پلاتوهنر

هوش مصنوعی در آبان ماه چه کرد؟

به گزارش پلاتو هنر، هوش مصنوعی همچنان پدیده خبرسازی است به طوری که این کلمه تبدیل به کلمه سال(2023) شد. در ماهی که گذشت، سعی کردیم تا برخی از خبرهای مهم دنیای «هوش مصنوعی و هنر» را منتشر کنیم. خالق

به گزارش پلاتو هنر، هوش مصنوعی همچنان پدیده خبرسازی است به طوری که این کلمه تبدیل به کلمه سال(2023) شد. در ماهی که گذشت، سعی کردیم تا برخی از خبرهای مهم دنیای «هوش مصنوعی و هنر» را منتشر کنیم.

خالق ChatGPT دوباره به OpenAI بازگشت

پس از چند روز کشمکش و ناآرامی در OpenAI، حالا بالاخره رسماً اعلام شد که سم آلتمن دوباره به‌عنوان مدیرعامل به شرکت سازنده ChatGPT برمی‌گردد. هیئت‌مدیره نیز تغییراتی خواهد داشت و کار خود را در ابتدا با سه عضو جدید آغاز می‌کند.

صفحه رسمی OpenAI در شبکه اجتماعی ایکس در پستی اعلام کرد که سم آلتمن دوباره به‌عنوان مدیرعامل این شرکت شروع به فعالیت خواهد کرد. در این پست آمده است: «با سم آلتمن به توافق رسیدیم تا او به‌عنوان مدیرعامل به OpenAI برگردد.»

این اطلاعیه همچنین می‌گوید که هیئت‌مدیره جدید این شرکت از برت تیلور (رئیس)، لری سامرز و آدام دی‌انجلو تشکیل خواهد شد. البته انتظار می‌رود که در آینده افراد دیگری هم به هیئت‌مدیره اضافه شوند. در اطلاعیه OpenAI آمده است که به‌زودی جزئیات بیشتری دراین‌باره منتشر خواهد شد.

خالق ChatGPT به مایکروسافت پیوست

به‌ دنبال شکست مذاکرات سم آلتمن با هیئت‌مدیره OpenAI برای بازگشت به این شرکت، حالا ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، اعلام کرده که این غول فناوری ضمن ادامه همکاری با OpenAI، سم آلتمن و گرگ براکمن را به‌عنوان رئیس تیم تحقیقات هوش مصنوعی به استخدام مایکروسافت درآورده است.

ساتیا نادلا در پستی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که مایکروسافت به همکاری خود با OpenAI پایبند می‌ماند و به نقشه راه آینده اطمینان دارد. او همچنین در این پست گفته است که آلتمن و براکمن را به استخدام مایکروسافت درآورده تا هدایت تیم جدید تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت را بر عهده بگیرند.

بحران در OpenAI؛ از اخراج مدیرعامل تا کناره‌گیری رئیس هیئت مدیره

در اقدامی ناگهانی، OpenAI تصمیم به اخراج سم آلتمن، مدیرعامل این شرکت گرفت. در پی اخراج آلتمن، گرگ بروکمن، هم‌بنیان‌گذار و رئیس OpenAI، خبر جدایی‌اش از این کمپانی را اعلام کرد.

شرکت OpenAI در بیانیه‌ای اخراج سم آلتمن از سمت مدیرعاملی را اعلام کرد و گفت هیئت‌مدیره دیگر به توانایی او برای رهبری OpenAI اعتماد ندارد: «خروج آقای آلتمن به‌دنبال یک فرایند مشورتی و بررسی توسط هیئت‌مدیره صورت می‌گیرد. در این فرایند به این نتیجه رسیده‌ایم که او در ارتباطات خود با هیئت‌مدیره همیشه صادق نبوده است و چنین موضوعی مانع از انجام مسئولیت‌هایش می‌شود. هیئت‌مدیره دیگر به توانایی او برای ادامه رهبری OpenAI اعتماد ندارد.»

رقیب جدی‌تر ChatGPT در راه است؟

به گفته‌ یک افشاگر خوش‌سابقه، جدیدترین نسخه‌ سیری که با هوش مصنوعی ادغام شده است در آینده‌ای نه‌چندان دور معرفی می‌شود.

