پلاتوهنر

استانداری همدان از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حمایت نکرد/نمی‌شود جشنواره را کیلویی برگزار کرد

به گزارش پلاتو هنر، بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری امیر مشهدی‌عباس پس از سال‌ها برگزاری در همدان، امسال به یزد منتقل شده و این استان میزبان این جشنواره خواهد بود. امیر مشهدی‌عباس دبیر بیست و هشتمین

به گزارش پلاتو هنر، بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری امیر مشهدی‌عباس پس از سال‌ها برگزاری در همدان، امسال به یزد منتقل شده و این استان میزبان این جشنواره خواهد بود.

امیر مشهدی‌عباس دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در گفتگو با پلاتو هنر با اشاره به محل برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: بیست و هشتمین دوره این جشنواره در استان یزد برگزار خواهد شد، بر اساس تفاهم اولیه صورت گرفته با استاندار یزد، جشنواره به این استان منتقل شد.

مشهدی‌عباس با اشاره به دلیل تغییر محل برگزاری جشنواره بین‌المللی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان عنوان کرد: زمانی که جشنواره‌ای در یک استان برگزار می‌شود استانداری با ارشاد توافق می‌کند و بخشی از هزینه‌های جشنواره را متقبل می‌شود. هر سال ۵۰ درصد از هزینه‌ها را استانداری و ۵۰ درصد دیگر را وزارت ارشاد پرداخت می‌کرد. امسال برای صحبت با استاندار استان همدان مدت‌ها صبر کردیم و حتی برای وقت گرفتن از او اذیت شدیم. از اسفند ۱۴۰۱ درگیر برگزاری این دوره‌ایم، تازه به نتیجه رسیده بودیم که هزینه‌ها را به صورت مساوی بین استانداری و وزارت ارشاد تقسیم شوند، قرار بر این بود که فراخوان جشنواره را منتشر کنیم اما همه چیز به هم ریخت.

مشهدی‌عباس تاکید کرد: نمی‌شود جشنواره را کیلویی برگزار کرد در تئاتر کودکان و نوجوان آرتیست‌های بسیار شریفی فعالیت می‌کنند که با کمترین هزینه در حال تولید کار کودک هستند واقعا اتفاقاتی از این جنس ما را جلوی این عزیزان خجالت زده می‌کند.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در بیست و هفتمین دوره این جشنواره نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام هزینه‌ها را تقبل کرده بود، خاطر نشان کرد: ۱۹ سال است که جشنواره تئاتر کودکان و جوان در همدان برگزار می‌شود، دو سال است که در خدمت استاندار فعلی هستیم اما تاکنون حمایتی از طرف او ندیدیم یعنی با اینکه خودش سابقه قدیمی دارد اما علاقه‌ای به انجام این کار ندارد.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد توانایی برگزاری جشنواره به تنهایی را دارد اما مگر می‌شود مهمان در خانه میزبان، از میزبان پذیرایی کند؟ از نظر من استان همدان تماماً ظرفیت برگزاری جشنواره را دارد اما حتی حضور یک نیروی اجرایی در جشنواره وابسته به عملکرد استانداری این شهر می‌شود.

مشهدی‌عباس با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره دلبخواهی نیست و باید مصلحت کار در نظر گرفته شود عنوان کرد: من همیشه خودم جزو منتقدین و معترضین برگزاری جشنواره در همدان بودم اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که خیلی چیزها سلیقه‌ای نمی‌شود. یک استان سال‌ها تلاش کرده و فستیوال را نگه داشته است، خیلی جاها کمی و کسری بوده اما این موضوع دلیل جابجایی جشنواره نمی‌شود. مشکل ما اینجاست هر استاندار یا شهرداری که عوض می‌شود با طرز فکر و عقیده جدید خود می‌آید و طبیعتاً مشکلات جدیدی هم به همراه خود می‌آورد. هر بار با عوض شدن آدم‌ها به سختی می‌افتیم در گذشته تلاشمان بر این بود که جشنواره به شکلی برگزار شود که نواقص آن از بین برود، امروز هم در تلاشیم.

