پلاتوهنر

حکم سازندگان فیلم «برادران لیلا» در دادگاه تجدید نظر تایید شد

به گزارش پلاتو هنر، حکم سازندگان فیلم «برادران لیلا» در دادگاه تجدید نظر تایید شد. بابک پاک نیا وکیل دادگستری در توییتر نوشت: «علی رغم تقدیم لایحه مستدل، شعبه سی و ششم دادگاه تجدید نظر، حکم بدوی را در خصوص

به گزارش پلاتو هنر، حکم سازندگان فیلم «برادران لیلا» در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

بابک پاک نیا وکیل دادگستری در توییتر نوشت: «علی رغم تقدیم لایحه مستدل، شعبه سی و ششم دادگاه تجدید نظر، حکم بدوی را در خصوص آقایان سعید روستایی و جواد نوروزبیگی در رابطه با ساخت فیلم برادران لیلا تایید نمود. صرفا حضور در دوره آموزشی در قم و عدم معاشرت با هنرمندان از دادنامه بدوی حذف شد.

با توجه به نقض اصلی قانونی بودن جرم و مجازات در این پرونده، درخواست تجویز اعاده دادرسی تقدیم دیوان عالی کشور خواهد شد.»

 

حکم سازندگان فیلم «برادران لیلا» در دادگاه تجدید نظر تایید شد

حکم سعید روستایی از این قرار بود که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران سعید روستایی کارگردان فیلم «برادران لیلا» را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد، که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی به مدت ۵ سال تعلیق شده است، مستند این حکم، ساخت و پخش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن بوده است.

همچنین در این حکم و به عنوان تعلیق مراقبتی، آقای روستایی در ایام تعلیق موظف به ۱. خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن در ایام تعلیق ۲. خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق ۳. گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیما قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق شده است.

بعد از این حکم بود که برخی از چهره های مطرح سینمای دنیا نیز از روستایی حمایت کردند که یکی از آن ها اسکورسیزی بود.

مارتین اسکورسیزی کارگردان نام آشنای سینمای جهان در مطلبی که در صفحه مجازی خود منتشر کرد، به حمایت از سعید روستایی و جواد نوروزبیگی پرداخت.

در متن این مطلب آمده است:

«لطفا این طومار را برای اجرای عدالت برای سعید روستایی و جواد نوروزبیگی امضا کنید.

سعید روستایی فیلمساز ایرانی و جواد نوروزبیگی تهیه کننده اش به اتهام «فعالیت تبلیغی ضد نظام» به دلیل نمایش فیلم برادران لیلا در جشنواره معتبر بین المللی فیلم کن ۲۰۲۲ به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. به گزارش روزنامه اعتماد و رادیو اروپای آزاد، آنها قرار است ۹ روز را بگذرانند و بقیه مجازات «بیش از پنج سال به حالت تعلیق در خواهد آمد». در این مدت، آنها عملاً از فیلمسازی منع می شوند و به خاطر “حفظ منافع ملی و اخلاقی” ملزم به گذراندن دوره فیلمسازی خواهند بود.

رسانه‌های رسمی در آن زمان گفتند، برادران لیلا پس از اینکه «قوانین را با شرکت بدون مجوز در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم زیر پا گذاشت» ممنوع شد و کارگردان از «اصلاح» آن به درخواست وزارت فرهنگ خودداری کرد.

اکنون کمتر از ۲۰ روز فرصت داریم تا به جلب توجه کافی برای تجدیدنظر در حکم آنها کمک کنیم.

لطفاً طومار را امضاء کنید و در بیوگرافی من به اشتراک بگذارید تا برای روستایی و نوروزبیگی عدالت خواهی کنم تا بتوانند همچنان نیروی خیر در جهان باشند.»

همچنین در 26 شهریور ماه بود که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره احکامی که طی ماه‌های اخیر برای برخی سینماگران مانند سعید روستایی صادر شده است و اینکه آیا از سوی وی و وزارت ارشاد پیگیری شده است، عنوان کرد: بله، پیگیری شده است. من اولا از قوه قضائیه، رئیس محترم قوه قضائیه و دوستان و همکاران در وزارت‌خانه تشکر می‌کنم که برای این که جامعه دچار التهاب نشود، همراهی کردند.

وی با بیان اینکه در بعضی از موارد بعضی‌ها ایستادند مدام نقض قانون می‌کنند، طبیعی است وقتی طرف قصد نقض قانون دارد، پیش‌بینی هزینه‌هایش را دارد، اظهار داشت: اما اتفاقی افتاده است بحثی از طرف فردی انجام شده بعد و به هر دلیل درحال حاضر او دیگر در آن موضع نیست، ما این مسئله را دنبال می‌کنیم. من برای مواردی که اشاره شد هم خودم و هم آقای هاشمی معاونت حقوقی وزارت‌خانه پیگیری‌هایی را انجام دادیم، ان‌شاالله دنبال آرامش در حوزه هنر هستیم.

بیشتر بخوانید:

سعید روستایی به ۶ ماه حبس محکوم شد

https://didhonar.ir/?p=30819