پلاتوهنر

زلزله بم چیزی شبیه به قیامت بود

به گزارش پلاتو هنر، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد در برج میلاد برگزار شد. در ابتدای این نشست والی‌نژاد بیان کرد: امیدوارم بتوانم سختی‌هایی که برای این فیلم سپری شده را بگویم.

به گزارش پلاتو هنر، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد در برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست والی‌نژاد بیان کرد: امیدوارم بتوانم سختی‌هایی که برای این فیلم سپری شده را بگویم. بچه‌ها انصافاً در این چند ماه شبانه روز در کنار ما بودند.

تینو صالحی بازیگر نقش احمد کاظمی هم بیان کرد: این نقش چالش بزرگی برای من بود. این نقش یک نقش بسیار مهم هم برای خودم و هم برای فیلم بود.

صالحی مطرح کرد: در آغاز کار آقای ربیعی بسیار به من کمک کرد و اطلاعات زیادی را در اختیار من گذاشت در نهایت تمرین‌های خوب و طولانی را پشت سر گذاشتیم تا بتوانیم نقش را آماده کنیم از توماج هم تشکر می‌کنم که به من کمک کرد تا به نقش نزدیک شوم. این یکی از سخت‌ترین کارها بود که یک جنبه آن از نظر مسئولیت نقشی بود که قرار بود بازی کنم‌. وی گفت: من بیست سال است که درگیر کار بازیگری هستم و بالاخره انتظارتی از من هست همه این‌ها مجموعه استرس‌هایی بود که داشتم اما تمام توانم را برای این فیلم گذاشتم. اگر کارم را دوست داشته باشید خوشحال می‌شوم اما اگر دوست نداشتید توان من این بود.

ربیعی هم اظهار کرد: من شروع به مطالعه درباره زندگی احمد کاظمی کردم چون قرار بود یکی از دوستان سریالی درباره زندگی او بسازد و قرار بود من مشاوره‌هایی به او بدهم در حین مطالعات به نقش شهید کاظمی در زلزله بم رسیدم و قلاب من گیر کرد. با آن دوست خداحافظی کردم و گفتم می‌خواهم درباره احمد کاظمی تحقیق کنم.

وی افزود: دیدم در این مقطع از زندگی او مسأله مردم مطرح است و او فرمانده‌ای است که خود را خرج مردم می‌کند دیدم این وجه از زندگی او نیاز امروز جامعه ماست او مدیر تراز جمهوری اسلامی است. هم برای امروز جامعه و هم برای مدیران امروز نیاز بود که به آن پرداخته شود.

رضا محبی نویسنده «احمد» هم گفت: نوشتن فیلمنامه این فیلم که درباره احمد کاظمی بود، روزی من شد. پرداختن به بحران‌های معاصر به دلیل اینکه مردم تجربه زیسته دارند و آن را به یاد دارند کار سختی است به ویژه اینکه زندگی درخشان حاج احمد هم در آن وجود داشت. ما می‌دانستیم با مقوله پیچیده‌ای روبه رو هستیم و از بسیاری کمک گرفتیم تا ادای دین ما حقیقی‌تر باشد. می‌خواستیم قصه‌ای روایت کنیم که کاراکترهای آن باورپذیر و حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

محبی مطرح کرد: ما در فرایند فیلمنامه شاید باید بیشتر به الگو و کمتر به تخیل بپردازیم. ما از الگوی شاه پیرنگ استفاده کردیم. در ماجرای بم برای ما عزت و کرامت مردم مهم بود درباره حاج احمد هم همراه کردن جریان‌های مختلف برای مردم و مردم داری و رواداری حاج احمد مهم بود. ممکن است این فیلم نتواند همه ابعاد شخصیتی حاج احمد را روایت کند اما ما سعی کردیم به زوایای مختلف شخصیت او مثل محبت، خوب رفتار کردن با زیر دستان، هیبت و غرور او توجه کنیم.

توماج دانش بهزادی دیگر بازیگر این اثر هم توضیح داد: چند ماهی در کنار یک گروه درخشان بودیم همه عاشقانه کنار هم بودند و کار کردند و از همه آنها تشکر می‌کنم از آقای ربیعی ممنونم که به من اعتماد کرد. ضمن اینکه من تینو را ۲۳ سال است که می‌شناسم و بازی در کنار او باعث می‌شد اجازه داشته باشم گاهی اشتباه کنم. کاراکتر رهنما خیلی عجیب است و من نگران بودم مخاطب یک جاهایی به او فحش ندهد چون او قهرمان قصه را اذیت می‌کند اما وقتی از منظر رهنما به موضوع نگاه می‌کنم می‌بینم برخی جاها درست می‌گفته است.

