پلاتوهنر

نویسنده و کارگردان نمایش در گفتگو با پلاتو هنر:

تمام کاراکترهای «بدل» دچار فقدان هستند

به گزارش پلاتو هنر، آهو امیرصمیمی دانش آموخته ادبیات نمایشی و نویسنده و کارگردان تئاتر «بدل» است که از 30 مرداد روی صحنه رفته است. امیرصمیمی کارگردان تئاتر «بدل» در گفتگو با پلاتو هنر گفت: درواقع نوشتن نمایشنامه «بدل» را

به گزارش پلاتو هنر، آهو امیرصمیمی دانش آموخته ادبیات نمایشی و نویسنده و کارگردان تئاتر «بدل» است که از 30 مرداد روی صحنه رفته است.

امیرصمیمی کارگردان تئاتر «بدل» در گفتگو با پلاتو هنر گفت: درواقع نوشتن نمایشنامه «بدل» را از سال 90 آغاز کردم و مدت‌‎ها ویرایش آن طول کشید، درنهایت چندین بار بازبینی شد و به اجرا رسید.

این کارگردان با اشاره به موضوع نمایش «بدل» عنوان کرد: موضوع این نمایشنامه ناشی از تجربیات شخصی من نبود اما اهدای عضو همیشه در ذهن من بوده است. زمانی که تصمیم به گرفتن کارت اهدای عضو کردم مسائل مختلفی در ذهنم بود. یکی از این مسائل نحوه برخورد خانواده‌ها با مقوله اهدای عضو و عکس‌العملی که نسبت به این موضوع دارند بود. دوست داشتم خودم را جای آنها بگذارم تا بفهمم چه احساسی نسبت به این ماجرا دارند.

او ادامه داد: زمان نوشتن نمایشنامه «بدل» ابتدا داستان در ذهنم شکل گرفت و بعد شروع به نوشتن کردم. از ابتدا قصد ملاقات با خانواده‌هایی را که درگیر اهدای عضو شده بودند، نداشتم، تا بعد از اتمام کار ویرایش نمایشنامه هم هیچ دیداری انجام نشد اما سال گذشته که می‌خواستیم این نمایش را اجرا کنیم موفق شدیم و با چند خانواده اهدا کننده عضو صحبت کردیم. البته سال گذشته به خاطر شرایطی که بر جامعه حاکم بود نمایش روی صحنه نرفت.

امیرصمیمی خاطرنشان کرد: دوست داشتم «بدل» تم اصلی خودش را داشته باشد، نمی‌خواستم در موضوعی فقط و فقط به مسئله اهدای عضو بپردازم و همین کار را هم کردم. مسئله اهدای عضو بخشی از نمایش شد و داستان حول محور آن چرخید. باتوجه به بازخوردی که تا این لحظه از مخاطبان گرفته‌ام به نظرم این نمایش، توانسته حرف و منظور خود را برساند.

این کارگردان با اشاره به بازیگران نمایش «بدل» گفت: این نمایش کلا سه بازیگر دارد بدین صورت که «بدل» با سه راوی داستان زندگی مهران را بیان می‌کند و پرستار و دکتر در کنار مهرزاد به روایت داستان می‌پردازند. هر کدام از این اشخاص داستانی دارند که در نهایت به یکدیگر پیوند می‌خورند البته این ارتباط در نگاه اول مشخص نیست و هر چه نمایش جلوتر می‌رود ارتباط آنها بیشتر دیده می‌شود. وجه اشتراک این سه نفر این است که در زندگی هرکدام از شخصیت‌ها چیزی گم شده و هرکدامشان دچار فقدان و سوگ هستند.

مسعود ملکوتی‌نیا، وحید الهویی و مژگان معقولی بازیگران این اثر هستند. نمایش «بدل» تا ۲۸ شهریور ماه، هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۷۵ دقیقه در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه می‌رود.

 

https://didhonar.ir/?p=28299