پلاتوهنر

کاظم چلیپا عنوان کرد:

موزه هنرهای معاصر را به جایگاه اصلی خود بازگردانید

به گزارش پلاتو هنر، آیین گشایش نمایشگاه بخش های رقابتی جشنواره(طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر روز گذشته سه‌شنبه ۱۰ بهمن در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. در این مراسم کاظم چلیپا هنرمند

به گزارش پلاتو هنر، آیین گشایش نمایشگاه بخش های رقابتی جشنواره(طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر روز گذشته سه‌شنبه ۱۰ بهمن در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

در این مراسم کاظم چلیپا هنرمند و دبیر بخش نقاشی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران گفت: این مملکت از دیرباز در مورد هنر فعالیت گسترده‌ای داشته است که با زندگی مردم عجین بوده است. هنر در زندگی مردم این سرزمین جاری است، از ترانه تا سوگواری و ادبیات آن‌ها سیر هنر دیده می‌شود. بنابراین بر اساس این پیشینه و این موضوع که هر سال مسأله فجر انقلاب اسلامی را شاهد هستیم، این جشنواره نیز هر سال برگزار می‌شود.

او تصریح کرد: هنر ایران با وجود جشنواره هنرهای تجسمی فجر یک نوع رویکرد محتوایی پیدا کرد؛ هرچند ممکن است کمی انحرافات و کم کاری نیز وجود داشته باشد اما نمی‌توان اصل مسأله را کتمان کرد.

چلیپا با بیان این‌که داوران رشته نقاشی را با توجه به حرفه‌ای بودن در کارشان انتخاب کرده است، گفت: برای داوری رشته نقاشی سراغ چهره‌هایی رفتیم که حرفه‌ای، چهره‌های نو و خلاق باشند و من در این راستا، تنها نقش هماهنگ‌کننده داشتم و سعی کردم دخالتی در انتخاب آثار نداشته باشم.

او با تاکید بر این‌که دنیای هنر امروز وارد بازار و اقتصاد هنر شده است، توضیح داد: امروزه هنر از آن جنبه‌ای که از قرن نوزدهم به آن نگاه می‌شد فاصله گرفته است و به سمت هنر مدرن پیش می‌رود و برخی نیز با خرید آثار هنرمندان سودی به جیب می‌زنند اما هنرمند در این عرصه باید سخت کار و مخاطب خود را پیدا کند و این روابط هستند که هنرمند را بالا می‌آورد. امروز در جامعه هنر ایران، بازار هنر و حراج هنری شکل دیگری پیدا کرده است، به نوعی که به اعتقاد من، زمان و دوره شناساندن ارزش هنر محسوب می‌شود، چراکه آثار هنر مدرن در زندگی مردم دیده نمی‌شود. البته آثار هنر مدرن در معماری و لباس مردم دیده می‌شود اما هنرهای دیگر مثل نقاشی چنین شرایطی را ندارند.

چلیپا، رونق بازار هنر را دغدغه مسؤولان و هنرمندان دانست و درباره حضور در «فجر ۱۶» گفت: یکی از دلایل حضور من در جشنواره تجسمی فجر، قولی است که آقای خراسانی‌زاده برای بازگرداندن جایگاه اصلی موزه هنرهای معاصر تهران داده است. الان موزه هنرهای معاصر تهران تنها نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کند و این در حالی است که این موزه باید آثار پیشگامان هنر و گنجینه موزه را به صورت ثابت روی دیوار داشته باشد. مساله دیگر فرهنگ‌سازی برای کودکان و آموزش هنری آن‌هاست که باید برای آن بودجه‌ای تعلق بگیرد تا فرهنگ موزه رفتن و اثر هنری دیدن ایجاد شود.

دبیر رشته نقاشی «تجسمی فجر» بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی نظیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای به وجود آوردن فرهنگ دانایی و آگاهی نسبت به آن‌چه داریم، است. اگر ما چیزی را که داریم نشناسیم، چیزی به دست نخواهیم آورد و مراقبت هم نمی‌کنیم و آن چیزی که داریم هم از دست می‌دهیم.

منبع: مهر

https://didhonar.ir/?p=41783