اپل بازنده‌ اولین دور از رقابت شرکت‌ها در بازار هوش مصنوعی بوده است، اما می‌خواهد سال آینده با اضافه‌کردن مدل زبانی بزرگ (LLM) به دستیار هوشمند سیری، کمبودها را جبران کند. شایعه‌ی جدیدی اعلام می‌کند که نسخه‌ی جدید Siri را در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۴ و به‌طور دقیق‌تر کنفرانس WWDC 2024 خواهیم دید.

نتفلیکس انیمه «نابودگر» را پخش می‌کند

«نابودگر» بر می‌گردد اما این بار در قالب انیمه! «نابودگر: سری انیمه»، انیمه‌ای هشت قسمتی به نویسندگی مَت تام‌لین و کارگردانی ماساشی کودو است. این انیمه محصول استودیو Production IG است و در سال 2024 از نتفلیکس پخش خواهد شد.

در خلاصه‌ای که به طور رسمی از این انیمه منتشر کرده‌اند، آمده است:

۲۰۲۲: جنگی آخر الزمانی دهه‌ها است که میان چند تن از بازماندگان بشریت و ارتشی بی‌پایان از ماشین‌ها جریان دارد. ۱۹۹۷: هوش مصنوعی‌ای به نام «اسکای‌نت»، خودآگاه می‌شود و با انسان‌ها وارد جنگ می‌شود. در میان سفرهایی به گذشته و آینده، سربازی را به گذشته می‌فرستند تا سرنوشت بشریت را تغییر دهد. در سال ۱۹۹۷، دانشمندی به نام مالکوم لی، در تلاش برای راه اندازی سیستمی است که برای جنگ با حمله قریب الوقوع «اسکای‌نت» به بشریت طراحی شده است و این سرباز  برای حفاظت از جان او، به این سال سفر می‌کند. زمانی که مالکوم با مشکلات اخلاقی سیستم خود کلنجار می‌رود، تحت تعقیب قاتلی بی رحم که از آینده می‌آید، قرار می‌گیرد و برای همیشه سرنوشت سه فرزند او را عوض می‌کند.

جزئیات توافق بازیگران با استودیوهای هالیوود اعلام شد

انجمن بازیگران سینما (SAG-AFTRA) به‌تازگی با استودیوهایی مانند دیزنی و نتفلیکس به توافق رسید تا به اعتصاب تقریباً چهار ماهه خود پایان دهد. علاوه بر افزایش 7 درصدی حداقل دستمزد و ایجاد یک صندوق جدید 40 میلیون دلاری در سال برای انتقال بخشی از درآمد نمایش‌های بزرگ و موفق به بازیگران، هوش مصنوعی بخش مهمی از خواسته‌های بازیگران بوده است و روز گذشته، 86 درصد از اعضای هیئت‌مدیره این انجمن به تصویب این توافق رأی مثبت دادند.

دانکن کرابتری-ایرلند، طرف مذاکره‌کننده SAG-AFTRA، در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: این قرارداد به صنعت اجازه می‌دهد تا به جلو پیش برود و هوش مصنوعی را مسدود نمی‌کند. اما محافظت از اجراکنندگان و حقوق آن‌ها را تضمین می‌کند.

پرامپت‌نویسی تبدیل به یک ویژگی هنری خواهد شد

جفری کَتسنبِرگ هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اجرایی کمپانی DreamWorks که انیمیشن‌هایی نظیر «شرک»، «ماداگاسکار»، «پاندای کونگ فو کار» و «چگونه اژدهای خود را آموزش دهید؟» را ساخته است، در گفتگویی با Bloomberg New اعلام کرد که با ظهور فناوری هوش مصنوعی، 90 درصد هنرمندانی که در صنعت انیمیشن فعالیت دارند، کار خود را از دست خواهند داد.

کتسنبرگ در مورد این موضوع مطرح کرد: من صنعت دیگری را نمی‌شناسم که بخواهد بیشتر از رسانه، سرگرمی و هنر تحت تاثیر قرار بگیرد.

هم‌بنیان‌گذار DreamWorks با اشاره به تکنولوژی‌هایی که پیش از این داستان سرایی را تحت تاثیر قرار داده‌اند، گفت: خودکار، قلمو، چاپ فشاری، دوربین عکاسی و دوربین فیلمبرداری در مقابل تاثیراتی که از هوش مصنوعی خواهیم دید، هیچ هستند. با توجه به ظهور تکنولوژی‌های دیجیتال و تاثیراتی که در این ده سال اخیر بر رسانه داشته‌اند، اتفاقاتی که در ده سال آینده میافتند، عملا ده برابر بزرگتر خواهند بود.

