پلاتوهنر

هوش مصنوعی و هنر در پاییز چه کردند؟

به گزارش پلاتو هنر، در این روزهای پاییزی که سپری می‌کنیم، هوش مصنوعی و هنر اتفاقات جدیدی رقم زده‌اند و ما سعی کردیم تا برخی از این خبرهای مهم را ترجمه و منتشر کنیم. آیا «خانه امن» واقعا امن است؟

به گزارش پلاتو هنر، در این روزهای پاییزی که سپری می‌کنیم، هوش مصنوعی و هنر اتفاقات جدیدی رقم زده‌اند و ما سعی کردیم تا برخی از این خبرهای مهم را ترجمه و منتشر کنیم.

آیا «خانه امن» واقعا امن است؟

«خانه امن» فیلمی مهیج و روانشناختی با بازی فِلیشا تِرِل، جیسون مک‌دونالد و میرا سوروینو و به کارگردانی جِیکوب وان، مراحل تولیدش را پشت سر گذاشته است و پاییز امسال، روانه سینماها خواهد شد.

داستان فیلم «خانه امن» حول زندگی آنا(با بازی فلیشا ترل) سردبیر یک مجله خبری و شوهرش دَنیل(جیسون مک‌دونالد) که موسس یک شرکت امنیت خانگی مبتنی بر هوش مصنوعی است، می‌چرخد. آنها که در انتظار تولد اولین فرزندشان هستند، مورد تهدید مهمانی مرموز قرار می‌گیرند. قوه ادراک کی‌یِرا(میرا سوروینو)، سیستم امنیت خانگی پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی که دَنیل آن را ساخته، رو به افزایش است و همین آن را تبدیل به یک تهدید می‌کند.

موضوع مهم مذاکرات این روزهای هالیوود چیست؟

هوش مصنوعی موضوع اصلی مذاکرات این روزهای اتحادیه بازیگران است. ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳، انجمن نویسندگان آمریکا بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، با اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلوزیون به توافق رسید و به اعتصابات خود پایان داد اما انجمن بازیگران همچنان به اعتصابات خود ادامه داده و مشغول مذاکره است.

دانکِین کرَب‌تری مذاکرکننده ارشد اتحادیه بازیگران(SAG-AFTRA)، طی مصاحبه‌ای با ددلاین مطرح کرد: ما تمام آخر هفته را مشغول صحبت با مذاکره‌کنندگان کمپانی‌ها بودیم تا سعی کنیم پیشرفتی در این جریان حاصل شود ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. مشکلات بسیار مهمی همچنان بین ما وجود دارد ولی در تلاش برای ایجاد پیشرفت در مذاکرات هستیم.

هوش مصنوعی زیر ذره‌بین کاخ سفید

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه فرمان اجرایی‌ای را امضا کرد که تولیدکنندگان فناوری هوش مصنوعی را موظف می‌کند قبل از عرضه محصولات خود، آزمایش‌های ایمنی و تاثیر آن بر امنیت ملی، اقتصاد، سلامت عمومی و ایمنی مردم را در اختیار دولت قرار دهند.

این فرمان اجرایی در عین حال، تمامی نهادهای دولت فدرال را موظف می‌کند که برای آزمایش این فناوری و ریسک احتمالی شیمیایی، رادیواکتیو، هسته‌ای و سایبری آنها مقررات دقیقی تدوین کنند.

این تصمیم از سوی اتحادیه‌های تجاری و شرکت‌های دخیل در توسعه هوش مصنوعی با واکنش‌های گوناگونی روبرو شده است.

Nightshade آثار هنری را مسموم می‌کند!

با ظهور هوش مصنوعی و پیشرفت روزافزون آن، هنرمندان با چالش جدیدی روبه‌رو شده‌اند. مسئله جدید پیش روی آن‌ها این است که با به اشتراک گذاشتن آثار هنری خود در فضای مجازی، این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی از آثار آن‌ها استفاده کند و از طرفی عدم انجام این کار نیز رشد کاری آن‌ها را محدود خواهد کرد؛ اما ابزار جدید هوش مصنوعی ممکن است به‌زودی بتواند به هنرمندان کمک کند تا شرکت‌های هوش مصنوعی را از استفاده بدون اجازۀ آثار خود منع کنند.

