پلاتوهنر

شهادت امام علی در آثار هنرمندان

به گزارش پلاتو هنر، 21 ماه رمضان شبی است که امام علی (ع) به شهادت رسیدند. در این میان هنرمندانی هستند که همواره مناسبت‌های مذهبی و دداستان‌های نهفته در دل این مناسبت‌ها را سوژه خود قرار می‌دهند. به بهانه شب‌های

به گزارش پلاتو هنر، 21 ماه رمضان شبی است که امام علی (ع) به شهادت رسیدند. در این میان هنرمندانی هستند که همواره مناسبت‌های مذهبی و دداستان‌های نهفته در دل این مناسبت‌ها را سوژه خود قرار می‌دهند.

به بهانه شب‌های قدر و عزای امام علی (ع)، گزیده‌ای از نقاشی‌ها و آثار نگارگری متناسب با این روز و شب‌ها را مشاهده کنید:

 

حسن روح‌الامین هنرمند جوان عرصه هنرهای تجسمی کشور سال 1399 در آستانه سالروز شهادت امام علی(ع) نقاشی تازه‌ای را با این موضوع خلق کرد.

این اثر که با تکنیک رنگ و روغن ارائه شده است، همزمان با سالروز ضربت خوردن امام علی(ع) رونمایی شد. این نقاشی تصویری از امام علی نشان می‌دهد که با کیسه‌ای بر دوش در کوچه‌ای قدم می‌زند و گویا برای فقرا غذا می‌برد.

علی بحرینی نقاشی بوشهری در کارهایش ارادت خاص و خالصی به اولیا دارد. او برای شهادت اما علی (ع) نیز اثری خلق کرده که در این اثر فیگوراتیو از سبک‌های رئالیسم با تلفیق امپرسیونیسم در رنگ‌گذاری استفاده کرده است.
این نقاشی به لحظه ضربت خوردن اما علی در محراب و هنگام نماز اشاره دارد.
حسن روح الامین هنرمند نقاش امسال نیز در شب ضربت خوردن امام علی علیه السلام، نقاشی جدید خود با عنوان «شمع بیت‌المال» را رونمایی کرد.

او همزمان با انتشار این اثر که برگرفته از داستان حضرت علی (ع) و برادرشان درباره بیت المال است، نوشته است: «تابلوی نقاشی «شمع بیت المال» به مناسبت ایام شهادت مولی الموحدین، امام المتقین، میزان الاعمال، حضرت حیدر ابوتراب، همسر حضرت خیر النساء فاطمه زهرا سلام الله علیها، تقدیم نگاه شما.»

تابلوی نقاشی «ضربت خوردن امام علی(ع)» اثر یوسف عبدی‌نژاد، هنرمند همدانی است که تاکنون در ۳۷ زبان مختلف و بیش از ۹۰ مقاله به عنوان مرجع تصویری مورد استفاده قرار گرفته است.

این تابلوی نقاشی را عبدی‌نژاد در سال ۱۳۷۵ در شیوه نگارگری(نقاشی ایرانی) خلق کرده و در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد غدیر به عنوان برترین اثر تجسمی با موضوع امام اول شیعیان انتخاب شده است.

همچنین احسان افشار یک اثر نگارگری با موضوع شهادت امام علی (ع) خلق کرده است.

تابلوی نگارگری دیگری درباره شهادت حضرت علی (ع) توسط محمدباقر خسروی ارائه شده است.

https://didhonar.ir/?p=16229