پلاتوهنر

پس از پشت سر گذاشتن افتتاحیه؛

عیارسنجی «باربی» و «اوپنهایمر» در گیشه

به گزارش پلاتو هنر به نقل از ورایتی، فانتزی صورتی داغ «باربی» گرتا گرویگ و درام تاریخی تیره و تار کریستوفر نولان «اوپنهایمر» هر دو افتتاحیه‌های باکس آفیس خود را پشت سر گذاشته‌اند. این دو فیلم پرفروش موفق نشان دادند

به گزارش پلاتو هنر به نقل از ورایتی، فانتزی صورتی داغ «باربی» گرتا گرویگ و درام تاریخی تیره و تار کریستوفر نولان «اوپنهایمر» هر دو افتتاحیه‌های باکس آفیس خود را پشت سر گذاشته‌اند. این دو فیلم پرفروش موفق نشان دادند که همه می‌توانند برنده باشند.

اما برنده‌تر بین این دو – فیلم شماره یک در آمریکای شمالی – «باربی» از برادران وارنر دیسکاوری است. پس از کسب 22.2 میلیون دلار در روز پنج‌شنبه، بالاترین فروش بلیت پیش‌ نمایش سال، نمایش بزرگ درباره عروسک خیمه شب بازی ماتل، بهترین‌ها را در روز جمعه حفظ کرد و 48.2 میلیون دلار دیگر از 4243 سینما به آن اضافه کرد. مجموع این رقم 70.5 میلیون دلار است – بزرگترین روز افتتاحیه سال، که از 51.8 میلیون دلاری که «مرد عنکبوتی: در سراسر دنیای عنکبوتی» در ژوئن به دست آورده بود، گذشت.

موج صورتی ممکن است به همین جا ختم نشود، زیرا «باربی» اکنون به نظر می‌رسد که بزرگترین اولین نمایش سه روزه سال 2023 را به ثمر برساند. «فیلم برادران سوپر ماریو» در ماه آوریل در سه روز 146.3 میلیون دلار فروخت. این انیمیشن در حال حاضر با 573 میلیون دلار در داخل و 1.34 میلیارد دلار در سرتاسر جهان، پردرآمدترین اکران سال است.

«باربی» گرویگ همچنین می‌تواند بزرگترین بازی افتتاحیه آخر هفته را برای فیلمی با کارگردان زن به ثمر برساند. «کاپیتان مارول» با همکاری آنا بودن و رایان فلک در افتتاحیه 2019 153 میلیون دلار به دست آورد. رکورد فیلمی که صرفاً توسط یک زن کارگردانی شده است در حال حاضر در اختیار «زن شگفت انگیز» پتی جنکینز با 103 میلیون دلار است که «باربی» به راحتی از آن عبور خواهد کرد.

همه اینها برای این است که بگوییم «باربی» رونق گرفته است. هزینه تولید این فیلم 145 میلیون دلار بود، البته صرف نظر از هزینه های بیشتر برای یک کمپین بازاریابی فراگیر که به رنگ صورتی نیمکت های ایستگاه اتوبوس و خانه رویایی در مالیبو ختم شد. نقدها با 90 درصد تأییدیه از سوی منتقدان برتر در وب‌سایت جمعی Rotten Tomatoes درخشان هستند و مخاطبان نیز به وجد آمده‌اند، همانطور که با درجه امتیاز سینمای مشتاق «A» که با نظرسنجی از دور اول تماشاگران سینما مشخص شد، نشان داده شد. اما تابستان برای «باربی» به پایان نرسیده است.

این فیلم کمدی با بازی مارگو رابی در نقش باربی و رایان گاسلینگ در نقش کن، این عروسک نمادین را در حین سفر از باربیلند به دنیای واقعی دنبال می‌کند. در راه این سفر بازیگران متعددی با باربی همراه شده‌اند که ایسا رائه، آمریکا فررا، کیت مک کینون، مایکل سرا، سیمو لیو، هلن میرن، ویل فرل و بسیاری دیگر را دربرمی‌گیرد.

