پلاتوهنر

در همایش بین‌المللی تئاتر اربعین مطرح شد؛

همایش تئاتر اربعین یک میلیارد بودجه دارد/ عراقی‌ها به تقلید از ما تعزیه اجرا می‌کنند

به گزارش پلاتو هنر، نشست خبری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با حضور کوروش زارعی مدیرکل هنرهای نمایشی حوزه هنری، علی فروزانفر معاون هنری حوزه و سیدمصطفی موتورچی دبیر هنری این رویداد، صبح سه‌شنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲ در

به گزارش پلاتو هنر، نشست خبری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با حضور کوروش زارعی مدیرکل هنرهای نمایشی حوزه هنری، علی فروزانفر معاون هنری حوزه و سیدمصطفی موتورچی دبیر هنری این رویداد، صبح سه‌شنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲ در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست کوروش زارعی گفت: امسال هفتمین همایش پیاده‌روی اربعین برگزار خواهد شد. هنرمندانی که آثارشان به خاک عراق راه پیدا نکرده نیز در مرز‌های شلمچه، چذابه، مهران، خسروی و باشماق برای زائرین اجرا خواهند داشت.

مدیرکل هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به تغییراتی که هفتمین همایش پیاده روی اربعین نسبت به سال‌های گذشته داشته است، عنوان کرد: امسال گونه دیگر نمایشی یعنی نمایش‌های مخصوص کودک و نوجوان و عروسکی را نیز به جشنواره اضافه کردیم. سا‌ل‌های گذشته کودکان و نوجوانان زیادی پای اجراها می‌نشستند و کمبود آثاری مخصوص آنها دیده می‌شد، درنتیجه امسال تصمیم گرفتیم که نمایش‌های مخصوص کودک و نوجوان و عروسکی داشته باشیم.

او ادامه داد: دو ماه قبل از محرم آغاز پیش تولید نمایش «قهرمان کوچک» را شروع کردیم، الان درحال ضبط نسخه عربی این نمایش هستیم. این نمایش را به دو زبان فارسی و عربی برای کودکان و نوجوانان در خاک عراق اجرا خواهیم کرد.

زارعی با اشاره به اهمیت همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین گفت: هر کسی نذر خودش را دارد یکی آب نذر می‌کند، یکی غذا، اما این حرکت نذر فرهنگی بچه‌های تئاتر است. اجرای ما بعد از نماز مغرب و عشاء آغاز می‌شود و تا ساعت دوازده شب ادامه خواهد داشت. هدف ما جا انداختن فرهنگ ایثار و شهادت است. نسل جدید باید با ایثار و شهادت آشنا شود زیرا کشور ما همواره در حال هجوم است و باید بتوانیم از کشورمان دفاع کنیم.

همایش تئاتر اربعیناو تاکید کرد: بنیاد شهید امسال کنار ما خواهد بود و من صمیمانه از حضور آن‌ها تشکر می‌کنم. باوجود اینکه هنرمندانی که در این رویداد حضور دارند هیچ دستمزدی نمی‌گیرند اما امسال با هزینه ایاب و ذهاب حدودا 1 میلیارد تومان برای این رویداد هنری بودجه در نظر گرفته‌ایم.

مدیر کل هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به جایگاه این همایش در عراق توضیح داد: این همایش میان مردم عراق انقدر جا افتاده که هر جا ما را می‌بینند، سراغش را می‌گیرند. امروز گروه‌های عراقی از ما تقلید می‌کنند و تعزیه اجرا می‌کنند. همچنین یکی از ثمرات مثبت آن معرفی فرهنگ ایرانی و گروه‌های تئاتری ایرانی به کشورهای همسایه است.

علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: واقعا گروه‌های هنری بدون دریافت حق الزحمه هر سال در این همایش حضور پیدا می‌کنند. همین کار خلوص حضور هنرمندان و این همایش را نشان می‌دهد. از آقای زارعی و دوستانم در مرکز هنرهای نمایشی و تمام کسانی که در این همایش حضور خواهند داشت، تشکر می‌کنم.

همایش تئاتر اربعینموتورچی دبیر هنری دبیر هنری حوزه هنری با اشاره به گروه‌های نمایشی گفت: در مرز مهران 7 گروه نمایشی، در مرز چذابه ۱۴ گروه، باشماق 6 گروه، در مرز خسروی ۷ گروه و در شلمچه ۱۶ گروه هنری حضور دارند. در عراق نیز هنرمندان از ۶ شهریور، ۲ روز در نجف، ۴ روز در پیاده‌روی اربعین و ۲ روز هم در کربلا به اجرای تعزیه، سرود و نمایش می‌پردازند. در این همایش تعزیه، شعر، سرود و شعرخوانی، نمایش موکبی و نمایش‌های خیابانی، پرده‌‌خوانی، مقتل‌خوانی، نقالی، شبیه‌خوانی، نماهنگ و فیلم کوتاه اجرا خواهد شد.

او در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌های ما از یکم تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

https://didhonar.ir/?p=27939