پلاتوهنر

سیری در دنیای هنر و تکنولوژی

به گزارش پلاتو هنر، امروزه هنرمندان زیادی برای خلق آثار هنری از تکنولوژی بهره می‌گیرند که این استفاده، همواره با واکنش‌هایی همراه است. در چند روز گذشته سعی کردیم تا علاوه بر معرفی برخی از هنرمندان پیشگام در حوزه هنر

به گزارش پلاتو هنر، امروزه هنرمندان زیادی برای خلق آثار هنری از تکنولوژی بهره می‌گیرند که این استفاده، همواره با واکنش‌هایی همراه است. در چند روز گذشته سعی کردیم تا علاوه بر معرفی برخی از هنرمندان پیشگام در حوزه هنر و تکنولوژی، واکنش‌های اهالی هنر را در این عرصه منتشر کنیم.

به کلود مونه در نقاشی کردن کمک کنید

حالا می‌توانید در یک بازی‌ ویدئویی به کلود مونه هنرمند فرانسوی در نقاشی کردن کمک کنید. «مردمک [چشمِ] استاد»(The Master’s Pupil) بازی‌ای ویدئویی است که با الهام از زندگی مونه و استفاده او از رنگ‌ها ساخته شده است.

داستان این بازی حول محور بیماری‌ مونه می‌چرخد. حدودا سال ۱۹۱۳، مونه در دهه ۶۰ زندگی‌اش مبتلا به آب‌مروارید شد و این بیماری توانایی او برای نقاشی کردن را شدیدا تحت تاثیر قرار داد. مونه در یکی از نامه‌هایش اینگونه نوشته بود: رنگ‌ها را دیگر به خوبی قبل نمی‌توانستم ببینم. بوم‌هایم تار و تارتر می‌شدند.

شبیه‌سازی‌های ای آی یک هیولای وحشتناک است

زِلدا ویلیامز دختر رابین ویلیامز به بازسازی صدای پدرش با استفاده ازهوش مصنوعی، انتقاد کرد.

او در استوری صفحه اینستاگرام خود نوشت: من در جنگ انجمن بازیگران سینما در مقابل هوش مصنوعی بی طرف نیستم. من سالها شاهد بوده‌ام که چه گونه خیلی از افراد به آموزش مدل‌های [هوش مصنوعی] برای ساخت یا بازسازی بازیگرانی مانند پدر من که نمی‌توانند نسبت به این موضوع اعلام رضایت کنند، تمایل دارند.

او ادامه داد: این یک فرضیه نیست، حقیقت محض است. من تازه شنیده‌ام که هوش مصنوعی از صدای پدرم برای گفتن چیزی که مردم می‌خواهند، استفاده می‌کرده. این کار به شخصه برای من نگران‌‌کننده است اما عواقبش فراتر از احساسات من خواهد بود.

هشدار تام هنکس درباره نمونه هوش مصنوعی از خودش

تام هنکس بازیگر برنده اسکار روز پیش به دنبال کنندگانش در شبکه‌های اجتماعی درباره یک ویدیوی تبلیغاتی از او که برای یک طرح دندانپزشکی ساخته شده و در فضای مجازی پخش می‌شود، هشدار داد.

هنکس نوشت: حواستان باشد!! ویدیویی منتشر شده که در آن برخی از طرح‌های دندانپزشکی با نمونه هوش مصنوعی من تبلیغ می‌شود. این ربطی به من ندارد.

هنکس این جملات را روی تصویری نوشت که متعلق به همتای هوش مصنوعی خودش بود. این بازیگر پیش از این در مورد ظهور هوش مصنوعی و فناوری دیپ‌فیک در صنایع خلاق صحبت کرده بود و در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود به این ترتیب این امکان برای او وجود دارد که پس از مرگش به بازیگری ادامه دهد.

ChatGPT اطلاعات به‌روز در اختیار کاربران قرار می‌دهد

شرکت OpenAI از دسترسی چت‌بات محبوب ChatGPT به اینترنت برای ارائه اطلاعات به‌روز و همچنین لینک‌های مستقیم به منابع خبر داد.

