پلاتوهنر

رادوین خدادادی مطرح کرد؛

در این فیلم از هیچ واژه بیگانه‌ای استفاده نکردیم/ ساخت «پل» با تکیه بر گنج پارسی

به گزارش پلاتو هنر، رادوین خدادادی کارگردان فیلم کوتاه «پل» درباره استفاده نکردن از واژگان کشورهای دیگر در فیلمنامه این اثر توضیح داد: ما با ارجمند دانستن همه زبان‌های جهان و واژگان کشورهای دیگر تنها خواستیم کاری را بسازیم که

به گزارش پلاتو هنر، رادوین خدادادی کارگردان فیلم کوتاه «پل» درباره استفاده نکردن از واژگان کشورهای دیگر در فیلمنامه این اثر توضیح داد: ما با ارجمند دانستن همه زبان‌های جهان و واژگان کشورهای دیگر تنها خواستیم کاری را بسازیم که در آن از هیچ واژه بیگانه‌ای استفاده نکرده باشیم. داستان این کار نیز مربوط به الان نیست و مربوط به سال‌ها پیش بوده و زمانی که در بانک خانه سینما بارگذاری شد، بیشتر برای ساختن آن پشتکار گذاشتم.

خدادادی در ادامه گفت: زبان یکی از گرانمایه‌ترین ستون‌های فرهنگ هر سرزمینی است و امروز بیشتر از همیشه باید از زبان خود پاسداری کنیم. بی شک انجام این کار بر شانه یکایک ما شهروندان است تا زبان ما کمتر آسیب بخورد و تنها کار یک نهاد یا گروه ویژه نیست. امروز جوان‌های ما در گوشی همراه خود زیر طوفانی از واژگان فرنگی هستند که وارد زبان ما شده و اتفاقا هر روز بیشتر هم می‌شود و باید برای آن چاره اندیشی کنیم. ما باید برای زبان خود پناهگاهی از مهر باشیم تا بتوانیم از شناسنامه ملی خود نگهداری کنیم و نگذاریم چنین واژگانی به زبان ما وارد شوند؛ مگر واژگانی که ناگزیر به ورودشان هستیم. امروزه همه کشورهای پیشرو جهان چنین هستند و کشورهای فرنگی سال‌های بسیار است که دارند این چنین از زبانشان پاسداری می‌کنند. ما هم باید اینگونه و هوشیار باشیم که کلمات نو رسیده بیگانه به نرمی رفته رفته زبان و فرهنگ ما را نابود نکنند. نمی‌شود سرسری از کنار این گزند فرهنگی رد شد و آن را نادیده گرفت. این نادیده گرفتن زبان، زیان بس بزرگی به بار می آورد. همچنین این رفتار نادیده انگارانه ما از هرچیزی که ریشه می گیرد باید بدانیم ستم بر فرهنگ و زبان خود است.

این کارگردان درباره ویژگی‌های زبان فارسی بیان کرد: زبان پارسی زبان بسیار قوی و دلربا و در عین حال بسیار خودکفا است. به گونه ای که از سده های گذشته این واژگان پارسی خوش آهنگ ما بوده که کمک به رسایی برخی زبان‌های دیگر کرده است.

وی درباره انگیزه ساخت فیلم «پل» مطرح کرد: همین نگرانی‌ها انگیزه ای شد تا این فیلم ساخته شود که بگویم بدون نیاز به هیچ زبانی و واژه بیگانه ای می‌شود یک کار سراسر ایرانی ساخت و به هیچ وجه نیازی به واژگان دیگران نیست . البته این را هم بگویم که انگیزه من برتری زبان پارسی بر دیگر زبان‌ها نیست و اگر به این سو برویم خود دامی دیگرست و از آن سوی بام می افتیم و دیگران را ارزشمند نشمرده ایم. همه زبان‌های جهان ارجمند هستند ولی اشاره من به داشته های خودمان است. به گنج پارسی که باید ارزش آن را بیشتر بدانیم.

رادوین خدادادی در پایان گفت: امیدوارم همه ما آسیب‌هایی که در کمین زبان ما است را درک کنیم و بکوشیم تا بیشتر از این نگذاریم تن زبانمان زخمی تر شود و همگی پرهای زیبای این سیمرغ فرهنگ شویم.

در خلاصه داستان فیلم کوتاه «پل» آمده است: زنی بیمار که مرگش صد در صد است می‌خواهد به گونه‌ای تا 18 سالگی کودکش زنده باشد.

 ساخت «پل» با تکیه بر گنج پارسی

 

https://didhonar.ir/?p=20443