پلاتوهنر

الله‌یار نجفی در گفتگو با پلاتو هنر؛

داستان‌های اسطوره‌‌ای را به زبان هنر روایت می‌کنم

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی الله‌یار نجفی با عنوان «عدن/ عدم» تا 22 اردیبهشت ماه در گالری پروژه‌های آران در معرض تماشا قرار دارد. در بیانیه این نمایشگاه می‌خوانیم: «اریدو بهشت برین سومریان بوده و دسترسی به آن ممنوع

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی الله‌یار نجفی با عنوان «عدن/ عدم» تا 22 اردیبهشت ماه در گالری پروژه‌های آران در معرض تماشا قرار دارد.

در بیانیه این نمایشگاه می‌خوانیم: «اریدو بهشت برین سومریان بوده و دسترسی به آن ممنوع و تأویل متاخر آن، «باغِ عدن»، ارجاع به آغاز است و عدمِ پایان. هر آنچه داشته و دانسته‌ایم و تمام آنچه خواهیم داشت و دانست در میان این دو مفهوم قرار دارد. مفاهیمی ابتدایی و پایه ای -شاید اولین مفاهیمی که ساختیم یا به یاد می‌آوریم-؛ اول و آخر، مرگ و زندگی، ازل و ابد و عدن و عدم.

تمام موجودات، روی محوری که آغاز آن عدن و پایانش عدم است جای می‌گیرند؛ محوری که می‌توان آن را به شکل دایره تصور کرد که نقطه آغاز و پایان آن یکی‌ست.

سر یا ته، پایین یا بالا، درون و بیرون پیدا نیست؛ بدان معنا که پس و پیش آن را نمی‌توان تصور کرد.

طپش است؛ افول است از این ‌سو و همان خودْ طلوع است از سویی دیگر.

آیا دست آویختن به سمبل‌ها برای درک یک ماهیت، تنها به‌دلیل ناتوانی در بیان نیست؟ ما در بیان متداول خود همیشه از جزء به کل تفسیر می‌کنیم و زبانْ همیشه ما را به جزئیات ارجاع می‌دهد.

و در عدن جزئیات مهم هستند و پیدا.

درختی که خود باعث آغاز دور تسلسل زندگی‌ست. یک درخت. یک چیزِ ساخته‌شده از بسیار. وحدتِ برون‌آمده از کثرت.

در همان بستر، اولین از تیرۀ مردان و اولین از تیرۀ زنان نیز در کنار اولین درخت هستند، که هر کدام کیفیتی دیگرند، نشانه‌ای متشکل از بسیارْ اجزاء، جایی بین عدن و عدم.

اما این داستان رمز است، یک تصور، یک نماد یا نشانه، و مفسرْ خالقِ نشانه است و تعیین کننده و هیچ نمادی بدون تفسیر موجودیت ندارد.

اله یار نجفی»

او در گفتگو با پلاتو هنر درباره پرداختن به این مفهوم اسطوره‌ای توضیح داد: من به شخصه در زندگی به اسطوره ها بسیار علاقه‌مندم و در این زمینه مطالعه می کنم. نمایشگاه قبلی من نیز با عنوان «برج بابل» در رابطه با اسطوره برج بابل شکل گرفته بود. بعد از آن نمایشگاه فکر کردم که کمی به عقب‌تر بروم و به اسطوره‌های قدیمی‌تر و ریشه‌ای‌تر بپردازم. در این راستا داستان عدن و باغ عدن و حواشی آن نظرم را جلب کرد زیرا در تمام فرهنگ ها وجود دارد و به اسم‌های و با روایت‌های مختلف شناخته شده است.

این هنرمند ادامه داد: عدن به همین دلیل یک داستان جهان شمول است که مربوط به یک منطقه و جغرافیای خاص نیست. همچنین مفهوم جالبی دارد که این مفهوم همچنان در زندگی امروزه ما جاری است.

نجفی تصریح کرد: به عقیده من اسطوره ها داستان های پایه ای هستند که در زندگی ما ریشه دارند. اکنون نیز هر داستانی را که مطالعه کنید ریشه ای در اسطوره ها دارد، گویا همان داستان کهن با اجزای جدید برای زمان معاصر بیان شده است.

او درباره منابع خود توضیح داد: در این زمینه متون و کتاب‌های مختلفی مطالعه می کنم مانند کتاب های اسطوره شناسی، سمبل شناسی، همچنین کتاب های مذهبی و دینی زیرا اسطوره کلا پایه ایدئولوژیک دارد. در ادیان مختلف نیز این تکنیک وجود داشته است که برای بیان مفاهیم خود از داستان استفاده می کردند. این داستان‌ها اغلب شبیه یکدیگر هستند زیرا مفاهیمی که ادیان مختلف می‌خواستند به جامعه خود برسانند، شکل هم بود.

این هنرمند تصریح کرد: کتاب‌هایی که در این نمایشگاه بسیار برایم جذاب بودند آثار سهروردی، کتاب نشانه‌شناسی امبرتو اکو، کتاب‌هایی درباره افسانه های ایران از پرویز براتی و استاد بیضایی و… بودند.

نجفی درباره فضای انتزاعی این آثار عنوان کرد: نمی‌توان گفت که در نمایشگاه «عدن/عدم» از فیگوراتیو فاصله گرفته‌ام زیرا هرچیزی می تواند یک فیگور باشد اما از تفسیر کلیشه‌ای از فیگور فاصله گرفتم و فضا کمی به سمت آبستره و انتزاع پیش رفت. به طور مثال اگر داستان آدم و هوا را در نظر بگیریم، اگر بخواهیم به صورت مستقیم در اثر هنری به این قصه بپردازیم، کلیشه ای می شود و برای خود من هم جالب نیست.

او اظهار کرد: مواجهه من با اسطوره‌ها موازی است. گاهی نقطه‌نظرهای متفاوتی با قصه دارم اما در کل پایه و اساس آن‌ها را دوست دارم و به نظرم انقدر زمان از آن‌ها گذشته که اکنون عصاره‌ای هستند که این عصاره تقریبا با دانش امروزه زندگی ما مطابقت دارد.

نجفی در پایان درباره تکنیک کلاژ در این مجموعه توضیح داد: تکنیک این کار کلاژ است اما نه به آن معنی تکراری که بیشتر مواقع می‌بینیم بلکه من سعی کردم کمی عقب‌تر بیایم و این مواد موجود فقط پیگمنت های اثر هستند به این صورت که آثار مانند با رنگ روغن اکرلیک کار شده است با این تفاوت که متریال آن من خرده کاغذ و پلاستیک هستند.

گالری پروژه‌های آران در نشانی تهران، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ واقع شده است.

https://didhonar.ir/?p=17020