محققان دانشگاه شیکاگو به‌تازگی دست به توسعه مدلی جدید از هوش مصنوعی به نام Nightshade زده‌اند که بر اساس فناوری MIT، با مسموم کردن اثر هنرمند به وسیله ایجاد تغییرات ظریفی در پیکسل‌های آن، کاری می‌کند که دیگر مدل‌های هوش مصنوعی قادر به تشخیص تصویر نباشند و نتوانند از آن استفاده کنند.

دیوید فینچر: نگران هوش مصنوعی نیستم

از عکاسی دیجیتال در فیلم «زودیاک» گرفته تا استفاده از تکنولوژی جوان‌سازی در فیلم «مورد عجیب بنجامین باتن»، دیوید فینچر همیشه فورا به استقبال تکنولوژی‌های جدید فیلم‌سازی رفته است ولی وقتی نوبت انقلاب هوش مصنوعی و تهدید‌هایش می‌رسد که موجب اختلال در روند هالیوود می‌شوند، این کارگردان ترجیح می‌دهد تا بشیند و ببیند که چه اتفاقی میافتد.

فینچر طی مصاحبه جدیدی با British GQ، نظر خودش را درباره توانایی‌های هنری هوش مصنوعی بیان کرد. او برخلاف بقیه همکارانش، کمتر نگران این تکنولوژی است و معتقد است که هنر نیازمند حضور انسان است تا بتواند واقعا هنر باشد.

دورهمی هالیوودی‌ها برای هوش مصنوعی

هالیوود ریپورتر در جدیدترین قسمت پادکستش، تعدادی هنرمند هنر دیجیتال و متخصص جلوه‌های بصری را دور هم جمع کرد و در مورد هوش مصنوعی و تاثیرات آن با یکدیگر گفتگو کردند.

اسکات ایتون (هنرمند و طراح)، دیلن سیسون (هنرمند و طراح)، اَندریس مانینکا (سرپرست جلوه‌های بصری)، ریچارد اسکات (مدیرعامل اجرایی و هم‌بنیان‌گذار  Axis Studios) و داریل اَنسِلمو (هنرمند و طراح بازی) از مهمانان این قسمت پادکست «پشت صحنه» بودند.

در طول این گفتگو، همه مهمانان به مفید بودن هوش مصنوعی در بخش‌هایی مانند ایده پردازی، هم نظر بودند.

بازیگران حق دارند که با هوش مصنوعی بجنگند

روز شنبه ویم وندرس در نشستی خبری در جشنواره فیلم لومیر، در راستای حمایت از بازیگران آمریکایی که همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهد، نسبت به هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرد.

کارگردان فیلم «روزهای عالی» که امسال در بخش رقابت جشنواره کن حضور داشت، مطرح کرد: بازیگران و نویسندگان می‌ترسند که از کار بی کار شوند. با هوش مصنوعی همه چیز خیلی سریع تمام می‌شود. شما سه و یا چندتایی ایده می‌دهید و فردای همان روز، یک فیلمنامه جدید دارید؛ فیلمنامه‌ای که خیلی از مدیران اجرایی استودیوها می‌خواهند از آن استفاده کنند چون این همان چیزی بود که می‌خواستند و این برای فیلمنامه نویسان پایان کار است.

OpenAI ابزار جدیدش را روانه بازار خواهد کرد

شرکت OpenAI درحال تولید یک ابزار تشخیص تصویر جدید است که احتمالاً به‌زودی عرضه عمومی می‌شود و در تشخیص تصاویر ساخته‌شده با هوش مصنوعی دقت بسیار بالایی دارد.

میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری شرکت OpenAI، سازنده چت‌بات محبوب ChatGPT و تولیدکننده تصویر DALL-E اعلام کرد ابزار جدید این شرکت در تعیین این‌که آیا تصویری با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده است یا خیر، 99 درصد قابل اعتماد است. وی همچنین اضافه کرد که این شرکت در حال آزمایش این ابزار است تا قبل از انتشار عمومی، بتواند باگ‌های آن را برطرف کند. البته موراتی مشخص نکرد این ابزار چه زمانی در دسترس عموم کاربران قرار می‌گیرد.

نتفلیکس روی نسخه جدید بازی GTA کار می‌کند؟

گزارشی غیرمنتظره می‌گوید که نتفلیکس وارد مذاکره شده است تا مجوز ساخت نسخه‌ جدیدی از بازی GTA را بخرد.

نتفلیکس مدت‌ها است که به صنعت بازی علاقه نشان داده؛ اما هنوز نتوانسته است به یکی از بزرگان این حوزه تبدیل شود. خبرگزاری وال‌استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی می‌گوید که نتفلیکس تلاش کرده است که نسخه‌ جدیدی از مجموعه‌ بازی Grand Theft Auto را بسازد.

