پلاتوهنر

آشنایی بیشتر با زنده یاد اسماعیل سلطانیان

به گزارش پلاتو هنر، صبح روز چهارشنبه 24 خردادماه بود که خبر درگذشت اسماعیل سلطانیان داده شد. سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در خبری اعلام کرد که «در تماس تلفنی میلاد سلطانیان فرزند آن زنده‌ یاد، متاسفانه باخبر شدم

به گزارش پلاتو هنر، صبح روز چهارشنبه 24 خردادماه بود که خبر درگذشت اسماعیل سلطانیان داده شد.

سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در خبری اعلام کرد که «در تماس تلفنی میلاد سلطانیان فرزند آن زنده‌ یاد، متاسفانه باخبر شدم که استاد سلطانیان به دلیل بیماری و ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.»

اسماعیل سلطانیان که در بیست و ششمین روز از سال 1330 در کرمانشاه به دنیا آمده بود، فارغ ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۹ با تئاتر و به عنوان نویسنده، بازیگر و کارگردان آغاز کرد و همزمان در سال ۱۳۴۹ در مرکز آموزش هنرهای دراماتیک کرمانشاه یک دوره شش‌ ماهه را زیر نظر آتش تقی‌پور گذراند.

سلطانیان برای اولین بار در سال ۱۳۶۳ با فیلم «شکار شکارچی» در کنار چهره‌هایی چون مهدی محرابی، مسعود قندی و رضا چراغی جلوی دوربین رفت و یک سال بعد با سریال «پیر وفا» به کارگردانی مجتبی یاسینی وارد قاب تلویزیون شد.

آشنایی بیشتر با زنده یاد اسماعیل سلطانیان

مرحوم اسماعیل سلطانیان نقش‌های به یاد ماندنی را ایفا کرد که در خاطره تمامی مخاطبان مانده است. ایفای نقش بهرام در سریال «وضعیت سفید»، نقش آفرینی کیمونی کاهن معبد آمون در سریال «یوسف پیامبر» و سرهنگ ریاحی معاون کلانتری در سریال «مرد هزار چهره» ازجمله نقش آفرینی های به یادماندنی مرحوم سلطانیان بوده است.

سلطانیان در طول فعالیت هنری خود همکاری با حمید لبخنده، بیژن میرباقری، مهران مدیری، پوران درخشنده، سیروس مقدم، فرج‌الله سلحشور، حمید نعمت‌الله، حمید نعمت‌الله و هومن سیدی را در کارنامه خود دارد.

ازجمله آثار ماندگار مرحوم سلطانیان می‌توان به بازی در «پایتخت ۲»، «یوسف پیامبر»، «مرد هزارچهره»، «ستایش»، «وضعیت سفید» و «قورباغه» اشاره کرد.

اسماعیل سلطانیان در سن ۶۹ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

https://didhonar.ir/?p=20878