پلاتوهنر

«سندرم هملت» در آرشیو جهانی شکسپیر ثبت شد

به گزارش پلاتو هنر، «سندرم هملت» به کارگردانی مسعود طیبی و تهیه‌کنندگی سمیه طیبی پس از نمایش «افلیا» دومین اثر اقتباسی این کارگردان است که در آرشیو جهانی شکسپیر با شاخص اجرای مدرن از آثار این هنرمند شهیر انگلیسی ثبت

به گزارش پلاتو هنر، «سندرم هملت» به کارگردانی مسعود طیبی و  تهیه‌کنندگی سمیه طیبی پس از نمایش «افلیا» دومین اثر اقتباسی این کارگردان است که در آرشیو جهانی شکسپیر با شاخص اجرای مدرن از آثار این هنرمند شهیر انگلیسی ثبت می‌شود.

مسعود طیبی تاکنون پنج نمایش اقتباسی براساس آثار شکسپیر را روی صحنه برده است.

نمایش «سندروم هملت» براساس نمایشنامه «هملت» و بر پایه دو محور بیماری سایکوسوماتیک و نگاه یان‌کات به شکسپیر معاصر نوشته شده است که تناقض ابعاد شخصیتی هملت پس از مرگ پدر را به تصویر می‌کشد. سندرم هملت، بحرانی روانی یا نمایشی ساختگی از عدم تعادل عقلی است که می‌تواند در هر انسانی براساس موقعیت و رخداد بروز پیدا کند.

«سندرم هملت» به عنوان نظریه‌ای چال‌‍ برانگیز طی تحقیقات متعددی از مجرمان در دادگاه‌های آمریکا تدوین شده است که می‌کوشند برای تبرئه شدن از ارتکاب به جرم، واکنش‌های روانی عمدی یا غیرعمدی مبنی بر مشکلات روان تنی در زمان ارتکاب به جرم نشان دهند.

کارگردانی این نمایش بر اساس ساختار بازیگری بیومکانیک میرهولد بنا شده است که ساختاری متشکل از آماده‌سازی، حرکت و نقطه پایانی دارد.

«سندرم هملت» شهریور ماه سال گذشته در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفت.

https://didhonar.ir/?p=21067