پلاتوهنر

روایت هرج و مرج زندگی با هوش مصنوعی

به گزارش پلاتو هنر به نقل ازWaia، کِیتی هنرمندی اسکاتلندی است که در زمینه‌های مختلف هنری فعالیت می‌کند. او استفاده از هوش مصنوعی را در سال 2021 آغاز کرده و با آن به مکاشفه در دنیای هنر و تکنولوژی پرداخته

به گزارش پلاتو هنر به نقل ازWaia، کِیتی هنرمندی اسکاتلندی است که در زمینه‌های مختلف هنری فعالیت می‌کند. او استفاده از هوش مصنوعی را در سال 2021 آغاز کرده و با آن به مکاشفه در دنیای هنر و تکنولوژی پرداخته است.

تصاویری که او با هوش مصنوعی خلق می‌کند، اغلب دارای درونمایه‌های عمیقی از پوچی، هرج‌ ومرج، هشیاری و واقعیت‌های متناوب هستند. آثار او بیانگر تزلزل و ابهام زندگی انسان‌ها است و در آنها اختلال، لحظه را شکل می‌دهد.

هنر هوش مصنوعی

هنر هوش مصنوعی

مصاحبه‌ای با این هنرمند در مورد هوش مصنوعی و هنر انجام داده‌ایم که در ادامه می‌توانید، بخوانید.

*چگونه جذب استفاده از هوش مصنوعی در هنر شدید؟

پیش از آشنایی‌ام با هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار برای آفرینش هنری، از مدیوم‌های سنتی تر هنر مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، کولاژ و چاپ دستی برای خلق اثر استفاده می‌کردم. اولین بار به واسطه پروژه‌ دانشگاهی که در دست داشتم، با هوش مصنوعی به عنوان یک مدیوم هنری آشنا شدم و فقط می‌خواستم که آن را امتحان کنم و هیچ فکرش را نمی‌کردم که تا این حد جذبش شوم.

هنر هوش مصنوعی

*می‌توانید از مراحلی که موقع خلق اثر طی می‌کنید برایمان بگویید؟

آزمون و خطا نقش اصلی را در فرآیند خلق آثارم ایفا می‌کند. در سال گذشته با کمک هوش مصنوعی حدود 150.000 عکس تولید کردم اما تقریبا فقط 1000 تا از آن عکس‌‌ها مناسب بودند. بیشتر عکس‌هایم را به صورت تجربی خلق می‌کنم و اکثرا مطابق میلم از آب در نمی‌آیند. همان طور که مشخص است، مرحله انتخاب بهترین تصاویر برای یک هنرمند هوش مصنوعی، سخت و طولانی است که همین خودش نیازمند مهارت است. مسئله‌ای که درباره هوش مصنوعی وجود دارد این است که در حال حاضر دارای محدودیت‌هایی است. سخت است که از هوش مصنوعی بخواهید دقیقا آن چیزی که مد نظر دارید را اجرا کند در ضمن اینکه یک وقت‌هایی هم غیر قابل پیش‌بینی است.

هنر هوش مصنوعی

هنر هوش مصنوعی

البته گاهی‌اوقات بهترین آثارم از خلل عجیب و غریب و پیش‌بینی ناپذیر بودن هوش مصنوعی شکل می‌گیرند. صدها تصویر متفاوت خلق می‌کنم تا نتیجه، نزدیک آنچه که می‌خواهم بشود. این کار خیلی وقت‌گیر است اما از بخش‌های بسیار مهم خلق اثر با هوش مصنوعی به حساب می‌آید. همیشه تصاویرم را مقداری در فتوشاپ ویرایش می‌کنم. از این بخش بسیار لذت می‌برم چون کنترل همه چیز دست من است.

هنر هوش مصنوعی

*به نظرتان در آینده هوش مصنوعی چه تاثیری روی هنر می‌گذارد؟

من معتقدم که هوش مصنوعی نه تنها هنر، بلکه همه چیز را متحول خواهد کرد. خیلی‌ها نگران هوش مصنوعی و جایگاهش در آینده ما هستند. مردم می‌ترسند که این تکنولوژی آن هنری که ما می‌شناسیم را از بین ببرد، دیدگاهی که درکش می‌کنم ولی با آن مخالف هستم. بار اولی که عکاسی آمد، مردم فکر می‌کردند که نقاشی به آن مفهومی که می‌شناختیمش از بین خواهد رفت. در حال حاضر می‌توانیم ببینیم که آن ترس‌ها کاملا به تحقق نپیوستند. عکاسی و نقاشی دو مدیوم هنری جدا از هم هستند و هر دو به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد و متفاوت‌شان، ارزشمند هستند. به احتمال زیاد هوش مصنوعی هم چنین مسیر مشابهی را طی خواهد کرد و در نهایت تبدیل به یک مدیوم هنری خواهد شد. ظهور هنر هوش مصنوعی به معنای پایان مدیوم‌های سنتی هنر نیست، بلکه نشانه‌ای از عصر جدید بیان هنری است.

هنر هوش مصنوعی

هنر هوش مصنوعی

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی مقصر فیلم‌های آشغال هالیوودی است؟

خلق اثر با هوش مصنوعی چالش‌برانگیز است

به جای ترسیدن از هوش مصنوعی از آن کمک بگیریم

 

 

 

 

https://didhonar.ir/?p=27846