می‌رویم.

توجه و تاکید ما به گروه‌های کر است، این اتفاق در سال‌های گذشته نیافتاده است. بسیاری از آثار ارزشمند سرود را گروه‌های کر خوانده‌اند.

سمیعی تاکید کرد: ما به راهبری مجهز برای اجماع ظرفیت‌های سرود در سراسر کشور نیاز داریم. ما تلاش می‌کنیم تا با مرجع قراردادن جشنواره تلاش کنیم تا همه این گروه‌ها و مراجع را حمایت کنیم و آنها را از نظر کیفی بالا ببریم.

https://didhonar.ir/?p=50420