پلاتوهنر

انیماتور فرانسوی گفت؛

هوش مصنوعی جای خلاقیت را نخواهد گرفت

به گزارش پلاتو هنر به نقل از هالیوود ریپورتر، بنوا چیو کارگردان انیمیشن «سیروکو و پادشاهی جریان های هوایی» (Sirocco and the Kingdom of Air)، طی مصاحبه ای نظر خود را درباره هوش مصنوعی و تاثیراتش بر صنعت انیمیشن سازی

به گزارش پلاتو هنر به نقل از هالیوود ریپورتر، بنوا چیو کارگردان انیمیشن «سیروکو و پادشاهی جریان های هوایی» (Sirocco and the Kingdom of Air)، طی مصاحبه ای نظر خود را درباره هوش مصنوعی و تاثیراتش بر صنعت انیمیشن سازی بیان کرد.

این کارگردان فرانسوی امسال در جشنواره انیمیشن انسی 2023، برنده جایزه تماشاگران برای انیمیشن «سیروکو و پادشاهی جریان های هوایی» شد. این انیمیشن روایتگر ماجراجویی دو خواهر جوان است که در صفحات یک کتاب کودکانه گیر می افتند و وارد سرزمین خارق العاده باد ها می‌شوند که توسط یک سیروکو، جادوگری که بنظر می‌رسد باد است، اداره می‌شود.

سیروکو و پادشاهی جریان های هوایی

*از لحاظ سبکی این انیمیشن بر خلاف انیمیشن های پر زرق و برق و شلوغی که با سی جی آی ساخته می‌شوند و این روز ها به یک استاندارد تبدیل شده اند نیست و کاملا ساده است.

پروژه ای که قبل از این انیمیشن تمام کرده بودم از لحاظ بصری بسیار سنگین بود و برای همین می‌خواستم تا حد امکان این انیمیشن را ساده و با چالش های تکنیکی کمتری بسازم و المان ها از لحاظ بصری ساده باشند. مثلا هیچ سایه ای در این انیمیشن وجود ندارد و پس زمینه ها مانند کاراکتر ها تا حد امکان ساده طراحی شده اند. همه کاراکتر ها و تقریبا همه اشیا با استفاده از خطوط منحنی طراحی شده اند و تا زمان نمایش زندانی شدن بادهای طوفانی، هیچ خط صافی در این انیمیشن وجود ندارد.

برای توضیح دلیل این کارم، نیاز است که کمی از تاریخ هنر بگویم. از نظر من، اتفاقی که در حال حاظر با وجود هوش مصنوعی برای انیمیشن در حال وقوع است بسیار شبیه اتقافی است که با حظور عکاسی برای نقاشی افتاد. سبک فتورئالیسم در نقاشی کلاسیک اساسا متوقف شد چون این سبک بسیار شبیه عکاسی بود و فکر می‌کنم که احتمالا همین اتفاق با هوش مصنوعی بیوفتد و شاهد تاثیراتی مشابه روی تصاویر سی جی آی و سه بعدی باشیم چون اگر به قرن 19 ام نگاه کنید متوجه می‌شوید که نقاشی منسوخ نشده و سبکی مانند امپرسیونیسم همچنان مورد توجه مردم است. زیرا این سبک برای نشان دادن واقعیت، سعی بر کپی کردن و واقع نمایی تمام و کمال آن نداشته، بلکه در تلاش برای نشان دادنِ برداشت [نقاش] از واقعیت است. بنظرم احتمالا همین اتفاق هم برای انیمیشن خواهد افتاد.

سیروکو و پادشاهی جریان های هوایی*فکر می‌کنید که هوش مصنوعی چه تاثراتی بر صنعت انیمیشن داشته و خواهد داشت؟

به عقیده من هوش مصنوعی جای خلاقیت را نخواهد گرفت اما برای ساخت یک انیمیشن، یک سری مشاغل تخصصی حرفه ای و مشاغل ساده وجود دارند و من نگران از بین رفتن آنها هستم. کمپانی هایی که برای انجام این کار ها به آنها وابسته هستیم در معرض بیشترین تهدید قرار دارند.

https://didhonar.ir/?p=21787