پلاتوهنر

مریم رزاقی در گفتگو با پلاتو هنر؛

«اندوه جنگل» همراه جنگلبانی‌ست که عمرش را در این راه صرف کرده است

به گزارش پلاتو هنر، مریم رزاقی کارگردان مستند «اندوه جنگل» که در هفدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل‌گیری ایده این مستند توضیح داد: در جنگل‌های هیرکانی هر طرف که سر برمی‌گردانید، می‌بینید

به گزارش پلاتو هنر، مریم رزاقی کارگردان مستند «اندوه جنگل» که در هفدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل‌گیری ایده این مستند توضیح داد: در جنگل‌های هیرکانی هر طرف که سر برمی‌گردانید، می‌بینید که ویلاهای متعددی مانند قارچ سبز شده‌اند. ویلاهایی که خانه تفریحی عده ای از افراد متمول است. علاوه بر این از طرفی سودآوری اراضی جنگلی در شمال سبب تصرف جنگل ها و ساخت و سازهای غیر مجاز در آن شده است.

او افزود: جنگل های هیرکانی ثبت یونسکو و یکی از قدیمی ترین جنگل‌های جهان از میراث معنوی ما به حساب می‌آید که متاسفانه در سال‌های اخیر تاراج شده است.

رزاقی درباره پروسه تولید این مستند مطرح کرد: بیش از شش ماه تحقیق و پژوهش و انتخاب کاراکتر به طول انجامید. مصاحبه های پژوهشی با جنگلبان‌ها و چرایی ساخت و سازهای غیر مجاز در جنگل صورت گرفت و پس از آن تیم تولید انتخاب شد. «اندوه جنگل» همراه با جنگلبانی که عمرش را در این راه صرف کرد، به مدت یکسال ساخته شد.

کارگردان مستند «اندوه جنگل» درباره لزوم برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: «سینماحقیقت» بزرگترین رویداد مستند کشور، جغرافیای شناخت و محک سینمای مستند است که با رویکردهای موثر به توانایی های فیلمسازان، اکنون به ترازوی سنجش مستند تبدیل شده است. این جشنواره اکنون به درخت تنومندی تبدیل شده است که امکان خشکاندن آن میسر نیست. رشد می کند، می بالد و قطعا در کنار خود درختان دیگری را نیز می پروراند.

این مستندساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت کنونی سینمای مستند توضیح داد: حال سینمای مستند خوب نیست. عدم اقبال برخی از مدیران کشور به واقعیت و آرمان گرا بودن برخی از مسئولین، سبب شده است که مستند کم کم  کمرنگ‌تر از دیروز شود و اگر عشق عده ای از فیلمسازان به مستند نباشد، بی شک این قالب مهم سینمایی دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل است که «سینماحقیقت» جدی ترین جشنواره موثر در کشور است که سعی داشته سینمای مستند را سرپا نگه دارد.

رزاقی درباره برخی از تولیدات خود گفت: دو سریال مستند و پنج مستند مستقل در کارنامه بنده است. در مستند «سو» به عنوان تهیه کننده و کارگردان حضور داشتم که این اثر بهترین فیلم در دو فصل از جشنواره استعدادهای مستقل آمریکا شد. مستند دیگری با عنوان «اویا» کار کرده ام که جایزه بهترین کارگردانی مستند در جشنواره فیلم پروین اعتصامی را به دست آورد و به فستیوال‌های ایتالیا و هند راه پیدا کرد. مستند «خاتون ددا»، «بی بال پریدن» و مستند «زخمه»، مستند «میرکا»، مستند سیزده قسمتی «نووری»، مستند پنج قسمتی «ری را» (آواکارهای مازندران ) از جمله کارهای بنده است که در آخرین کار نیز «اندوه جنگل» را ساختم.

مریم رزاقی در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: من بیشتر از آنکه فیلمساز باشم، پژوهشگر هستم. مستند آینده من درخصوص گونه ای پرنده است که پژوهش آن در حال انجام است و اوقات بسیاری را در دل تالاب ها به تماشای پرندگان می گذرانم.

عوامل این مستند عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: مریم رزاقی، روای: نقی آتش زبان (جنگلبان)، تصویربرداران: مازیار رضوانی، مهدی آزادی، صدابردار: محسن حسین زاده، تدوینگر: مرتضی علیزاده، سیدجواد حسینی.

 

بیشتر بخوانید:

تلاش‌های یک مادر برای رسیدن به کودکش در «بچه دزد»

«ارجنا» و توجه به پوشش گیاهی و احیای جنگل‌های چهارمحال و بختیاری

https://didhonar.ir/?p=38459