پلاتوهنر

آثار کدام هنرمندان معروف برای آموزش ای آی به کار می‌رود؟

به گزارش پلاتو هنر، به تازگی فهرستی از اسم هزاران هنرمندی که آثارشان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به کار می‌روند در شبکه‌های مجازی منتشر شده که واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. جان لَم طراح استوری‌بورد هفته گذشته فهرستی متشکل

به گزارش پلاتو هنر، به تازگی فهرستی از اسم هزاران هنرمندی که آثارشان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به کار می‌روند در شبکه‌های مجازی منتشر شده که واکنش‌های زیادی را برانگیخته است.

جان لَم طراح استوری‌بورد هفته گذشته فهرستی متشکل از اسم 4700 هنرمند در ایکس منتشر کرد که فورا همه جا پخش شد. این فهرست پیش از این در ماه نوامبر در دادخواستی علیه Runway AI ،Midjourney ،DeviantArt و Stability AI در دادگاه مورد استفاده قرار گرفت.

هنرمندان کمپانی‌های سازنده این برنامه‌ها را به دلیل استفاده از آثارشان برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی مولدخود، متهم به نقض قانون کپی رایت کردند.

تعداد بی‌شماری از هنرمندان در فضای مجازی، برنامه میدجرنی را یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های هوش مصنوعی خواندند که به سادگی با پرامپت متنیِ کاربران تصویر تولید می‌کند. این هنرمندان کمپانی سازنده میدجرنی را متهم به سرقت هنری کرده‌اند زیرا مدعی هستند که بدون جلب رضایت آنها از آثار هنری‌شان استفاده کرده‌ است.

برخی از هنرمندان معترض هم معتقد هستند آنچه که «هوش مصنوعی» خوانده می‌شود، در حقیقت بر اساس «هوش انسانی و بیان خلاقانه است که در قالب صدها هزار اثر هنری کپی شده از اینترنت می‌باشد».

بر اساس گزارشی از ان‌بی‌سی نیوز، یکی از معترضین مطرح کرد: «برنامه‌های تولید تصویر هوش مصنوعی به راحتی اثر هنری هنرمند را برمی‌دارند و قیمت جدیدی روی آن می‌چسبانند. سود حاصل از سرقت این آثار مستقیما به جیب متهمین می‌رود و این در حالی است که رضایت هنرمندانی که خلاقیت و هوش‌شان را صرف کرده‌اند، جلب نکرده‌ و حتی یک ریال هم به عنوان غرامت پرداخت نکرده‌اند.»‌

جان لَم اعلام کرد که بسیاری از دوستان هنرمندش از اینکه آثارشان برای آموزش این مدل‌ها به کار می‌رود، بی اطلاع بودند.

وس اندرسون، فیل لرد، کریستوفر میلر، مت گرینیگ (خالق سریال «خانواده سیمپسون‌ها»)، سث مک‌فارلن (خالق سریال «مرد خانواده»)، هایائو میازاکی و تیم برتون از کسانی هستند که اسم‌هایشان در این فهرست به چشم می‌خورند.

بیشتر بخوانید:

فیلم «بازیکن شماره یک آماده» اسپیلبرگ را در متاورس تجربه کنید

ما هوش مصنوعی را نوعی تکامل می‌دانیم!

 

https://didhonar.ir/?p=39546