ساره رشیدی دیگر بازیگر این اثر هم گفت: من تلاش کردم با لهجه بمی صحبت کنم اما این لهجه اینقدر شریف و نرم بود که فکر کردیم تیزی شخصیت را می‌گیرد به همین دلیل سعی کردیم لهجه را کنار بگذاریم البته لهجه بمی را دوست دارم و از آن لذت می‌برم.‌ من در فضای کمدی زیاد بازی کردم اما دوست دارم فضاهای متفاوت از کمدی هم تجربه کنم و به همین دلیل از آقای ربیعی تشکر می‌کنم‌ که چنین نقشی به من داد. امیدوارم به همه بچه‌های کمدی این امتیاز داده شود که فضای دیگری را هم تجربه کنند.

حمید نجفی راد تدوینگر این اثر هم توضیح داد: این چند ماهی که کار می‌کردیم انگار وسط میدان جنگ بودیم و داشتیم یک کار «نشد» را انجام می‌دادیم. فکر می‌کنم کمترین کار را من انجام دادم چون می‌خواستیم کار را به جشنواره برسانیم. «احمد» هنوز برای من تمام نشده و باید فاصله‌ای بگیریم تا به لحاظ زمانی روی این فیلم کار کنیم. احساسم این است که هنوز کاراکترهای «احمد» برای من تمام نشده و نیاز است هنوز روی آنها کار کنم.

مسعود سخاوت دوست آهنگساز این فیلم هم گفت: من در زمان دانشجویی در بم بودم، و می‌توانم بگویم این زلزله چیزی شبیه به قیامت بود. در آن روزهای سخت لالایی‌ها و گریه هاو… را می‌شنیدم، لحظه‌ای چشم ما خشک نمی‌شد و مدام گریه می‌کردیم. بخشی از این اتمسفر را در «شیار ۱۴۳» ادا کردم اما بخشی را نه اما هفت سال بعد در «احمد» این کار را کردم و امیدوارم توانسته باشیم ذره‌ای از بار آن چه که دیده بودم را در موسیقی تداعی کرده باشم.

حسین قورچیان صداگذار این فیلم هم گفت: ما همزمان سعی می‌کردیم کار فنی خوبی کرده باشیم و هم اغراق نکرده باشیم چون زمان کمی داشتیم و سعی می‌کردیم از چیزی کم نگذاریم. امسال خیلی فیلم‌های جنگی داریم و امیدوارم فیلم‌های دیگر از نگاه‌ها گم نشود.

طاهر پیشوایی صدابردار این اثر هم گفت: عوامل فنی «احمد» کار سختی داشتند در بخشی از کار اینقدر فشارهای محیطی زیاد بود که می‌خواستیم فیلم را دوبله کنیم اما همه جنگیدیم و سعی کردیم از همه تکنیک‌ها استفاده کنیم تا صداها را درست بگیریم. ما حتی گاهی از هدفونی استفاده کردیم که در کنسرت‌ها از آن استفاده می‌شود.

ربیعی هم مطرح کرد: اتفاقی که در جلوه‌های ویژه بصری این فیلم افتاد، به نظرم بدیع است.

محمد برادران مسئول جلوه‌های ویژه بصری هم گفت: همین که مخاطبان از این فیلم لذت برده باشند برای من کافی است.

مرتضی کهزادی طراح گریم «احمد» هم مطرح کرد: این کار سخت‌ترین کار زندگی من بود. بحث گریم هنروران خیلی پروسه سختی بود از همه گروهم تشکر می‌کنم.

والی‌نژاد هم اظهار کرد: تیم تولید در هر کاری قدم به قدم کنار بچه‌هاست و از آنها تشکر می‌کنم. برای چنین کار سختی خیلی ها پای کار بودند. وقتی ایده چنین کار سختی شکل می‌گیرد، همه کسانی که حمایت مادی و معنوی می‌کنند پای کار می‌آیند. حوزه هنری از روز اول کنار ما بودند؛ شخص آقای دادمان، آقای ساسان، آقای جعفریان لحظه به لحظه کنار ما بودند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم بسیار به ما کمک و لحظه به لحظه ما را پشتیبانی کردند.‌

وی افزود: یک نکته در این فیلم برای من درس بود و آن خدمت به مردم ایران بود. من پای دو فیلم ایستادم فقط برای اینکه به مردم خدمت کنم در این فیلم‌ها از بزرگانی یاد می‌کنیم که با جان و دل برای مردم کار کردند. شهید کاظمی در خاطراتش می‌گفت بم من را نجات داد. از سردار حاجی زاده هم تشکر می‌کنم که مثل احمد کاظمی کنار ما بود.

https://didhonar.ir/?p=42719