به گزارش پلاتو هنر به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر پیام داد.
در پیام امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر آمده است: پیشینه و سرمایهی اجتماعی هنر ایران اسلامی، نسل در نسل، سند هویّت بخش فرهنگی مردمان موحد و فضیلت خواهی است که در تاریخ پر افتخار خود، همواره در چشم انداز گستردهی معنویّت و انسانیّت، و هوایتازهی پنجرههای گشوده به روشنایی ایمان، سیر و سلوک داشته و بازیستی صالح، توانستهاند سرنوشت فردی و جمعی خود را با سرافرازی و آزادگی رقم بزنند.
فراز و نشیبی که در رفیعترین جلوههای تاریخی خود، در آیینهی فجر۵۷، معجزهوار درخشید و آحاد انقلابیاش توانستند مؤلّفههای تمدّن نوین اسلامی را با اصالت و هویّتی دیگر، ارائه و پیریزی نموده و از آن مقطع تاکنون، به لطف خداوند و آثار ارزش آفرین ِخون شهیدان و ایثار ِمجاهدانهی مردمانش، هر روز به رفعت و استحکام آن، غنا بخشند.
در این رهگذر، بیتردید آنچه موجب بروز و ماندگاری این جلوه ی بی بدیل تاریخی و این نعمت عظیم الهی بوده است؛ بعد از عنایات حضرت حق، هنری ست که در اندازه ی آن جلوه ی کم نظیر و جریانساز، یعنی در تراز انقلاب اسلامی باشد و بتواند این میراث فکری و سرمایه ی تاریخی و چنین تحوّل و چشماندازی را نه تنها برای ایران، بلکه برای تشنگان این نگاه در نزد سایر ملل امروز گیتی نیز، تمام قد، نمایندگی کند.
هنری که در کمال زیبایی و بهرهمندی از ارزشهای تخصّصی و زیباشناختی، سرشار از محتوا و پیامهای فراگیر و ارزشهای تعالی بخش انسانی و معنوی باشد.
از این منظر، هنر پیشینهدار و آیین مدار موسیقی این مرز پر گهر نیز، با بهرهوری از ارزشها و منشهای کمنظیر شنیداری و نکتههای ظریف و پیچیده در اصوات و سکوتهایی برخاسته از اصالت و لطافت خود، به شایستگی و بایستگی بتواند هنر انقلاب اسلامی را به سینههای مشتاق این گستره، رسانده و همچون تیر آرش، مرزهای فرهنگی واقلیم های نفوذ معنوی این انقلاب و افق تماشایی این سرو سایهفکن چهل و پنج ساله را هر روز، بیش از پیش، هنرمندانه و ماندگار گسترش دهد.
از این منظر؛ بیتردید یکی از رویکردهای اصلی هنر برآمده از متن و بطن انقلاب اسلامی مردمی بودن و برای مردم بودن برنامهریزیها، فعالیتها و ارائه ی رویدادهای خُرد و کلان موسیقایی است و بر این اساس، سی و نهمین جشنواره ی بینالمللی موسیقی فجر ، در پی آن بوده است که ضمن حفظ و تداوم تجربیات جشنوارههای پیشین، در راستای تحقق بخشیدن به شعار محوری عدالت فرهنگی و تعادل جغرافیایی ، مجموعه رخدادها و توزیع فرصت های هنری این جشنواره نیز، علاوه بر تهران، در ۱۴ استان کشور، به طور همزمان، به ظهور و بروز رسیده و برای نخستین بار، بخش قابل توجهی از اجراهای گونهی پاپ این نوبت از جشنواره را به فرهنگسرای بهمن تهران و توجّه دهی به تراکم سکنه و نیز جوان بودن ترکیب جمعیتی و جغرافیای پیرامونی این فرهنگسرا اختصاص داده و بخش ویژه ای از فرصت اجراهای صحنه ای این رویداد بینالمللی را هم به زبدگان ِ جوان و نوجوان هنرستان های هنرهای زیبای کشور واگذار نماید تا موجب ایجاد روحیهی نشاط و امیدواری در این خیل پرشور و آتیه مند گردد.
این تغییرات به همراه توسعه ی حضور موسیقی باکیفیت بانوان و نیز کودکان و نوجوانان در گروه های جداگانه و مخاطبان ِمتناسب خود ، و نهایتا تجلیل های خاص از چهرههای ممتاز موسیقی معاصر ایران اسلامی، جلوههای امیدبخش این رخداد ملّی و بینالمللی بوده و یقینا جای آن دارد که اینجانب ضمن تقدیر از تلاش ها و همدلی های پيوند یافته ی تمامی همراهان هنر والای این خاک سربلند، توفیق روزافزون حاضرین در صحن و صحنههای این جشنواره را از درگاه خداوند متعال، مسالت نمايم.