پلاتوهنر

نگاهی بر مجموعه «ماهی بزرگ»؛

زنى که با یک هیولاى رام‌شده و زخمى زندگى مى‌کند!

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه آثار مرتضی نیک‌نهاد با عنوان «ماهی بزرگ» در بیستمین دوره‌ فستیوال عکس ریو (ریودوژانیرو-برزیل) از 4 شهریور تا 16 مهر برپا است. این مجموعه تیر ماه 1400 در گالری راه ابریشم به نمایش درآمده بود.

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه آثار مرتضی نیک‌نهاد با عنوان «ماهی بزرگ» در بیستمین دوره‌ فستیوال عکس ریو (ریودوژانیرو-برزیل) از 4 شهریور تا 16 مهر برپا است.

این مجموعه تیر ماه 1400 در گالری راه ابریشم به نمایش درآمده بود.

مرتضی نیک نهاد متولد ۱۳۶۳ عکاس و فیلمساز است. «جزیره سرخ» ۱۳۹۵، «برف در بندر عباس آقا» ۱۳۹۳، «گفتگوی منتشرنشدهٔ ژاله» ۱۳۹۲ از جمله فیلم های ساخته شده توسط این هنرمند هستند.

مجموعه ماهی بزرگ

این پروژه براساس یک خواب شکل گرفت. قصه از این قرار است که مادر این هنرمند سال 75 خوابی می‌بیند که زندگی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در آن خواب هیولای ترسناکی هر لحظه بزرگ و بزرگ‌تر می‌شده و می‌خواسته جان او را بگیرد. مادر نیز سعی می‌کند از خواب بیدار شود و بیدار می‌شود اما دیگر زندگی او از آن به بعد بسیار تغییر می‌کند.

هنرمند برای این مجموعه عکاسی «ماهی» را به عنوان نماد آن هیولا در نظر می‌گیرد. اما سوال اینجاست که چرا ماهی؟

مجموعه ماهی بزرگ

 

مرتضی نیک‌نهاد متولد بندر عباس است و ماهی در فرهنگ بومی و منطقه‌ای جنوب کشور نقش پررنگی دارد. در افسانه‌های کهن هرمزگان جانداران افسانه‌ای زیادی مانند «داماهی» و «ملمداس» وجود دارند؛ داماهی افسانه‌ای‌ست که موجب خیر و ملمداس موجب شر می‌شود و از بین برنده است. طبق گفته خود هنرمند انتخاب نمادین ماهی برای این مجموعه از همین نگاه اسطوره‌ای نشات می‌گیرد.

حال نگاهی داریم به عکس‌های این مجموعه؛ ماهی موجودی‌ست که در اقیانوس زندگی مادر حضور دارد. در این جدال مادر گاهی ماهی را شکست می‌دهد و گاهی از آن شکست می‌خورد. در عکسی که ماهی روی میز قرار دارد و دست مادر هم روی میز است نشانگر یک‌ مبارزه است که در آن مادرم ماهی بزرگ را از بین برده است، اما در عکس‌های بعد می‌بینیم که ماهی بزرگ هنوز حضور دارد.

مجموعه ماهی بزرگ

 

روایت این مجموعه پایان نامشخصی دارد، مانند زندگی این زن که هیچ‌وقت نتوانست ماهی بزرگ و هیولای زندگی خود را از بین ببرد، در نتیجه احتمالا حضور هیولا را پذیرفته است و با آن زندگی می‌کند.

درواقع مجموعه «ماهى بزرگ» برداشت ذهنى هنرمند است از بیست سال زندگى و مشاهدات روزمره زنى که با یک هیولاى رام شده و زخمى زندگى مى‌کند.

علاقمندان می‌توانند برای مشاهده عکس‌های این مجموعه به سایت گالری راه ابریشم به نشانی www.silkroadartgallery.com مراجعه کنند.

مجموعه ماهی بزرگ

مجموعه ماهی بزرگ

https://didhonar.ir/?p=29315