پلاتوهنر

تغییر لوگوی گوگل به مناسبت تولد مجسمه‌ساز لهستانی

به گزارش پلاتو هنر، امروز 20 ژوئن 2023 مصادف با 30 خرداد ماه 1402 سالروز تولد ماگدالنا آباکانوویچ هنرمند مجسمه‌ساز، استاد دانشگاه طراح و نقاش مطرح لهستانی است. به مناسب سالروز این هنرمند جهانی گوگل لوگوی خود را تغییر و

به گزارش پلاتو هنر، امروز 20 ژوئن 2023 مصادف با 30 خرداد ماه 1402 سالروز تولد ماگدالنا آباکانوویچ هنرمند مجسمه‌ساز، استاد دانشگاه طراح و نقاش مطرح لهستانی است. به مناسب سالروز این هنرمند جهانی گوگل لوگوی خود را تغییر و به آثار او اختصاص داد.

لوگوی گوگل

ماگدالنا آباکانوویچ به دلیل استفاده از منسوجات به عنوان یک ابزار مجسمه‌سازی و آثار اینستالیشن یا هنر چیدمان در فضای باز شناخته می‌شود. او در سطحی وسیع به عنوان یکی از مشهورترین هنرمندان بین‌المللی لهستان از شهرت جهانی برخوردار است.

این هنرمند در سال ۱۹۴۹ تحصیلات اولیه خود را در هنرستان شهر سوپوت لهستان تمام کرد و در سال ۱۹۵۴ از دانشگاه هنرهای زیبای ورشو فارغ‌التحصیل شد. او از ۱۹۵۶ به‌عنوان هنرمند مستقل مشغول به‌کار شد و از همان ابتدا با مجسمه‌های بافته‌شده‌اش معروف به «آباکانز»، که برگرفتهٔ از نام خانوادگی‌اش بود، شهرت یافت.

آباکانوویچ به خاطر ساخت آثاری با پارچه معروف شده است.

مجسمه های ماگدالنا آباکانوویچ

آباکانوویچ متأثر از شرایط محیطی سرزمین مادری خود و مواجهه با شرایط اقتصادی وحشتناک لهستان، مضامینی را برای ساخت مجسمه‌های یادبود یافت. همین مجسمه‌ها معیاری شدند برای معرفی او. بعدها در اواسط دهه ۱۹۷۰ آثار وی به سبب موضوع فیگورها و پرنده‌های ساخته شده از چسب و رزین فرم داده شده روی گچ سمت‌وسوی دراماتیک به خود گرفت. این ویژگی بعدها نیز شخصیت کارهای او را نشان می‌دهد.

او در کارهایش معمولاً دسته‌ای از فرم‌های تکرارشونده را بر اساس پیکر انسان، حیوان یا درخت به کار می‌گیرد. (منتقدی هنری این دست آثار او را «پوستهٔ بدون سر انسان» توصیف کرده‌است) این فرم‌ها در ظاهر و حالت، مشابه یکدیگرند، اما هر کدام ویژگی خاص خود را دارند.

مجسمه های ماگدالنا آباکانوویچ

کارهایی مانند «سرها» (۱۹۷۵)، «پشت‌ها» (۱۹۷۶–۱۹۸۲) و «رویان‌شناسی» (۱۹۷۸–۱۹۸۱) از فرم‌های چندگانه و با موادی طبیعی ازجمله، کرباس، طناب و گونی خلق شده‌اند. بسیاری از کارهای متأخر او از برنز، آهن و سیمان ساخته شده‌اند، مانند «کاتارسیس» (۱۹۸۵) و «آگورا» (۲۰۰۶). بسیاری از این آثار اینستالیشن‌هایی دائمی در فضای خارجی‌اند و در سراسر دنیا، مانند سئول، چند ایالت از امریکا، پاریس و دیگر جاها قرار داده شده‌اند.

وی برندهٔ جوایزی همچون نشان هنر و ادب، گلوریا آرتیس، نشان افتخار تولد لهستان، نشان افتخار شایستگی جمهوری فدرال آلمان، و پور لو مریت و جوایز دیگر شده‌است.

https://didhonar.ir/?p=21526