پلاتوهنر

تینا بخشی در گفتگو با پلاتو هنر:

قید اجرای «خانوم» را در تهران زدم

به گزارش پلاتو هنر، تینا بخشی کارگردان «خانوم»، که شنبه یازدهم شهریور آخرین اجرای این تئاتر را برای اصحاب رسانه و هنرمندان به صورت ویژه روی صحنه برده بود، با اشاره به موضوع این نمایش گفت: «خانوم» درواقع بازنویسی و

به گزارش پلاتو هنر، تینا بخشی کارگردان «خانوم»، که شنبه یازدهم شهریور آخرین اجرای این تئاتر را برای اصحاب رسانه و هنرمندان به صورت ویژه روی صحنه برده بود، با اشاره به موضوع این نمایش گفت: «خانوم» درواقع بازنویسی و اقتباسی کاملا جدید از متن «کلفت‌ها» به قلم ژان ژنه است.

او ادامه داد: درواقع نمایش «خانوم» نگاهی به جنایت خواهران پاپن دارد. تنها تغییری که در این نمایشنامه ایجاد شده این است که خود ژان ژنه را وارد قصه کرده‌ایم. همیشه از ژان ژنه نقد می‌شد که این داستان زندگی خود اوست و جالب اینجاست که او هرگز تکذیب نکرد. سال‌ها بود که می‌خواستم این نمایش را روی صحنه ببرم و با این متن نگاهی به زندگی خود ژان ژنه داشته باشم و داستان زندگی‌اش را تعریف کنم.

این کارگردان با اشاره به دلایل متوقف شدن نمایش «خانوم» توضیح داد: بابت یک تیزر از ما ایراد گرفته شد گویا یک خانوم ناخودآگاه روسری‌اش عقب تر از حد معمول بود. از تیزری که حتی بازیگران اصلی در آن حضور نداشتند و در اصل یک طرح بود که ما هنوز به صورت رسمی آن را تایید یا منتشر نکرده بودیم، ایراد حجاب گرفته شد. در نهایت هم کل کار ما با مشکل مواجه شد.

نمایش خانوماو ادامه داد: به‌خاطر این تیزر تعهد هم دادم، این تعهد دادن منجر به این شد که از سمت وزارت ارشاد به صورت مداوم برای این نمایش بازبین فرستاده شد و هر شب از اجرا فیلم می‌گرفتند تا اینکه درنهایت اجازه تبلیغات را از ما گرفتند و به ما گفتند که دیگر اجرا نروید.

بخشی خاطرنشان کرد: تا جایی که توانستم جلوی این جریان ایستادم و گفتم تا آخرین روزی که اجرا دارم روی صحنه خواهم بود، اما صفحه تیوال نمایش بسته شد. من می‌توانستم از 6 شهریور تا 6 مهر اجرا داشته باشم اما چون از من خواسته شد که نمایش دوباره بازبینی برود، به‌خاطر احترام به خودم و تمام عوامل «خانوم» قید اجرای این نمایش را در تهران زدم. شاید در شهرستان‌ها یا حتی خارج از ایران نمایش را دوباره روی صحنه بردم.

کارگردان نمایش «خانوم» با اشاره به هزینه‌های روی صحنه بردن این نمایش گفت: تمرین و روی صحنه بردن این نمایش در این دو سال کاملا با هزینه شخصی من بود. زمانی که زن باشید و بخواهید به عنوان یک کارگردان کم‌تجربه، برای اولین بار یک نمایش روی صحنه ببرید، صرف نظر از اینکه اجرا چقدر بازخورد مالی دارد دوست دارید بازخورد انرژی تماشاگر به شما بازگردد و تشویق شوید.

او تصریح کرد: هر روز می‌گویند که عرصه برای هنرمندان باز است اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد، این حرف‌ها در درواقع خستگی هنرمندان را هزار برابر می‌کند. قطعا دوباره روی صحنه باز می‌گردم، این بار خیلی جدی‌تر و با یک نمایش دیگر.

نمایش «خانوم» به کارگردانی تینا بخشی و بازی سارا سیبی، ساغر طاهرپور و رضا امانلو از 29 تیرماه روی صحنه سالن استاد انتظامی در خانه هنرمندان بوده است.

نرگس ذکایی

https://didhonar.ir/?p=29269