پلاتوهنر

چه اتفاق‌هایی برای هوش مصنوعی و هنر افتاد؟

به گزارش پلاتو هنر، در این روزهای گرم تابستانی هوش مصنوعی در نیای هنر خبرساز شده است و به همین دلیل، پلاتو هنر سعی کرد تا برخی از خبرهایی را که اخیرا در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی دست به دست

به گزارش پلاتو هنر، در این روزهای گرم تابستانی هوش مصنوعی در نیای هنر خبرساز شده است و به همین دلیل، پلاتو هنر سعی کرد تا برخی از خبرهایی را که اخیرا در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی دست به دست می‌چرخید، ترجمه و منتشر کند.

شعرهایی که با هوش مصنوعی تصویر شدند

اِمیلی هنرمندی آمریکایی است که در ایالتی به نام آرکانزاس زندگی و از هوش مصنوعی برای خلق آثارش استفاده می‌کند. این هنرمند آثارش را در غالب یک مجموعه سه عکسی منتشر و با کمک کاراکترهای گیرا و شگفت‌انگیزی که خلق می‌کند، مفهوم به خصوصی را روایت می‌کند.

امیلی با فکر و برنامه‌ریزی هر کدام از کاراکترهایش را در محیطی به تصویر می‌کشد که کاملا مطابق شخصیت‌شان است و به این ترتیب مخاطب را مجذوب جهان داستانی‌شان می‌کند.

استفاده ماهرانه امیلی از نورهای نرم، رنگ‌های پاستلی و محیط‌های مالیخولیایی باعث شده است که آثار او حسی از تامل و انزوا را در مخاطب به وجود اورند.

چرا بازیگر «ماتریکس» از هوش مصنوعی می‌ترسد؟

بازیگران و نویسندگان هالیوود این روز‌ها در صف اعتراض حضور دارند تا استفاده کمپانی‌های فیلمسازی از هوش مصنوعی و جایگزین شدنشان توسط این تکنولوژی را متوقف کنند. در این حین، لَمبِرت ویلسون بازیگر فرانسوی که بیشتر برای بازی در نقش مِروینژین در فیلم «ماتریکس» معروف است، مصاحبه‌ای با هالیوود ریپورتر در این باره انجام داد.

ویلسون در فیلم «ماتریکس» نقش یک هوش مصنوعی منحوس را ایفا می‌کند اما در دنیای حقیقی، این بازیگر ۶۵ ساله با نگرانی و ترس همکاران آمریکایی‌اش در رابطه با گسترش هوش مصنوعی همدردی می‌کند.

او طی مصاحبه‌ ای گفت: من صد در صد طرفدار معترضان هستم و به نظرم این کشمکش [با کمپانی‌ها] برای آینده‌مان بسیار حیاتی است. در حال حاضر از ما به عنوان یک هنرمند و بیننده سواستفاده می‌شود. آنها اطلاعات بسیار مهمی را از ما پنهان می‌کنند و ما را در جریان اینکه چه دستاورد‌های مهمی برای‌شان داریم و یا چگونه از طریق ما پول در می‌آورند، قرار نمی‌دهند.

آثاری که با تلفیق عکاسی و هوش مصنوعی خلق شدند

بونی اِستَنگ هنرمند و عکاس اهل لس‌آنجلس است که در خلق آثارش از هوش مصنوعی نیز کمک می‌گیرد و بیشتر مردم تحت تاثیر آثار او هستند. هر فریم از عکس‌های او یک داستانی شاعرانه‌ روایت می‌کند. او مدیوم‌های مختلفی مانند نقاشی، طراحی و عکاسی را با هوش مصنوعی تلفیق می‌کند تا جهان‌هایی خیال‌انگیز و مملو از رنگ‌های پاستلی خلق کند.

تصویرسازی او از آدم‌های قشر‌های مختلف جامعه، متفاوت است و اغلب سوژه‌هایش با ظرافت در منظره‌ای که در آن هستند، تلفیق شده‌اند. سوژه‌های او چه تنها باشند یا چه در کنار یکدیگر و یا در گروهی صمیمانه، حسی از آرامش و بی‌طرفی را بر می‌انگیزند و در این دنیای پر همهمه امروزی، حسی از درنگ را القا می‌کنند. آثار این هنرمند بینندگان را به یک جهان رویایی دعوت می‌کنند؛ جهانی که در آن واقعیت و خیال با یکدیگر در می‌آمیزند.

برای آشنایی بیشتر با این هنرمند آمریکایی، گفتگویی با او انجام دادیم.

آشنایی با سه مفهوم مهم حوزه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا ای آی، بحث داغ این روزها است و درباره آن، اظهارنظر و واکنش های متفاوتی وجود دارد. از یک سو برخی از هنرمندان آن را در آغوش می‌کشند و در جهان هنر، با آن به کندوکاو و آفرینش هنری می‌پردازند اما از سوی دیگر، برخی آن را با نگاه ابزاری شیاد پس می‌زنند و از رویارویی با آن واهمه دارند.

چه خشنود باشیم و چه ناخوشنود، جهان به وسیله هوش مصنوعی دستخوش تغیراتی شده است که آینده را نیز دربر خواهد گرفت. جهان هنر و فرایندهای آفرینشی نیز از این تغییرات در امان نخواهند بود پس چه بهتر که هنرمندان به عنوان بخشی از این جهان، از این تغییرات بی اطلاع نباشند.

هوش مصنوعی و کرونا؛ فرصتی برای تحول

درحالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی دوری می‌کنند، سای ته هنرمند هنر دیجیتال از توانایی‌های خلاقانه ای آی بهره می‌برد. او با تلفیق هوش مصنوعی در نقاشی‌های دیجیتالش، آثار بی‌نظیری با سبک میکس مدیا خلق می‌کند که باعث متحول شدن هنرش شده است.

بر خلاف بعضی از هنرمندان که استفاده‌شان از این تکنولوژی را پنهان می‌کنند، این هنرمند در مورد استفاده از ای آی در هنرش کاملا شفاف است. او حتی بایو اینستاگرام خود را این چنین نوشته است: «هنرمند هنر دیجیتال+هوش مصنوعی». به علاوه، او در تمامی کپشن‌های پست‌های اینستاگرامی خود، توضیح می‌دهد که آثارش تلفیقی از نقاشی‌هایی دستی و هوش مصنوعی است.

آثار برانگیزنده سای ته نشان دهنده پتانسیل‌های مثبت استفاده از ای آی است. آثار او ثابت می‌کنند که به جای استفاده از ای آی برای فریب دادن مردم یا سرقت هنری، می‌توان از آن برای پرورش خلاقیت استفاده کرد. پرتره‌های فراموش ناشدنی او از زنان و مردان جوان و پیر مسحور کننده هستند و مخاطب را کنجکاوِ داستان پشت هر اثر می‌کند. از این رو گفتگویی با این هنرمند در زمینه هنر و هوش مصنوعی انجام دادیم.

https://didhonar.ir/?p=26759