پلاتوهنر

بزرگداشت مرد خاطره‌ساز سینما و تئاتر

به گزارش پلاتو هنر، جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت متولد 5 آذر 1313 در تهران بود. جمشید مشایخی در منطقه ای بنام پارچین تهران بدنیا آمده است پدرش احمد مشایخی تحصیل کرده آلمان و سوئد بود و به عنوان افسر شیمست

به گزارش پلاتو هنر، جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت متولد 5 آذر 1313 در تهران بود.

جمشید مشایخی در منطقه ای بنام پارچین تهران بدنیا آمده است پدرش احمد مشایخی تحصیل کرده آلمان و سوئد بود و به عنوان افسر شیمست در کارخانه شیمیایی ارتش کار می کرد و مادرش نیز خانه دار بود.

عکس عروسی جمشید مشایخی | مخاطب۲۴

 

این بازیگر با دخترعمه خود گیتی رئوفی ازدواج کرد و سه فرزند به نام های نادر ، نازنین و سام داشت.

فرارو | گیتی رئوفی، همسر جمشید مشایخی درگذشت

گیتی افروز رئوفی متولد 7 اردیبهشت 1315 بود که در تاریخ 20 آذر 1400 بر اثر بیماری کرونا درگذشت.

ماجرای عاشق شدن و زندگی این زوج یکی از پر بیننده ترین قسمت های مجموعه «خندوانه» بود که از شبکه نسیم روی آنتن رفت.

او از همان کودکی به هنر علاقه داشت. در کلاس پنجم ابتدایی  و برای جشن پایان تحصیلش نمایشی با عنوان «مناظره شتر و موتور» اجرا شد که او در این نمایش نقش شتر ر بازی کرد و به شدت مورد تشویق حاضران قرار گرفت. در همان سال ها نمایشنامه هایی می نوشت و با کمک هم کلاسی هایش آنها را روی صحنه می برد.

مشایخی در سال 1336 پس از دریافت کارت پایان خدمت در اداره هنرهای دراماتیک که به تازگی تاسیس شده بود، استخدام شد

و  حضور خود را به عنوان بازیگر در نمایش «وظیفه پزشک» تجربه کرد.

بعد از آن در نمایش‌های بسیاری از جمله «آی بی کلاه، آی با کلاه» اثر غلامحسین ساعدی، «لونه شغال و افعی» اثر علی نصیریان و «مرده‌های بی کفن و دفن» اثر ژان پل سارتر به کارگردانی حمید سمندریان بازی کرد. مشایخی در سال ۱۳۴۲ با بازی در فیلم کوتاه «جلد مار» به کارگردانی هژیر داریوش به همراه فخری خورورش جلوی دوربین رفت و بازیگری در سینما را آغاز کرد. اما نخستین اثر مهم او در سینما بازی در نقش خان دایی در فیلم «قیصر» ساخته مسعود کیمیایی بود.

جعفر والی، رکن‌الدین خسروی، علی نصیریان، عباس جوانمرد، محمدعلی کشاورز، اسماعیل شنگله، اسماعیل داورفر و بعدها عزت‌اله انتظامی، فخری خوروش، حسین کسبیان، مهین شهابی و پرویز بهرام از جمله کسانی بودند که با آنها همکاری داشت و  نمایش‌هایی همچون «امیرارسلان نامدار»، «بهترین بابای دنیا» و «کوروش پسر ماندانا» را برای صحنه آماده کردند.

این بازیگر پیشکسوت در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال بازی کرد و در دوران فعالیت هنری خود دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم‌های «کمال‌الملک» و «گل‌های داودی» دریافت کرد.

او همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای ایفای نقش در فیلم «بانوی من» در هفتمین دوره جشن خانه‌ سینما گرفت و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «پدربزرگ» از جشنواره بین‌المللی پیونگ یانگ به دست آورد.

«گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده ۵۹» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» از جمله فیلم‌های ماندگار استاد جمشید مشایخی است.

غروب سیزدهمین روز فروردین سال ۱۳۹۸ پس از چندسال جدال با بیماری خبر فوت این بازیگر پیشکسوت و خاطره‌ساز در سن 84 سالگی منتشر شد.

تندیس بهترین بازیگر مرد برای فیلم «پدر بزرگ» از جشنواره پیونگ یانگ کره شمالی در سال ۱۹۸۸، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشنواره فیلم فجربرای فیلم «کمال‌الملک» در سال ۱۳۶۳، برگزیده چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۵، تندیس شایستگی جشن خانه سینما به عنوان بهترین بازیگر مرد برای فیلم «بانوی من» در سال ۱۳۸۲، تندیس حافظ در چهارمین دوره جشن دنیای تصویر در سال ۱۳۷۹، یادبود بزرگداشت جمشید مشایخی در چهارمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی در سال ۱۳۸۷، نشان عبدالحسین نوشین از یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر به مناسبت بزرگداشت جمشید مشایخی در سال ۱۳۹۱ و یادبود بزرگداشت حافظ در کاخ اکتشاف فرانسه در سال ۲۰۰۶ از جمله جوایز و یادگاری‌های این هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران است که پس از درگذشتش توسط سام مشایخی فرزند او در اختیار موزه سینما قرار گرفت.

یادش گرامی

https://didhonar.ir/?p=15666