پلاتوهنر

امیر سفیری در گفت‌وگو با پلاتو هنر:

حیف از تئاتر که جایی برای تبلیغ ندارد

به گزارش پلاتو هنر، امیر سفیری کارگردان نمایش «نقطه ویرگول» این اثر را نمایش رهایی می داند که از فضایی سورئال به سمت هایپررئالیسم پیش می رود. این هنرمند درباره شروع طرح و ایده این اثر گفت: «نقطه ویرگول» از

به گزارش پلاتو هنر، امیر سفیری کارگردان نمایش «نقطه ویرگول» این اثر را نمایش رهایی می داند که از فضایی سورئال به سمت هایپررئالیسم پیش می رود.

این هنرمند درباره شروع طرح و ایده این اثر گفت: «نقطه ویرگول» از جمله ای شروع شد که بازیگر من به صورت بداهه در تمرین تیاتر دیگری بیان کرد و با درخواست من به ادامه دادن آن دیالوگ پرداخت و حدود ۳ ماه متن نمایشنامه را نوشتیم و به نمایشی تبدیل شد که اکنون شاهد آن هستیم.

او افزود: نمایش قبلی من نیز مونولوگ بود و ان را در خارج از کشور روی صحنه بردم. واقعا کار کردن مونولوگ شهامت زیادی لازم دارد اما من چالش را بسیار دوست دارم و کار مونولوگ برایم چالش برانگیز است.

این هنرمند بیان کرد: توجه به تئاتر بی چیز دیگر موردی است که به ان علاقه دارم. ما تنها یک فرش روی صحنه داریم و تمام انچه روی صحنه شکل می گیرد تنها با حرکت و بیان بازیگر شکل می گیرد.

سفیری با بیان اینکه کار مونولوگ به ویژه در زمانی که مخاطبان به دنبال تماشای آثار کمدی هستند، سخت است، توضیح داد: از اینکه نمایشی پر پرسوناژ روی صحنه ببرم اما حرفی که میخواهم بگویم؛ گفته نشود، می ترسم.

این بازیگر گفت: «نقطه ویرگول» از ابتدا در یک فضای سوررئال و اکسپرسیونیسم آغاز می شود و کم کم به یک اثر هایپررئالیسم می رسد.

او درباره حضور این اثر در  جشنواره های بین المللی گفت: قرار یود تا در فستیوال زوریخ روی صحنه برویم که به دلیل همزمانی با اجرای عموم امکانپذیر نشد اما برای اجرا در کشورهایی چون فرانسه، بلژیک و .. در حال برنامه ریزی هستیم.

سفیری با گلایه از اینکه چرا دانشجویان به تماشای تئاتر نمی‌نشینند؛ مطرح کرد: ما کار میکنیم که دیده شود اما دانشجویان باید بیشتر به دنبال اثار روی صحنه باشند. قطعا کیفیت آثار و مسائل اقتصادی در این زمینه بی تاثیر نیست. ما هر شب ۱۰ بلیت رایگان برای دانشجویان و دیگر عزیزانی که مشکل اقتصادی دارند؛ در نظر گرفته ایم.

این هنرمند در پایان گفت: متاسفانه در گذشته شبکه چهار برنامه ای برای تئاترها وجود داشت که اکنون دیگر ادامه ندارد و حیف است که تئاتر جایی برای تبلیغ ندارد.ای کاش بنرها و بیلبوردهای شهری برای همه اجراها در نظر گرفته شود.

نمایش «نقطه ویرگول» ساعت 18:30 تا ششم تیرماه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.
https://didhonar.ir/?p=20961