شرکت OpenAI با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس از دسترسی چت‌بات محبوب ChatGPT به اینترنت برای ارائه اطلاعات به‌روز و همچنین لینک‌های مستقیم به منابع خبر داد. بنابراین اطلاعات ChatGPT دیگر محدود به پیش از سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور- مهرماه ۱۴۰۰) نیست. این قابلیت با نام Browsing هم‌اکنون برای نسخه پولی ChatGPT Plus و نسخه سازمانی آن در دسترس است و در آینده در اختیار تمام کاربران قرار می‌گیرد.

نویسندگان هالیوود آرام می‌گیرند

نویسندگان و استودیوهای هالیوودی با یکدیگر توافق کرده‌اند و در بخشی از این قرارداد به نگرانی‌های مربوط به هوش مصنوعی پاسخ داده شده است. اتحادیه نویسندگان آمریکا (WGA) پس از کش‌وقوس‌های فراوان با اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون (AMPTP) هالیوود به توافق رسید تا به اعتصابات خود پایان دهد. با توجه به اینکه بخشی از نارضایتی نویسندگان به مسئله هوش مصنوعی مربوط می‌شد، در این توافق به بخشی از ابهامات و نگرانی‌ها پاسخ داده شده است و شفاف‌سازی‌هایی را در این زمینه ارائه می‌کند.

در توافقی که میان نویسندگان و استودیوهای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی حاصل شده است، علاوه بر رسیدگی به موضوعاتی مثل حقوق و مزایا، موضوع هوش مصنوعی هم نقشی پررنگ دارد.

منظره‌هایی تلفیقی از عکاسی و هوش مصنوعی

به گزارش پلاتوهنر، دَنیل اَمبروزی هنرمند دیجیتال آرت، اولین نمایشگاه انفرادی خود را با نام «دَنیل اَمبروزی. ای آی و منظره‌های کِیپیبیلیتی برَون» در لندن آغاز کرد.

دنیل اَمبروزی متولد ۱۹۵۸ و اهل کالیفرنیا است. او فارغ التحصیل رشته گرافیک سه بعدی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته معماری در مقطع کارشناسی از دانشگاه «کُرنِل» است. اَمبروزی بیش از ۴۰ سال است که در زمینه هنر دیجیتال فعالیت می‌کند و او را یکی از پیشگامان جنبش هنر هوش مصنوعی می‌دانند. آثار او در گالری‌ و آرتفِرهای متعددی در سرتاسر ایالات متحده آمریکا و قاره اروپا به نمایش درآمده‌اند. این هنرمند از سال 2016 تا کنون، مجموعه‌ای را با نام «دریم‌اسکِیپس»(Dreamscapes) آغاز کرده است. آثار این مجموعه که با تکنیکی تلفیقی از عکاسی و هوش مصنوعی خلق می‌شوند، منظره‌های طبیعی را در قطع‌های بزرگ به نمایش در می‌آورند.

آموزش نقاشی به ربات‌هایی دست‌ساز

پیندار وَن آرمان مهندس رباتیک و هنرمندی آمریکایی است که در کارنامه هنری خود، جوایز متعددی دارد. وَن آرمان ربات‌هایی خلق و کد نویسی می‌کند که با تکنیک‌های مختلفی نقاشی می‌کنند و او با این ربات‌هایش به کندوکاو می‌پردازد. او با کمک ربات‌های دست‌سازش که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی نقاشی می‌کنند، برنده مسابقه «ربات آرت» شد. این هنرمند آمریکایی را بیشتر به دلیل پروژه هنری رباتیکش «کلَود پِینتِر»(Cloud Painter) می‌شناسند.

«کلَود پِینتِر» رباتی خودگردان است و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند با کنترل کردن آن اثر هنری خلق کند. این هنرمند در کنفرانس‌ و مصاحبه‌های زیادی نیز حضور داشته است.

کنجکاوی و تلاش ون آرمان برای پاسخ به سوال «خلاقیت از کجا نشات می‌گیرد؟»، شروع کاوش او را در دنیای هنر رباتیک رقم زدند. برای پاسخ به این سوال همگانی، او مراحل هنری خودش را جزء به جزء بررسی می‌کند ونقاشی کردن را به ربات‌ها یاد می‌دهد.

https://didhonar.ir/?p=32559