پلاتوهنر

گالری‌گردی با پلاتو هنر؛

همزیستی زن، طبیعت و عشق

به گزارش پلاتو هنر، نگارخانه نگر جایی اواسط خیابان کریمخان در مرکز شهر تهران این روزها «زلف پریشان» را به نمایش گذاشته است. نمایشگاهی از آثار رضا هدایت با نقاشی‌هایی رنگارنگ که آدم‌ها در آن با طبیعت ادغام شده و

به گزارش پلاتو هنر، نگارخانه نگر جایی اواسط خیابان کریمخان در مرکز شهر تهران این روزها «زلف پریشان» را به نمایش گذاشته است. نمایشگاهی از آثار رضا هدایت با نقاشی‌هایی رنگارنگ که آدم‌ها در آن با طبیعت ادغام شده و زندگی مسالمت‌آمیزی سرشار از رنگ و رقص و موسیقی دارند. گویی بهشتی گمشده در لابه‌لای تابلوهای نقاشی خودنمایی می‌کند.

نمایشگاه زلف پریشانقدم زدن در دشت‌های سرزمینم

جاوید رمضانی درباره این نمایشگاه نوشته است: «نقاش، زن، پرنده، گیاه، حیوان و عشق را می‌کشد. بازتاب خیال او زیباست و به شیوه خویش جهان زیبایی آفریده. نمی‌توان آثار او را دوست نداشت. سرشار از رنگ و صفا و شادی است.

نمایشگاه زلف پریشانخوب بنگرید و افسردگی روزهای سخت امروز را فراموش کنید.

ذهن همچون آینه‌ای هستی را در خود بارتاب می‌دهد. بازتاب ذهن از طبیعت بیشتر در فردیت انسان و خیال معلقه او شکل می‌گیرد؛ این خیال در پی یافتن مُثُل معلقه و حقیقت هستی تحرک بی‌انتهایی را سامان می‌دهد.

بازتاب حقیقت همان بازتاب طبیعت است. آنکه طبیعت را از دریچه ذهن خود می‌بیند، فضیلت‌های زیستن در وی متجلی می‌گردد.

رافت، شفقت، محبت، شجاعت و … همان است که در دیدارکننده طبیعت متجلی می‌شود. انسان که در تقابل با طبیعت قرار گرفت و در پی آن خود بحران محیط زیست را آفرید، غافل بود از این در هم تنیده بودن خود و طبیعت.

آثار رضا هدایت دوست داشتنی است. فارغ از رسم‌ها و اداهای زمانه، نگاه به آثار این نقاش پرکار، یاد حس آرام قدم زدن در دشت‌های سرزمینم و عشق‌های زندگیم را در من زنده می‌کند.»

نمایشگاه زلف پریشانزن برای من منشا خلقت است

رضا هدایت هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار پلاتو هنر درباره این نمایشگاه می‌گوید: این مجموعه درواقع ادامه کارهای قبلی من است اما با یک‌سری حساسیت‌های دیگر و اینکه نوع رنگ‌گذاری در این آثار تغییر کرده است. همچنین در این مجموعه با صبر و حوصله بیشتری به ریزه‌کاری‌ها و جزئیات پرداختم. در مجموع «زلف پریشان» حاصل یک سال و نیم کار است.

او درباره حضور پررنگ «زن» در این آثار توضیح می‌دهد: زن برای من منشا خلقت است و فکر می‌کنم زن اصلی ترین عنصر هستی است به همین دلیل به زن بیش از هرچیزی می پردازم.

نمایشگاه زلف پریشاناین هنرمند همچنین درباره المان‌های دیگر در نقاشی‌ها می‌گوید: من پرنده را برای آسمان انتخاب کردم و نوع پرنده در اینجا مشخص نیست. همچنین حیوانات دیگری مانند اسب و گیاه که در اینجا نوع گیاه هم مشخص نیست، در نقاشی‌ها دیده می‌شوند. واقعیت این است که همه این عناصر در کنار هم به خیر و خوشی زندگی می‌کنند و هیچ مزاحمتی برای هیچکس وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: حقیقت این است که در این دنیا جا برای کسی تنگ نیست. چیزی که امروزه ما در دنیای معاصر در برخی جوامع می‌بینیم که فکر می‌کنند دیگران جایشان را تنگ کرده اند. من معتقدم هیچکس جای کسی را تنگ نمی‌کند و هر کسی سهم خود را از این جهان دارد.

هدایت در پایان درباره انتخاب رنگ در این آثار توضیح می‌دهد: من عموما در رنگ‌گذاری به همنشینی آن‌ها کنارهم فکر می‌کنم و دوست دارم بیشتر فضای شاد و خوشحالی به وجود بیاورم. هرچند ممکن است گاهی عناصری بیاید که بار غمی داشته باشند اما اغلب فضای نقاشی‌ها شاد است.

برای بازدید از «زلف پریشان» رضا هدایت می‌توانید تا 9 مرداد ماه همه روزه به جز شنبه‌ها به نشانی تهران، زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک 154، زنگ دوم، طبقه اول مراجعه کنید.

 

https://didhonar.ir/?p=25148