به‌ادعای منابع آگاه، نتفلیکس در تلاش است تا مجوز ساخت نسخه‌ جدیدی از Grand Theft Auto را از شرکت Take-Two Interactive Software بخرد. غول صنعت استریم تاکنون بازی بزرگی نساخته است و درصورت موافقت شرکت تیک-تو، احتمالاً نسخه‌ کوچکی از Grand Theft Auto را تولید خواهد کرد.

موزه هنر مدرن نیویورک میزبان هوش مصنوعی شد

حالا می‌توانید در مجموعه دائمی موزه هنر مدرن نیویورک، نظاره‌گر خیال پردازی‌های یک ماشین‌ باشید.

سال گذشته رِفیک آنادول هنرمند سرشناس دنیای هنر هوش مصنوعی، اینستالیشنی را در موزه هنر مدرن نیویورک برگزار کرد. این اینستالیشن که «بدون نظارت- تخیل‌های ماشین» نام دارد، یک مدل یادگیری ماشینی است که آرشیو آثار موزه را در قالب تصویرهایی متحرک، تفسیر و بازسازی می‌کند.

حالا بعد از یک سال، موزه هنر مدرن نیویورک این اثر را خریداری کرده است. «بدون نظارت- تخیل‌های ماشین» اولین اثر هنری هوش مصنوعی مولد است که در مجموعه دائمی این موزه قرار می‌گیرد.

سینما هم در ابتدای کار مانند هوش مصنوعی عمل کرد

هوش مصنوعی و تاثرات آن بر سینما، یکی از دغدغه‌های حال حاضر جهان است و سینمای ایران نیز نسبت به این موضوع بی تفاوت نیست. سوم آبان ماه ۱۴۰۲، اولین نشست تخصصی با موضوع «هوش مصنوعی و سینما» در موزه سینما با میزبانی سعید اسدی و با حضور امیررضا معتمدی، فرید ناظر فصیحی، مسعود سفلایی و مجید شیخ انصاری برگزار شد.

سعید اسدی کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده و هنرپیشه است. «خیابان بیست و چهارم»(۱۳۸۷)، «فرود در غربت»(۱۳۸۷)، «تلافی»(۱۳۸۶)، «مهمان»(۱۳۸۵)، «سیب سرخ حوا»(۱۳۷۷) و «عشق گمشده»(۱۳۷۵)، از جمله فیلم‌هایی هستند که او کارگردانی آنها را برعهده داشته است. اسدی که فارغ التحصیل رشته سینما از آمریکا است، در فیلم‌های «شاخه گلی برای عروس»، «تیک» و «سراب»، به عنوان بازیگر حضور داشته بود.

در رابطه با مساله هوش مصنوعی و سینما مصاحبه‌ای اختصاصی با سعید اسدی انجام دادیم.

ماشین؛ دستیاری خلاق برای هنرمندان

این روزها وقتی صحبت از «هوش مصنوعی و هنر» به میان می‌آید، موضوعاتی مانند معنی هنر، خلاقیت و انسان، جایگاه هنرمند، نقش هوش مصنوعی در هنر، خطرها، مشکلات و… مطرح می‌شود و بعضی‌ها نیز ابراز نگرانی می‌کنند. البته نه همه!

احمد اِلگامال جزو آن دسته‌ای است که نه تنها از هوش مصنوعی نمی‌ترسد، بلکه به توانایی های آن در رشد خلاقیت، هنرمند و هنر امیدوار است و حتی قدم‌هایی برای پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه هنر نیز برمی‌دارد.

احمد اِلگامال استاد دپارتمان علوم کامپیوتر در دانشگاه «راتگِرز»، بزرگ‌ترین موسسه آموزش عالی در ایالت نیوجرزی آمریکا است. او موسس و مدیر لابراتوار «هنر و هوش مصنوعی» در «راتگِرز» است که بر علوم داده در حوزه علوم انسانی دیجیتال تمرکز دارد. اِلگامال عضو هیئت علمی مرکز علوم شناختی این دانشگاه نیز هست. تحقیقات او در مورد هنر هوش مصنوعی، مورد توجه رسانه‌های بین المللی زیادی از جمله، واشینگتن پست، نیویورک تایمز، گاردین، و… قرار گرفته است.‎

https://didhonar.ir/?p=34765