آرونوفسکی فیلم زندگینامه ایلان ماسک را می‌سازد

دارن آرونوفسکی، فیلمساز صاحب‌نام، قرار است وظیفه کارگردانی فیلم بیوگرافی ایلان ماسک را برعهده بگیرد.

داستان زندگی ایلان ماسک به‌عنوان یکی از سرشناس‌ترین کارآفرین‌های دنیا، پیش‌تر در کتابی پرفروش به رشته‌ تحریر درآمده بود؛ اما ظاهراً وقایع زندگی مدیرعامل اسپیس‌ایکس و تسلا به حدی جذاب است که پتانسیل تبدیل‌شدن به فیلم را هم دارد.

ظاهراً شرکت A24 قصد دارد فیلم بیوگرافی ایلان ماسک را به کارگردانی دارن آرونوفسکی بسازد. آرونوفسکی یکی از فیلمسازهای صاحب‌نام است و سابقه‌ کارگردانی فیلم‌های معروفی مثل The Whale را در کارنامه دارد.

پایان اعتصابات هالیوود!

اتحادیه بازیگران هالیوود عصر چهارشنبه ۱۷ آبان از دست‌یابی به یک توافقی موقت با تهیه‌کنندگان و استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی و پایان اعتصاب ۱۱۸ روزه این بازیگران خبر داد.

به گزارش رسانه‌ها، طرفین درگیر، سرانجام بعد از سه دور گفتگو و مذاکره بر سر بهبود وضع دستمزدها در نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌های پخش شده و همچنین درباره تدابیر استودیوها در زمینه استفاده از هوش مصنوعی به توافق رسیدند.

با ChatGPT درآمد دلاری کسب کنید!

شرکت OpenAI می‌گوید حالا همه‌ کاربران می‌توانند نسخه‌های سفارشی ChatGPT را بسازند و ازطریق آن‌ها، درآمد کسب کنند.

OpenAI حدودا یک سال پیش با انتشار عمومی ChatGPT ایده‌ جدیدی وارد اینترنت کرد: سرویسی مبتنی‌بر هوش مصنوعی که می‌تواند تقریبا هر کاری را انجام دهد. این شرکت حالا پلتفرم جدیدی معرفی کرده است که ساخت نسخه‌های سفارشی ChatGPT را برای اهداف مختلف، امکان‌پذیر می‌کند. نکته‌ هیجان‌انگیز ماجرا کجا است؟ برای ساخت این نسخه‌ها به دانش کدنویسی نیاز ندارید.

بر اساس آنچه در اولین کنفرانس توسعه‌دهندگان OpenAI اعلام شد، در هفته‌های آینده نسخه‌های سفارشی چت جی پی تی ازطریق فروشگاه آنلاین GPT Store در دسترس قرار می‌گیرند (فعلا هیچ جزئیاتی درباره‌ رابط کاربری و نحوه‌ کارکرد فروشگاه GPT Store اعلام نشده است.)

شکایت اسکارلت جوهانسون از یک مدل هوش مصنوعی

اسکارلت جوهانسون علیه یک اپلیکیشن هوش مصنوعی که از نام و چهره او در یک تبلیغات آنلاین بدون اجازه استفاده کرده بود، شکایت کرد.

این شکایت اشاره به حضور جوهانسون در یک تبلیغ 22 ثانیه ای در X/Twitter توسط یک اپلیکیشن تولید تصویر هوش مصنوعی به نام Lisa AI: 90s Yearbook & Avatar است.

البته در انتهای این تبلیغ، Convert Software که توسعه‌دهنده برنامه هوش مصنوعی است، از متنی استفاده کرده که در آن گفته‌شده «تصاویر توسط هو‌ش مصنو‌عی Lisa AI ساخته شده و هیچ ارتباطی با بازیگر ندارند». با این حال، نمایندگان جوهانسون استدلال کرده‌اند که او هرگز سخنگوی این برنامه نبوده است و «کوین یورن»، وکیل او این وضعیت را به‌طور قانونی مدیریت خواهد کرد.

https://didhonar.ir/?p=36500