پلاتوهنر

صادق تبریزی با 3 اثر در حراج تهران

به گزارش پلاتو هنر، نوزدهمین حراج تهران ویژه هنر کلاسیک و مدرن ایران در حالی ششم بهمن 1402 با عرضه 90 اثر در هتل پارسیان آزادي تهران برگزار می‌شود که صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه حضوری چشمگیر در این

به گزارش پلاتو هنر، نوزدهمین حراج تهران ویژه هنر کلاسیک و مدرن ایران در حالی ششم بهمن 1402 با عرضه 90 اثر در هتل پارسیان آزادي تهران برگزار می‌شود که صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه حضوری چشمگیر در این رویداد دارد؛ به طوری که می توان آثار این هنرمند را یکی از پرتعدادترین آثار این دوره به حساب آورد.

به گفته مهرداد فلاح، هنرمند نقاش و نماینده هنری خانواده تبریزی، از این هنرمند آثاری از سه دوره مختلف شامل یک خط قرآنی ریز خط، یک فیگور کلاسیک مدرن و یک ریتم خط بزرگ در حراج نوزدهم تهران عرضه خواهد شد.

حضور پرتعداد تبریزی در حراج پیشِ رو، به خاطر استقبالی است که در دوره های قبلی از آثار او شده  است و به اعتقاد فلاح، پایه قیمت گذاری به نسبت  حراج های قبلی نه خیلی بالا و نه خیلی پایین است. از سویی، ابعاد فیگور و ریتم خط، خیلی بزرگ است و ریتم خط و فیگورِ ارائه شده در این حراج آثار  نفیسی هستند که مجموعه‌داران را به خریداری آنها ترغیب می کنند.

هر سه اثر صادق تبریزی در این حراج، «بدون عنوان» هستند. ریتم خط با تکنیک اکریلیک و ورق طلا روی بوم اجرا شده و ابعاد آن 135×135 سانتی متر و مربوط به دهه 1390 است که 1.5-2 میلیارد تومان قیمت گذاری پایه شده است.

فیگور کلاسیک مدرن، با تکنیک رنگ روغن روی بوم در ابعاد 140×95 سانتیمتر اجرا گردیده و مربوط به دهه 1340 شمسی است که 4-5 میلیارد تومان برآورد قیمت شده است. خط قرآنی ریز خط نیز به شیوه اکریلیک و ورق طلا روی بوم اجرا شه و دارای ابعاد 177×241 سانتیمتر است. تاریخ اثر 1391 بوده و برآورد اولیه 3-4 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است. به گفته فلاح، نقوش نوشتاری در آثار تبریزی از جایگاه خاصی برخوردار است که با مضامین دینی و معنوی و با خط ثلث ایرانی توأم شده است.

زنده یاد صادق تبریزی پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران و از پیشگامان مکتب سقاخانه زمستان سال 96 در سن 79 سالگی در لندن درگذشت.

تبریزی نخستین بار در سال 1338 نقاشی خط را روی یک پنل سرامیکی کار کرد و به گواه برخی کارشناسان و منتقدان کار این هنرمند روی این پنل سرامیکی، نخستین اثر نقاشی خط است که کلماتش به قصد خوانده شدن نوشته نشده است. تبریزی اوایل دهه ۱۳۴۰ نزد استاد علی اکبر کاوه خوشنویسی را فراگرفت و پس از آن همزمان با رواج مکتب سقاخانه در میان شماری از هنرمندان، به سبک نقاشی- خط روی آورد. او در کنار پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی و منصور قندریز از پیشگامان مکتب سقاخانه  است؛ مکتبی که ریشه در مکتب‌های قدیمی و میراث فرهنگی ایران داشت و قرار بود پلی میان سنت و دنیای نو بنا کند.آخرین نمایشگاه خارجی این هنرمند ایرانی در سال 1391 همزمان با «هفته هنری جهان اسلام» در گالری 8 لندن برپا شد که بازتاب‌های متفاوتی داشت. تبریزی طی ۵۰ سال لااقل ۳۰ نمایشگاه مهم انفرادی و گروهی برپا کرد.

https://didhonar.ir/?p=40763