پلاتوهنر

پایان غریبانه فستیوال موسیقی «کوچه»/ کوچه‌گرد می‌مانیم…

به گزارش پلاتوهنر، سومین دوره فستیوال موسیقی «کوچه» بنا بود از دوم تا هشتم اسفند 1402 در بندر بوشهر برگزار شود، اما پس از تعدادی اجرا، سایر اجراها یکی پس از دیگری لغو شد. به دنبال لغو پی در پی

به گزارش پلاتوهنر، سومین دوره فستیوال موسیقی «کوچه» بنا بود از دوم تا هشتم اسفند 1402 در بندر بوشهر برگزار شود، اما پس از تعدادی اجرا، سایر اجراها یکی پس از دیگری لغو شد.

به دنبال لغو پی در پی اجراهای این فستیوال در آخرین شب فستیوال موسیقی «کوچه»، شامگاه 8 اسفند 1402 عوامل برگزارکننده فستیوال در صفحه مجازی خود با یک اطلاعیه از لغو مراسم اختتامیه فستیوال خبر و اعلام کردند: «کوچه فستیوال را و شما را و خودمان را بغل می‌گیریم و خداحافظی می‌کنیم.

دلخوشی و روشنایی دمی کنج کوچه‌های بوشهر فرش پهن کرد و از چهارگوشه ایران نشستیم روش چای خوردیم و لحظاتی، کمی دقیق‌تر به جهان نگاه کردیم. همین ما را بس. موسیقی مقصد نبود، نیت بود.

ما در واقعیت تمااام راه را رفته‌ایم هر چند در ظاهر گام آخرش توی پایمان ماسیده باشد. حالا همه با هم توی دلمان هر جا که هستیم روز پایانی را جشن می‌گیریم. گویی که وسط عمارت حاج رییس التجار نشسته‌ایم و سازها کوکند و ابرها پراکنده. خوش برگردید به خانه و خلوتتان و زورتان برای ادامه جهان بیشتر باشد انشالله. قطع و یقین بلیط‌های دو سانس روز پایانی خدمتتان عودت داده می‌شود. ارادتمندیم.»

جای سوال است، فستیوالی که با استقبال و بازخورد مثبت هنردوستان با فرهنگ‌های متفاوت در کوچه‌پس کوچه‌های بوشهر مواجه شده بود، چرا باید به یک‌باره با وجود اخذ مجوزهای لازم لغو شود؟ لغو این فستیوال در صورتی اتفاق افتاده است که وزیر فرهنگ و ارشاد در اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، تاکید کرد که هر مجوزی را که دفتر موسیقی صادر کند، باید بدون خدشه اجرا شود.

فستیوال موسیقی «کوچه» فرصتی بود برای گردهم آمدن مهمان‌هایی از بوشهر و چهارگوشه‌ی ایران! اما این‌بار قرعه ناکامی به بندر بوشهر افتاد. بوشهر، بندر همیشه بیمار! بندر خموش و ثروتمند نیاز دار محروم! بندری شاعرانه با مردمان مهربانی که هنر را ترویج می‌دهند.

حتی در این چند شب اجرا تعدادی از چهره‌های نام‌آشنای موسیقی در این فستیوال روی صحنه رفته‌اند. در سومین شب از این فستیوال موسیقی گروه موسیقی «سیریا» پیش روی مخاطبان روی صحنه رفت. همچنین گفتنی است محمد بحرانی هم شبی را به نوحه‌خوانی پرداخته است.

متاسفانه لغو فستیوال موسیقی «کوچه» اتفاقی نیست که برای اولین بار شاهد آن هستیم. بارها با وجود مجوزهای لازم کنسرت و اجرای موسیقی در شهرستان‌ها لغو شده است. این اتفاقی است که بارها باعث ناراحتی برگزارکنندگان یک برنامه موسیقی و مخاطبان آن برنامه شده است.

با توجه به اینکه نوازندگان خانم در شهرستان‌ها اجازه ورود به صحنه اجرا را ندارند، به نظر می‌رسد این مشکلات پیش‌آمده ریشه عمیق‌تری دارد تنها در مقابله با ترویج هنر، فرهنگ و شادی.

در این زمینه در پلاتو هنر، گفتگوهای بیشتری با نوازندگان خانم انجام شده است. در ادامه می‌توانید گفتگوهای

حضور خانم‌ها در گروه‌های موسیقی نباید نمایشی باشد و

به گروه‌ زهی در اجراهای شهرستان مجوز نمی‌دهند را بخوانید.

سمیرا اسدیان

https://didhonar.ir/?p=44257