پلاتوهنر

تئاتر دست سودجویان دلال افتاده است

به گزارش پلاتو هنر، قطب‌الدین صادقی، فیلمنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها مشغول تمرین برای اجراهای جدید خود است در گفت‌وگویی درباره این اجراها و همچنین جایگاه و اهمیت تئاتر و صحنه نمایش صحبت

به گزارش پلاتو هنر، قطب‌الدین صادقی، فیلمنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها مشغول تمرین برای اجراهای جدید خود است در گفت‌وگویی درباره این اجراها و همچنین جایگاه و اهمیت تئاتر و صحنه نمایش صحبت کرد.

او درباره اهمیت جایگاه تئاتر گفت: من دنبال یک تئاتر حرفه‌ای، هنری و جدی هستم؛ تئاتری که به اندیشه و فضای فرهنگی ما چیزی اضافه کرده، فضای فکری را گسترش دهد و چیزی به فرهنگ دوران بیفزاید، نه این‌که یک چیز سطحی تفننی برای نوکیسه‌های پولدار باشد که در سالن تئاتر پُز بدهند که به تئاتر رفته‌اند و چهار بازیگر چهره تلویزیونی را دیده‌اند.

اعتقادی به تئاتر تفننی، زرق و برق و تجاری ندارم

صادقی افزود: اعتقادی به تئاتر تفننی، زرق و برق و تجاری ندارم. این نوع تئاترها برای مردم و فرهنگ نیست، بلکه برای سرگرم‌کردن عده‌ای پولدار است که خیلی تئاتر را نمی‌فهمند و فقط دوست دارند وقت‌کُشی کنند.

کارگردان پیشکسوت درباره ماندگارترین تئاتری که تاکنون دیده، گفت: چند کار خارجی دیدم که به نظرم یکی از آنها «مهابهاراتها»است که ۶ صبح شروع و ۶ غروب تمام شد. در یک معدن گچ در منطقه آوینیون در فرانسه دیدم و شگفت‌زده شدم. برای این که بعد از ۱۲ ساعت نمایش، از چهار هزار تماشاگر کسی نمی‌خواست برود و بعد از تماشا، نشستیم به همدیگر نگاه کردیم و بعد از بازگشت به هتل تا دو روز دوست نداشتم اصلا تئاتری ببینم.

صادقی توضیح داد: یعنی آن‌چه می‌گویند کاتارسیس؛ رحم، ترس، شفقت و عواطف ژرف را در این نمایش به بهترین شکل ممکن تجربه کردم و هدف تئاتر هم همین است. تئاتر باید به انسان یک ضربه و تلنگر روحی بزند و اعماق ناخودآگاه شما را لمس کند، احساس‌های ژرف به وجود آورد، اندیشه‌های بزرگ بیافریند و با زیباشناسی دقیقش بتواند با شما ارتباط عاطفی نیرومند برقرار کند. تنها در این صورت است که می‌شود گفت یک تئاتر خوب است، وگرنه تئاتر، یک قصه و دو بشکن زدن و چهار دکور و لباس های پر زرق و برق و رقص و آواز نیست.

تئاتر ما یک تفکر مرکزی می‌خواهد

صادقی در واکنش به حضور بلاگرها در عرصه تئاتر که سال گذشته اتفاق افتاد، اظهار داشت: هنر نیازمند مراقبت و پاسداری است، دستگاه‌های مرتبط نباید مسئولیت را از روی دوش خودشان بردارند و نباید این طور تلقی شود که تئاتر را رها کرده‌اند یا هیچ‌گونه نظارت و حمایتی ندارند.

او تصریح کرد: امروز تئاتر دست عده‌ای سودجوی دلال افتاده که آثار سطحی، تفننی و بی‌ارزش تولید می‌کنند، از طرفی برخی از تماشاگران هم به تئاترها سطحی نگاه می‌کنند و زیاد جدی نیستند.

کارگردان تئاتر افزود: تئاتر، یک تفکر مرکزی و سامان‌دهی هنری و فرهنگی می‌خواهد و باید اهم فعالیت‌های وزارتخانه‌ای مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا باشد که بتواند آثاری را که تئاتر ملی است ارائه کند؛ تئاتری که موضوع، شخصیت، انسان‌ها، فضاسازی و زیباشناسی آن برآمده از ذوق ملی ما و تفکر ما و ادامه فرهنگ درخشان دیروز باشد. البته با نوآوری‌ها و تکنیک‌های جدید که از نظر محتوایی هم بتواند گوشه‌ای از بحران‌ها و مسائل امروز را نشان دهد که بتواند با مردم به ارتباط برسد.

قطب‌الدین صادقی نمایشنامه‌نویس و کارگردان با سابقه تئاتر ایران قصد دارد ۴ پروژه تئاتری را در سال جاری به سرانجام برساند.

او درباره برنامه‌های خود در زمینه تولید و اجرای تئاتر در سال جاری گفت: چند پروژه تئاتری را برای تولید و اجرا در سال جاری مدنظر دارم. هم‌اکنون در حال تمرین نمایش «چنور» برای ضبط در قالب تئاتر تلویزیونی هستیم. این نمایش قرار است در مرکز «سیمرغ» تلویزیون که در آن تله‌تئاترهایی با حضور ۱۰ نویسنده و ۱۰ کارگردان ساخته می‌شوند، ضبط و تولید شود.

او درباره بازیگران این تئاتر تلویزیونی، افزود: نمایش حدود ۶ نفر بازیگر اصلی دارد که همگی از بازیگرانی هستند که در سال‌های اخیر با آن‌ها کار کرده‌ام.

صادقی درباره موضوع تئاتر تلویزیونی «چنور»، توضیح داد: این نمایش تلویزیونی، نمایشی عاشقانه است و روایت‌گر سرخوردگی نسلی است که زندگی‌شان را به باد دادند. این نمایش روایتگر زندگی مردی است که بعد از ۲۰ سال به سراغ عشقش می‌رود و متوجه می‌شود که او مرده است.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان با سابقه تئاتر، درباره دیگر برنامه‌های خود اظهار کرد: قرار است در شهریور و مهر نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» را که در واقع تئاتری ملی است و بزرگ‌ترین نمایشی است که در ژانر تئاتر روحوضی و کمدی ایرانی نوشته‌ام، در کاخ سعدآباد روی صحنه ببرم.

او درباره احتمال اجرای اثری نمایشی در مجموعه تئاتر شهر نیز یادآور شد: سال گذشته قرار بود در تئاتر شهر اجرا داشته باشم که این امر میسر نشد. اگر بشود، ترجیح می‌دهم نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» را در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه ببرم و در کاخ سعدآباد نمایش «میرزاده عشقی» را که بر اساس زندگی میرزاده عشقی و آثارش نوشته‌ام را در کاخ سعدآباد اجرا کنم.

صادقی با اشاره به دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از او برای اجرای اثری نمایشی، گفت: به دعوت کانون قرار است نوبت اجرایی برای به صحنه بردن یک اثر نمایشی داشته باشم. قصد دارم نمایش «تله موش» را که یک کمدی بسیار زیبای خاص نوجوانان است و به نظر من شور و تصاویر و پیام‌های قشنگی دارد، در کانون اجرا کنم.

صادقی در پایان تاکید کرد: صحبت‌ها برای تولید این پروژه‌ها خیلی جدی است و باید دید که شرایط برای اجرای آن‌ها فراهم می‌شود یا نه.

https://didhonar.ir/?p=47258