آخر هفته ماقبل آخر ژوئیه در چند سال گذشته به قلمرو کریستوفر نولان تبدیل شده بود، زیرا این فیلمساز سرشناس دو فیلم از چهار فیلم آخر خود «شوالیه تاریکی برمی خیزد»، «دانکرک» را در آن قسمت افتتاح کرد. «Tenet» نیز در ابتدا برای آن در نظر گرفته شده بود، اما به دلیل همه‌گیری کووید با تاخیر اکران مواجه شد. ماه‌ها پس از خروج نولان از برادران وارنر و ابراز نارضایتی شدید، کمپانی برادران وارنر احتمالا به قصد «انتقام‌جویی» از این که نولان فیلم جدیدش را در یونیورسال ساخته است، «باربی» را دقیقا در زمان مورد نظر نولان راهی سینماها کرده و سروصدایی به نام «نولانربی» را رقم زده تا نولان را در برابر باربی قرار دهد.

چیزی که زمانی به نظر می رسید یک مسیر تصادفی بحث برانگیز بود، اکنون به نظر می رسد چیزی جز ثمربخش نبوده است. ممکن است «باربی» در آخر هفته برنده شود، اما «اوپنهایمر» هنوز هم تاثیرگذار است. این فیلم بیوگرافی گسترده که در 3610 لوکیشن پخش شد، 33 میلیون دلار در روز افتتاحیه به دست آورد که شامل 10.5 میلیون دلار در پیش نمایش های پنجشنبه می شود.

“Oppenheimer” اکنون به دنبال رتبه بندی در بین بزرگترین تعطیلات آخر هفته برای یک نسخه با رتبه R است. در بالای این فهرست، مجموعه‌ای از فیلم‌های فرانچایز قرار دارند، مانند «ددپول» و دنباله‌اش، «آن» و دنباله‌اش، به‌ علاوه اسپین‌آف «بتمن» «جوکر» (که قبلاً دنباله‌اش را فیلم‌برداری کرده است). این فیلم در حال حاضر تا یکشنبه ۷۷ میلیون دلار پیش‌ فروش می‌کند، که آن را تنها پس از «مصائب مسیح» (۸۳ میلیون دلار) در میان بالاترین افتتاحیه‌های یک فیلم بدون درجه R قرار می‌دهد.

فیلم نولان همچنین به شدت از نمایش در سالن‌های‌ آیمکس و دیگر فرمت‌های برتر بهره می‌برد که موجب می‌شود قیمت بلیت بالاتری در این سالن‌ها داشته باشد. این فیلمساز علاقه دیرینه‌ای به آیمکس دارد و بخش زیادی از از فیلم‌هایش با دوربین‌های سنگین فیلمبرداری می‌شود و فیلمبرداری آن به همین دلیل از «باربی» بسیار چشمگیرتر است. «اوپنهایمر» در این مسیر سومین افتتاحیه بزرگ در حرفه نولان پس از «شوالیه تاریکی» و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» خواهد بود.

علاوه بر این، ویژگی‌های نولان تمایل دارند در سینماها باقی بمانند. «Interstellar» و «Dunkirk» در آخرین درآمد داخلی خود، تعداد افتتاحیه آخر هفته خود را تقریباً چهار برابر کردند. حتی «Tenet» پس از اولین اکران گسترده خود با 9 میلیون دلار به 58.5 میلیون دلار رسید – در زمانی قبل از توزیع گسترده واکسن کووید.

«اوپنهایمر» بهترین نقدها را در دوران کاری نولان گرفته و تاییدیه ۹۶ درصدی را از سوی منتقدان برتر در «راتن تومیتوز» دریافت کرده و دلگرم‌کننده‌تر این که به نظر می‌رسد تماشاگران را به این فیلم حماسی ۳ ساعته ناامیدکننده‌ای کشانده و درجه عالی A» » را از تماشاگران در «سینما اسکور» کسب کرده و یکی از شانس‌های خوب برای فصل جوایز محسوب می‌شود.