مشهدی عباس با بیان اینکه مسئولان جشنواره به جای انتشار فراخوان جشنواره باید منتظر تایید استانداری همدان بمانند گفت: من خودم را فرزند این جشنواره می‌دانم، حداقل در ۱۰ دوره جشنواره تئاتر کودک نوجوان حضور داشتم و هنوز هم هستم. با اینکه امیدوارم مشکلات برطرف شوند اما سه ماه مانده به جشنواره ما باید فکر و نگرانیمان محل برگزاری جشنواره باشد. در ایران این همه منتقد حضور دارند چرا زمانی که جشنواره تمام می‌شود تا جشنواره بعدی همه چیز فراموش و تعطیل می‌شود؟

او ادامه داد: برای من سوال اینجاست مگر می‌شود تا این حد جشنواره کودک و نوجوان برای این شهر بی‌اهمیت باشد. تا قبل از ثبات جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهر همدان همه چیز خوب بود و در این شهر پیشرفت دیده می‌شد اما از زمانی که جشنواره در این شهر ثابت شد دیگر هیچ فضا و امکان تئاتری به این شهر اضافه نشد، نه سالن، نه پلاتو و نه حتی امکانات جزئی. اندک تغییرات مانند تعمیرات سالن‌ها، که آنها هم بیشتر ظاهری بودند تنها پیشرفت‌ها در طی این سالها بودند.

مشهدی عباس تاکید کرد: چندین سال است که هنرمندان نسبت به وضعیت پلاتو در این شهر اعتراض دارند و همدان بعد از گذشت 19 دوره تنها یک پلاتوی ۲۰۰ نفره دارد. ما این مسائل را دیدیم که فکر کردیم آنها تمایلشان را از دست داد‌ه‌اند.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه اگر استانداری استان همدان علاقه داشت که جشنواره در این استان باقی بماند یا باید شرایط را ایجاد می‌کرد عنوان کرد: جشنواره کودکان و نوجوان از لحاظ کمی بزرگ‌ترین جشنواره کشور به حساب می‌آید و باتوجه به مخاطبانش حتی از جشنواره فجر هم بزرگتر است. زمانی جشنواره‌ با عظمت برگزار می‌شود که تمام نهادهای استان میزبان پای کار باشند و هماهنگی‌های لازم را انجام بدهند.

وی ادامه داد: به نظر من استان همدان باید در این سال‌ها از برگزاری جشنواره بهره می‌برد. در کشورهای دیگر، شهرهای محل برگزاری جشنواره‌های مهم به لطف برگزاری فستیوال‌ها رونق اقتصادی برایشان صورت می‌گیرد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به نقدهای وارده به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: به نظرم نقد به هر جشنواره‌ای وارد است، تمام جشنواره‌ها موافق و مخالف دارند ما هم تمام تلاشمان را می‌کنیم با استفاده از تجربیات سال‌های قبل و همکاری مسئولان بتوانیم یک جشنواره درخور و در شأن اهالی تئاتر کودکان و نوجوان را امسال در استان یزد برگزار کنیم.

وی ادامه داد: این دوره از جشنواره اگر برگزار شود بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می‌شود و همانطور که می‌دانید جشنواره‌ها نسبت به سال برگزاریشان اعتبار پیدا می‌کنند. رنکینگ این جشنواره خیلی اهمیت دارد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توسط نهادهای بزرگ جهانی هم پیگیری و رصد می‌شود و هر ساله از آن بازدید به عمل می‌آید.

مشهدی‌عباس در پایان سخنانش با اشاره به اینکه امیدوار است بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ب خوبی برگزار شود و مشکلات پیش آمده به زودی حل شوند گفت: جشنواره‌ها مبتنی بر حامیان هستند اگر درست حمایت شوند طبیعتاً درست برگزار می‌شوند، اگر حمایت نشوند در برگزاری هم دچار اختلال خواهند شد.

https://didhonar.ir/?p=28155