پلاتوهنر

قصه را از ایران بیرون ببرید؛ مجوز بگیرید

به گزارش پلاتو هنر، سلمان سامنی نویسنده و کارگردان نمایش «نئورئالیسم» می‌گوید برای اجرای این نمایش مجبور شده است، اتفاقات و شخصیت های قصه را به خارج از مرزهای کشور ببرد. سامنی درباره این نمایش گفت: «نئورئالیسم» در پروژه ای

به گزارش پلاتو هنر، سلمان سامنی نویسنده و کارگردان نمایش «نئورئالیسم» می‌گوید برای اجرای این نمایش مجبور شده است، اتفاقات و شخصیت های قصه را به خارج از مرزهای کشور ببرد.

سامنی درباره این نمایش گفت: «نئورئالیسم» در پروژه ای که من تحت عنوان نمایش فلسفی تعریف کرده بودم، قرار دارد. نمایشی که در حین اجرا و تعریف قصه تلاش می کند، به خود نمایش هم فکر کند.»

او ادامه داد: «این اثر به شکل خاص داستان دختری است که در کنار دیگر دوستان دخترش زندگی می کند و اتفاقاتی برایش رخ می دهد که در نهایت به بنیان‌یابی قصه می پردازد.»

این هنرمند توضیح می دهد: «نمایشنامه «نئورئالیسم» اثری ایرانی بود که متاسفانه به دلیل مخالفت شورای بازبینی مجبور به تغییر موقعیت ها و شخصیت های نمایشی شدیم. 5 بار نمایشنامه برای خواندن ارسال شد و تنها راه دریافت مجوز را خروج قصه از مرزهای ایران دانستند. اما چرا من باید نمایشم را به خارج از کشور ببرم؟»

او اظهار کرد: «من که تمام آبا و اجدادم در این کشور هستند، چطور برای فرهنگ و زبان دیگری بنویسم. من با نمایشنامه خارجی سر سازش ندارم. دوست دارم داستان هایم را در این فضای کشور خودم انجام دهم.»

کارگردان نمایش «نئورئالیسم» گفت: «من نمایشنامه را دو ماه قبل از اتفاقات اخیر اجتماعی نوشتم و تمرین آن را آغاز کردم. محوز نمایش زن است و این اصلا حرف جدیدی نیست. ما کهن الگوهای فراوانی مثل «مده‌آ»، «آنتیگونه» و با این موضوع داریم. اما اینکه هر موضوعی را به دیگر موارد ربط بدهیم درست نیست.»

سامنی بیان کرد: «من نمی دانم کجای این قصه آزاردهنده است. ما هم جزو شهروندان این جامعه هستیم، یکسری مشکلات، معضلات و اتفاقات را میبینیم و واکنش هایی نشان می دهیم که یک شکل این واکنش نمایش می شود.»

نقد در ایران چیزی بین مداحی و فحاشی است

این کارگردان با بیان اینکه در ایران نقد به خوبی تعریف نشده است، توضیح داد: «اگر قرار است نقدی بر آثار صورت بگیرد باید مشخص شود از کدام دیدگاه و پنجره با کار ارتباط برقرار کرده است و آن را نقد می کند.»

او ادامه داد: «اینکه لباس یا دیالوگ و حرکت افراد را مورد نقد قرار دارد، درست نیست. البته که نمیتوان جلوی این موضوع را گرفت. اما من فکر میکنم نقد هنوز و هنوز است تعریف جدی ندارد و تقریبا چیزی مابین مداحی و فحاشی است.»

سامنی در پایان گفت: «نمایش در ایران پشتیبانی خاصی ندارد و به غیر از مخاطب هیچکس از  هنرمندان این عرصه حمایت نمی کند. امیدوارم که مخاطبان به طور کلی از هنر حمایت کنند و  اگر مایل بودند به دیدار نمایش ما هم بیایند.»

نمایش «نئورئالیسم» تا 19 اردیبهشت ماه ساعت 21:15 در سالن شماره 1 تماشاخانه دا روی صحنه است.

https://didhonar.ir/?p=17732