پلاتوهنر

کمانچه‌نواز موسیقی ایران 60 ساله شد

به گزارش پلاتو هنر، کیهان کلهر متولد ۳ آذر ۱۳۴۲ موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده کرمانشاهی است. کیهان کلهر نوازنده کمانچه با فعالیت خلاقانه‌ و سبک منحصر به فردش در عرصه موسیقی جوایز متعددی در سطح بین‌المللی دریافت کرده‌است. خانواده‌ی کلهر

به گزارش پلاتو هنر، کیهان کلهر متولد ۳ آذر ۱۳۴۲ موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده کرمانشاهی است.

کیهان کلهر نوازنده کمانچه با فعالیت خلاقانه‌ و سبک منحصر به فردش در عرصه موسیقی جوایز متعددی در سطح بین‌المللی دریافت کرده‌است.

خانواده‌ی کلهر در یادگیری موسیقی بسیار از او حمایت کردند. به همین واسطه این نوازنده در کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و به همین ترتیب یادگیری موسیقی و نواختن ساز را از پنج‌سالگی آغاز کرد و در سن 12 سالگی فعالیت خود را در حوزه‌ی موسیقی ادامه داد.

کیهان کلهر با شنیدن صدای کمانچه‌نوازی علی‌اصغر بهاری به این ساز علاقه‌مند شد و او را در نواختن کمانچه الگوی خود قرار داد.

کلهر در دوره دبیرستان در کرمانشاه به همراه برادرش کامران کلهر در ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه به فعالیت پرداخت و فعالیت هنری‌اش مورد توجه قرار گرفت.

کیهان کلهر برای مدتی با گروه شیدا که توسط محمدرضا لطفی و با کمک‌ هوشنگ ابتهاج شکل گرفته بود فعالیت داشت. برای مدتی در ایتالیا و کانادا به ادامه تحصیل پرداخت. پس از بازگشت به ایران به فعالیت‌های موسیقایی خود ادامه داد.

کلهر در اوایل دهه 1370 فعالیت حرفه‌ای خود را به‌عنوان عضوی از گروه «دستان» آغاز کرد. به همین واسطه او کنسرت‌های متعددی را با همکاری شهرام ناظری و ایرج بسطامی اجرا کرده است.

این نوازنده با انتشار آلبوم «شب، سکوت، کویر» در سال 1377 با صدای محمدرضا شجریان به شهرت رسید که تنظیم و آهنگ‌سازی این آلبوم را بر عهده داشت. این آلبوم موسیقی اولین تجربه رسمی کلهر با محمدرضا شجریان بود.

کیهان کلهر تا به امروز با نوازندگان و هنرمندان متعددی در سراسر جهان همکاری داشته است. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بین‌المللی کلهر، همکاری او با گروه «جاده ابریشم» است. این گروه توسط یویو ما، نوازنده‌ی ویولنسل چینی تکیل شده است. همچنین همکاری او با شجاعت حسین‌خان نوازنده سه‌تار هندی، رامبراندیت تریو باعث شد که حضور پررنگ تری در سطح جهان داشته باشد.

این نوازنده تا به امروز برای آلبوم‌های «بی تو به سر نمی‌شود» و «فریاد» با همکاری حسین علیزاده و خوانندگی محمدرضا نامزد جایزه گرمی شد. در سال 2004، برای آلبوم بین‌المللی «باران» نامزد دریافت جایزه‌ی گرمی برای بهترین موسیقی سنتی ملل شد. همچنین در سال 2016 آلبوم «مرا به خانه بخوان» نامزد دریافت جایزه‌ی گرمی و در سال 2017 جایزه‌ی گرمی را برای بهترین موسیقی جهانی دریافت کرد.

آلبوم «مرا به خانه بخوان» محصول گروه «جاده ابریشم» است. این آلبوم شامل 13 قطعه است که با حضور نوازندگان و هنرمندان کشورهای مختلف منتشر شده است.

 

https://didhonar.ir/?p=36603