پلاتوهنر

مرتضی آوینی و روایت فتحی که ناتمام ماند

به گزارش پلاتو هنر، سید مرتضی آوینی که با نام کامران آوینی هم شناخته می شد، متولد 21 شهریور 1326 در شهر ری مستندساز، عکاس، روزنامه نگار، نویسنده و نظریه پرداز «سینمای اسلامی» ایرانی بود. او در سال 1344 در

به گزارش پلاتو هنر، سید مرتضی آوینی که با نام کامران آوینی هم شناخته می شد، متولد 21 شهریور 1326 در شهر ری مستندساز، عکاس، روزنامه نگار، نویسنده و نظریه پرداز «سینمای اسلامی» ایرانی بود.

او در سال 1344 در دانشگاه تهران در رشته معماری تحصیل کرد. در طول انقلاب ایران، آوینی فعالیت هنری خود را به عنوان کارگردان فیلم های مستند آغاز کرد و از فیلمسازان برجسته جنگی به شمار می رفت. او بیش از 80 فیلم درباره جنگ ایران و عراق ساخت.

مشهورترین اثر آوینی مجموعه مستند «روایت فتح» است که در طول جنگ ایران و عراق فیلمبرداری شد. «وایت فتح» یک مستند از جنگ ایران و عراق بود که بر زندگی روزمره سربازان ایرانی تمرکز داشت. این مجموعه شامل پنج سری بود و به جنبه های معنوی جنگ می پرداخت.

در روز بیستم فروردین سال 1372، شهید آوینی به همراه یک گروه فیلمبردار، برای ساخت مجموعه جدید از مستند «روایت فتح»، به فکه یکی از منطقه های عملیاتی هشت سال دفاع مقدس رفته بودند و زمانی که برای انتخاب لوکشین در حال بررسی منطقه بودند، در کنار سعید یزدان پرست با یکی از مین های به جای مانده از جنگ ایران و عراق ، برخورد کردند و به شهادت رسیدند.

آیت الله علی خامنه ای پس از شهادت آوینی، وی را سید شهیدان اهل قلم اعلام کرد.

بیستمین روز فروردین به افتخار مرتضی آوینی روز «هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شده است.

 

https://didhonar.ir/?p=16100