این فیلم زندگی رابرت اوپنهایمر فیزیکدان را با بازی کیلین مورفی تصویر می‌کند؛ مردی که از سوی ارتش آمریکا برای رفتن به سمت ساخت اولین بمب اتمی استخدام شد. امیلی بلانت، مت دیمون، رابرت داونی جونیور، فلورانس پیو، کیسی افلک، جاش هارتنت، بنی سفدی، کنت برانا، رامی ملک و بسیاری دیگر در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

در همین حال «مأموریت: غیرممکن – قسمت اول» از کمپانی پارامونت، تنها پس از ۸و نیم روز نمایش، صفحه‌های آیمکس را در اختیار «اوپنهایمر» گذاشت که موجب می‌شود دنباله فیلم تام کروز را در آخر هفته دوم خود با افت قابل توجهی در حدود ۶۲ درصد روبه‌رو کند که بسیار تندتر از افت ۵۴ درصدی «ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت» است. معمولا فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» مقاومت فوق‌العاده‌ای در باکس آفیس دارند.

این دقیقاً همان چیزی نیست که پارامونت می‌خواهد برای فیلم «مأموریت غیرممکن» ببیند، که معمولاً استقامت فوق‌العاده‌ای را در باکس آفیس نشان می‌دهد. دو قسمت قبلی، “Fallout” و “Rogue Nation” به ترتیب تنها 42% و 48% در دوره دوم خود کاهش یافتند. حتی با وجود اینکه «Dead Reckoning» به جریان داغ حیاتی این سری ادامه می‌دهد، این هجوم به معنای ماندگاری قوی نیست. علاوه بر درد، این تا کنون گران‌ترین ورودی فرنچایز بود که به دلیل تأخیرهای پرهزینه مرتبط با کووید و اقدامات ایمنی به قیمت 300 میلیون دلاری رسید.

مجموع فروش داخلی باید تا یکشنبه به 120 میلیون دلار برسد، اما «ماموریت: غیرممکن» همیشه در خارج از کشور بازیگر قوی‌تری بوده است. این سریال اغلب بیش از دو سوم کل ناخالص خود را در بازارهای بین المللی پیدا می کند. به نظر می‌رسد که «Dead Reckoning» این الگو را حفظ کند تا در هفته‌های آتی سرپا بماند.

«ماموریت: غیرممکن» ممکن است رتبه سوم را به «صدای آزادی» استودیوی فرشته از دست بدهد که در سومین آخر هفته اکرانش همچنان به تأثیرگذاری ادامه می دهد. رقبا 20.1 میلیون دلار برای این فیلم مهیج قاچاق انسان تخمین می زنند، که 26 درصد کاهش را نشان می دهد – این پس از فروش در آخر هفته گذشته 38 درصد افزایش یافت. این فیلم بحث‌برانگیز بوده است – رولینگ استون «صدای آزادی» را یک «هیجان‌انگیز غیرقابل‌رنگ» می‌داند که «وجدان یک رونق توطئه‌آمیز» را هدف قرار می‌دهد.

به نظر می رسد «ایندیانا جونز و شماره گیری سرنوشت» با فروش 1.9 میلیون دلاری در روز جمعه جایگاه پنجم را به خود اختصاص دهد. فینال هریسون فورد از زمان اولین نمایش ناامیدکننده‌اش در ژوئن، دقیقاً گیشه را روشن نکرد، اما از آن زمان تا کنون مانند یک سنگ سقوط نکرده است. این فیلم ماجراجویی در چهارمین آخر هفته اکران خود تا یکشنبه نزدیک به 160 میلیون دلار فروش داخلی خواهد داشت.

لاینزگیت نیز این آخر هفته فیلم ترسناک خود به نام «تار عنکبوت» را در ۳۱۰ سینما افتتاح می کند. رقبا برای این ژانر درآمدی 450000 دلاری در آخر هفته پیش‌بینی کرده‌اند.

https://didhonar.ir/?p=25124